طرح سه‌فوریتی چیست و در چه شرایطی مطرح می‌شود
کد خبر: 3869902
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
به بهانه تصویب طرح سه‌فوریتی اصلاح قانون «اقدام متقابل ایران علیه آمریکا»؛

طرح سه‌فوریتی چیست و در چه شرایطی مطرح می‌شود

گروه سیاسی ــ‌ طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تصویب سه فوریت طرح‌ها و لوایح با رأی اکثریت دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود که مربوط به «حالت کاملا اضطراری و حیاتی و برای مقابله سریع با خسارت حتمی» است.

به گزارش ایکنا؛ در جلسه امروز، سه‌شنبه 17 دی، مجلس شورای اسلامی، نمایندگان برای اولین‌بار کلیات و جزئیات طرح‌ سه‌فوریتی اصلاح قانون «اقدام متقابل ایران علیه آمریکا» را در 3 بند با رأی قاطع تصویب کردند که براساس آن:

1ـ به قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مصوب ۳/۲/۹۸، «عبارت کلیه اعضای پنتاگون و شرکتها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی»، قبل از عبارت «فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیروها و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی اضافه می‌شود.
2ـ در ماده (۴) قانون، عبارت «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی،» قبل از عبارت «فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اضافه می‌شود.
3ـ دولت موظف است جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ دویست میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد.

نکته مهم اینکه از ابتدای شکل‌گیری مجلس شوریا اسلامی تا امروز هیچ طرح یا لایحه سه فوریتی در مجلس مطرح نشده بود و این اتفاق برای اولین بار رخ داده است که نشان از بسیار خاص بودن شرایط کشور برای مطرح شدن چنین طرح‌ها و لوایحی دارد.

اما طرح و لایحه سه‌فوریتی چیست و روند و موارد طرح آن چگونه است؟

آیین‌نامه داخلی‌ مجلس در این رابطه این‌گونه توضیح می‌دهد:

ماده 154 ـ طرح‌ها و لوایح فورى عبارتند از یک فوریتى، دوفوریتى و سه فوریتى.

ماده 155- وقتى که فوریت طرح یا لایحه‏‌اى تقاضا مى‌‏شود، پس از توضیح پیشنهادکننده یا یکى از پیشنهادکنندگان و اظهارات مخالف و موافق، نسبت به فوریت، رأى گرفته مى‏‌شود. درصورتى که تقاضاى فوریت ضمن طرح یا لایحه مطرح نشده باشد، پانزده نفر از نمایندگان نیز مى‏‌توانند کتباً تقاضاى فوریت آن طرح یا لایحه را بنمایند. تصویب فوریت طرح‌ها و لوایح با توجه به درجه فوریت به‌ترتیب ذیل مى‏‌باشد:

1- یک ‌فوریت؛ با صحبت یک مخالف و یک موافق و با رأى اکثریت مطلق حاضران
2- دو و سه فوریت؛ با صحبت دو مخالف و دو موافق و به ‌ترتیب با رأى اکثریت دوسوم حاضران و دوسوم مجموع نمایندگان.

طرح سه فوریتی برچه اساسی مطرح می‌شود؟

ماده 156ـ اصل بر عادى بودن رسیدگى طرح‌ها و لوایح است. بنابراین فوریت آنها باید مبین ضرورت و یا حالت استثنائى و مستند به دلایل ذیل باشد:

1- یک فوریت؛ نیاز فورى جامعه و اولویت طرح و یا لایحه مورد نظر نسبت به سایر موارد مطروحه.
2- دوفوریت؛ ضرورت جلوگیرى از وقوع خسارت احتمالى و فوت فرصت.
3- سه فوریت؛ حالت کاملاً اضطرارى و حیاتى و براى مقابله سریع با خسارت حتمى.

رسیدگی به طرح‌ها یا لوایح سه‌فوریتی چه مسیری را طی می‌کند؟

ماده 162- در طرح‌ها و لوایح سه‌فوریتى، پس از تصویب فوریت بلافاصله کلیات و سپس در همان جلسه نسبت به ماده واحده یا هر‌یک از مواد مذاکره و رأى‏‌گیرى مى‏‌شود.

پیشنهاد نمایندگان قبل از ورود به ماده واحده یا هریک از مواد پذیرفته مى‏‌شود و نسبت به آنها پس از اظهارات یک مخالف و یک موافق و نماینده دولت أخذ رأى به‌عمل مى‏‌آید.

همچنین براساس اصل‏ 97 قانون اساسی «اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ به‏ منظور تسریع در کار می‏‌توانند هنگام‏ مذاکره‏ درباره‏ لایحه‏ یا طرح‏ قانونی‏ در مجلس‏ حاضر شوند و مذاکرات‏ را
استماع‏ کنند. اما وقتی‏ طرح‏ یا لایحه‏‌ای‏ فوری‏ در دستور کار مجلس‏ قرار گیرد، اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ باید در مجلس‏ حاضر شوند و نظر خود را اظهار نمایند.»

انتهای پیام
captcha