عواقب ترور سردار سلیمانی از نگاه واشنگتن‌‌پست
کد خبر: 3869668
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
به قلم چهره سیاسی آمریکا منتشر شد؛

عواقب ترور سردار سلیمانی از نگاه واشنگتن‌‌پست

گروه بین‌الملل ــ واشنگتن‌پست در تحلیلی با اشاره به پیامدهای ترور سردار سلیمانی در منطقه نوشت: اقدام نیروهای آمریکایی در ترور سردار قاسم سلیمانی باعث شده است که وضعیت خاورمیانه به سمت و سویی نامعلوم و غیر‌قابل پیش‌بینی حرکت کند.

عواقب ترور سردار سلیمانی از نگاه واشنگتن‌‌پستبه گزارش ایکنا؛ استیون هادلی (Stephen Hadley)، مشاور امنیت ملی آمریکا، در دوره دوم ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش و از چهره‌های سیاسی این کشور در یادداشتی، که در واشنگتن‌پست منتشر شد، با اشاره به عواقب نامعلوم ترور سردار سلیمانی نوشت: این اقدام  خطر جنگ را بیشتر می‌کند.

هادلی تأکید کرد: چالش اصلی و فوری دولت ترامپ مهار تأثیر این اقدام بر اوضاع عراق است.

وی در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به نقش نیرو‌های مورد حمایت ایران در شکست داعش، نوشت: نیروهای حشد الشعبی نقش مهمی در شکست داعش در عراق داشتند. کشته شدن سلیمانی به وسیله نیروهای آمریکایی در خارج از فرودگاه بغداد یک کابوس برای عراق است که از تبدیل‌ شدن به میدان جنگ در درگیری فزاینده میان ایران و آمریکا می‌ترسد. عراق کوشیده است که ضمن حفظ حاکمیت خود، میان آمریکا و همسایه ایرانی خود تعادل برقرار کند.

هادلی ادامه داد: پارلمان عراق روز یکشنبه (15 دی) با تصویب قطعنامه‌ای از دولت عراق خواست که نیروهای خارجی را از این کشور بیرون کند. این قطعنامه‌ شامل 5 هزار نیروی نظامی آمریكایی هم می‌شود. البته این لزوماً به معنی پایان موضوع نیست؛ زیرا اینکه دولت نخست‌وزیر مستعفی عادل عبدالمهدی قدرت یا تمایل به بیرون راندن ایالات متحده و نیروهای ائتلاف را داشته باشد، نامشخص است.

در بخش دیگری از این یادداشت، نویسنده با پرداختن به احتمال اقدام تلافی‌جویانه از سوی ایران تصریح کرد: دولت ترامپ مطمئناً باید با احتمال تشدید درگیری با ایران مواجه است. فقط می‌توان امیدوار بود که ترامپ موفق شود ایران را از تلافی مرگ سلیمانی (شهادت سردار سلیمانی) باز دارد. اما خطر خشونت بیشتر، احتمالاً ادامه خواهد یافت مگر اینکه با ازسرگیری دیپلماسی، این روند خاتمه یابد.

وی افزود: انتظار می‌رود رئیس‌جمهور‌ روسیه، ولادیمیر پوتین، ابتکار عمل دیپلماتیکی را، مشابه برنامه‌ای که در سال 2013 برای خلع سلاح‌ شیمیایی سوریه انجام داد، آغاز کند. باراک اوباما در آن زمان از این موضوع استقبال کرد و احتمالاً ترامپ نیز به این کار تمایل دارد. پوتین ممکن است به این نتیجه برسد که وقت آن است که متحد ایرانی خود را از رویارویی نظامی احتمالی با ایالات متحده که می‌تواند منافع این کشور در خاورمیانه را با خطر روبه‌رو کند، برحذر بدارد.

هادلی در پایان با اشاره به تلاش آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های نظامی خود از خاورمیانه، نوشت: ترامپ مانند اوباما و رؤسای جمهور قبلی بسیار تلاش کرده است تا نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج کند و هر دو در این کار شکست خوردند. کشته شدن (شهادت) سلیمانی ممکن است درگیری‌های آمریکا را عمیق‌تر کند، اما این اتفاق در صورتی که دو طرف دیپلماسی را انتخاب کنند، رخ نخواهد داد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha