سرانه مطالعه نسبت به 5 سال قبل افزایش یافته است/ رد وجود رانت‌خواری در توزیع کاغذ
کد خبر: 3866059
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
معاون فرهنگی وزارت ارشاد:

سرانه مطالعه نسبت به 5 سال قبل افزایش یافته است/ رد وجود رانت‌خواری در توزیع کاغذ

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به اعتراضات و سخنان چندین نفر از ناشران مبنی بر عدم رعایت عدالت در توزیع کاغذ بین آنان، گفت: نمی‌خواهم بگویم که هیچ خطایی رخ نداده اما هر خطایی را که اتفاق افتاده و به ما گزارش شده با جدیت پیگیری کرده‌ایم و البته بیشتر اوقات ادعاهای آنان واقعیت نداشت.

واکنش معاون فرهنگی وزیر ارشاد نسبت به اعتراضات برخی از ناشرانمحسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه پنج هزار و 500 عنوان کتاب در حوزه دینی در 8 ماهه سال 98 به چاپ رسیده‌ است، گفت: با وجود همه مشکلاتی که در زمینه گرانی کاغذ وجود دارد، بر اساس پیمایشی که به تازگی انجام شده، سرانه مطالعه مردم ایران نسبت به پنج سال گذشته افزایش یافته‌ است.

وی افزود: البته در این پیمایش مطالعه کتاب در فضای مجازی محاسبه نشده، اگرچه امروزه بسیاری از مردم کتب را به صورت مجازی مطالعه می‌کنند و اگر در این پیمایش، آمار مطالعه در فضای مجازی نیز مورد بررسی قرار بگیرد، قطعاً سرانه مطالعه بیش از این خواهد شد.

جوادی با بیان اینکه اگر بگوییم سرانه مطالعه کاهش یافته، نادرست است، اظهار کرد: عده‌ای تصور می‌کنند که به علت مشکلات اقتصادی، گرانی کاغذ و... باید سرمایه‌گذاری روی چاپ و نشر کتاب متوقف شده که این اشتباه است زیرا در بدترین شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز نباید اجازه دهیم که انتشار و خواندن کتاب به حاشیه برود.

کمی سرانه مطالعه در مقایسه با آمار 

وی با اشاره به اینکه کتاب امری راهبردی و  تمدن هر کشوری است، بیان کرد: با توجه به اهمیت کتاب، هر هزینه‌ای در این راستا صرف شود نه تنها ضرر نیست، بلکه سود خالص است، اما مشکل اینجاست که سرانه مطالعه مردم در مقایسه با آمار انتشار و چاپ کتاب پایین است و باید به دنبال راه‌حلی برای افزایش سرانه مطالعه بود. با وجود همه مشکلات اقتصادی، اولویت ما سرمایه‌گذاری در بخش انتشار کتاب است اما از سرمایه‌گذاری در زمینه نشر الکترونیک و نشر گویا نیز غافل نخواهیم بود و در تلاش هستیم که در این راستا اقدامات بهتری انجام دهیم.

وی در خصوص ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: در زمینه فرهنگ کتابخوانی مشکلات ساختاری وجود دارد به این معنا که عده‌ای از مردم علاقه‌مند به کتاب خواندن هستند، اما متاسفانه به کتب جدید و خوب دسترسی ندارند، در حال حاضر چندین کتابفروشی در روستاهای مختلف گرفتار این مسئله هستند. شاید امروز، هزار کتابفروشی فعال در سراسر کشور کار می‌کنند در شرایطی که باید تعداد بی‌شماری از کتابفروشی و کتابخانه‌های فعال در روستاها و شهرهای کوچک فعالیت کنند و در راستای دسترسی آسان مردم به کتاب خوب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش و..باید هم‌افزایی بهتری داشته‌ باشند.

جوادی گفت‌: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی با سازمان زندان‌ها، شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه و.. هر مکانی که احتمال حضور جمعی از مردم است و می‌توان کتاب برای مطالعه در اختیار آنان قرار داد، تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ است. زیرساخت‌های لازم در حوزه فرهنگی در کشور وجود ندارد، کتابخانه‌ها به روز نیستند و کتابفروشی‌های جذاب وجود ندارد و به نظر بنده باید مدل و سبک کتابفروشی‌ها تغییر کند تا برای مردم جذابیت داشته‌ باشد.

حمایت‌های گلخانه‌ای از ناشران بی‌ثمر است 

وی ادامه داد: حمایت‌های گلخانه‌ای از ناشرین و چاپخانه‌ها راه به جایی نخواهد برد زیرا تا زمانی که تقاضای مردم برای کتاب را افزایش ندهیم، این حمایت‌ها برای عرضه کتاب فایده‌ای ندارد.

جوادی در واکنش به اعتراضات و سخنان چندین نفر از ناشران مبنی بر عدم رعایت عدالت در توزیع کاغذ بین آنان، گفت: توزیع کاغذ برای چاپخانه‌ها با وزارت صنایع است و کاغذی که آن‌ها وارد می‌کنند براساس ارز نیمایی است نه دولتی لذا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط نمی‌شود و ما در این زمینه نباید پاسخگو باشیم. توزیع کاغذ بین ناشرین به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به صورت مساوی بین ناشرین تقسیم نمی‌شود بلکه بر اساس شاخصه‌هایی این کار انجام می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که آیا وجود رانت و رشوه را در زمینه کاغذی که بین ناشرین توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع می‌شود، تکذیب می‌کنید؟، افزود: نمی‌خواهم بگویم که در این زمینه هیچ خطایی رخ نداده و هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را ادعا کند اما هر خطایی که اتفاق افتاده و به ما گزارش شده، با جدیت پیگیری کردیم و البته بیشتر اوقات، ادعاهای آنان واقعیت نداشت.

یادآور می‌شود، چند روز گذشته ایکنا گزارشی را از چاپخانه‌ای قرآنی منتشر کرد که به علت مشکلات اقتصادی و رشوه و رانت در سهمیه‌بندی کاغذ بین ناشران به مسافرخانه تبدیل شده است.

انتهای پیام
captcha