برخی دائماً می‌گویند انقلاب برای ما چه کرد؛ کاش یک متولی مطالبات انقلاب را مطرح کند
کد خبر: 3870001
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

برخی دائماً می‌گویند انقلاب برای ما چه کرد؛ کاش یک متولی مطالبات انقلاب را مطرح کند

گروه حوزه‎های علمیه ــ حجت‌الاسلام عابدی ضمن تبیین بحث جنگ و جهاد و مقاومت براساس هفت آیه ابتدایی سوره مبارکه محمد(ص) گفت: سردار سلیمانی از مکتب امام(ره) آموخته بود که خود را بدهکار انقلاب می‌دانست، نه طلبکار؛ برخی دائماً می‌گویند که انقلاب برای ما چه کرده است؛ ای‌کاش در کنار مطالباتی که از انقلاب پیش می‌آید، انقلاب هم یک متولی پیدا کند که مطالباتش را مطرح کند.

محمد عابدیحجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز، 17 دی‌ماه، در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به شرح فلسفه جهاد و مقاومت در آیات اول تا هفتم سوره مبارکه حضرت محمد(ص) پرداخت.

در این آیات خداوند می‌فرماید: «الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ؛ ذَلِكَ بِأَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْبَاطِلَ وَأَنَّ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّبَعُوا الْحَقَّ مِنْ رَبِّهِمْ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثَالَهُمْ؛ فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ ﴿۴﴾؛ سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ ﴿۵﴾؛ وَيُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا لَهُمْ ﴿۶﴾

وی با بیان اینکه در این آیات فلسفه جنگ و جهاد تبیین سپس دستورات جنگی صادر شده است، گفت: براساس این آیات، محصول کفر از منظر قرآن، نابودی عمل و محصول ایمان هم بخشش گناهان و اصلاح امور است. براساس آیه چهارم این سوره خداوند اگر بخواهد خودش انتقام دشمنانش را می‌گیرد؛ بنابراین فلسفه دستور به جنگ و مقاومت در برابر دشمن این است که خداوند می‌خواهد بندگانش را امتحان کند؛ یعنی ایمان ادعایی فرد باید تبدیل به تولید عمل صالح شود تا سره از ناسره متمایز شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دامنه امتحان الهی در نبرد میان حق و باطل، اظهار کرد: از ابن‌عباس روایتی نقل شده که پیامبر(ص) فرمودند که میدان امتحان تا جایی است که بت‌پرستی روی زمین نابود شود، البته در روایت دیگری داریم که این مبارزه تا آخرالزمان که دجال می‌آید، ادامه دارد و فلسفه ظهور هم این است که امام زمان(عج) بیاید و نبرد حق و باطل را به نفع حق پایان دهد.

عابدی با اشاره به لقب مجاهد فی سبیل‌الله به سردار سلیمانی از سوی رهبر معظم انقلاب بیان کرد: اختصاص لقب مجاهد به سردار سلیمانی هم در راستای اقدام او در همین نبرد حق و باطل است؛ ایشان شاگرد مکتب امام(ره) بود و امام(ره) هم به جنگ و جهاد همین نگاه روایی را داشت؛ در قطعنامه 598 فرمودند: «امروز جنگ حق و باطل و فقر و غنا و ...  شروع شده است ... من دست و بازوی همه عزیزانی که در سراسر جهان، کوله‌بار مبارزه را بر دوش گرفته‌اند، می‌بوسم و درود خود را بر همه غنچه‌های آزادی نثار می‌کنم»؛ همان طور که حضرت آقا بازوی سردار سلیمانی را بوسید.

مبارزه حق و باطل تا آخرالزمان

این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه امام(ره) جنگ ما را جنگ عقیده می‌دانست که جغرافیا نمی‌شناسد، اظهار کرد: امام معتقد بود باید بسیج بزرگ سربازان اسلام در نقاط مختلف جهان ایجاد شود که در واقع تعبیر سازمانی آن همین سپاه قدس امروز است. امام(ره) این باور را داشتند که می‌گوییم تا شرک و کفر است مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هم هستیم؛ پس مبارزه کفر و حق تا آخرالزمان وجود دارد.

وی افزود: امام(ره) فرمود که ما بر سر شهر و زمین با کسی دعوا نداریم، بلکه می‌خواهیم پرچم اسلام را در جهان به اهتزاز درآوریم و خود را آماده کنیم تا جبهه قدرتمند اسلامی و انقلابی ایجاد شود؛ امام(ره) متوجه بودند که جبهه‌ای که قرار است شکل بگیرد ممکن است با برندهای متفاوتی ایجاد شود؛ لذا امام تأکید فرمودند که نام و نشان اسلام و انقلاب باید در این جبهه وجود داشته باشد.

عابدی بیان کرد: ایشان فرمودند که به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمین در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند و این فرهنگ جهاد از دوره امام ریل‌گذاری شده است. 

عابدی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بزرگ سردار سلیمانی این باورهای توحیدی بود که در مکتب امام(ره) وجود دارد؛ امام(ره) به این مضمون فرمودند که آن‌ها(آمریکا) می‌توانستند با یک یورش بیایند تهران و قیام مردم را از بین ببرند، ولی آن چیزی که آن‌ها را منصرف و خون را بر مسلسل و شمشیر پیروز کرد، جز قدرت خدا نبود؛ از خدا و قدرت مافوق‌الطبیعه غافل نباشیم؛ پشتوانه شما چنین قدرتی است؛ امام(ره) چنین باور توحیدی را در تعاملات قدرت داشت و اگر این بینش جاری شود اتفاقاتی بزرگی رخ خواهد داد.

باور توحیدی؛ رمز موفقیت در برابر دشمن

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: امروز در فضای مجازی خیلی مطرح می‌کنند که اگر آمریکا با این ابزار پیشرفته‌ای که دارد به ما حمله کند، ما را نابود خواهد کرد و دلها را از این طریق دچار رعب می‌کنند؛ معلوم است اگر در سیاست و قدرت خودمان به این قدرت فرامادی توکل و برای آن حساب باز نکردیم قدرتمان منفعل و بازنده خواهد شد، در حالی که این‌ها، شعار نیست بلکه مبنای مکتب امام(ره) است.

وی افزود: سردار سلیمانی هم این نگاه را داشت و در جمع سربازان مقاومت می‌فرمود که ما به مدد خداوند و ائمه معصومین(ع) این پیروزی بر داعش را به دست آورده‌ایم؛ اینها برای شعار دادن و روحیه دادن نبود بلکه واقعیت عینی برخاسته از مکتب و تفکر توحیدی امام بود.

عابدی افزود: رهبر معظم انقلاب هم نکته عجیبی دارند؛ فرمودند که شما شهید زنده هستید و بارها به شهادت رسیده‌اید؛ این نکته عجیب است؛ یعنی سردار سلیمانی قبل از شهادت واقعاً به این درجه رسیده و نفس خود را شهید کرده بود. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تلازم جهاد اکبر و اصغر تصریح کرد: سردار سلیمانی در جهاد اکبر هم به درجات عالی رسید؛ حاج قاسم باید این گونه به شهادت می‌رسید؛ او شوق شهادت داشت و برای آن اشک می‌ریخت؛ آقا در دیدار با خانواده شهید فرمودند که جهاد بیرونی متکی بر جهاد درونی است و قدردانی امروز ملت به خاطر اخلاص بزرگ، خالص و ناب بودن است.

سردار خود را بدهکار انقلاب می‎دانست

وی افزود: سردار سلیمانی از مکتب امام(زه) آموخته بود که خود را بدهکار انقلاب می‌دانست نه طلبکار؛ برخی دائماً می‌گویند که انقلاب برای ما چه کرده است؛ ای کاش در کنار مطالباتی که از انقلاب پیش می‌آید انقلاب هم یک متولی پیدا کند که مطالباتش را مطرح کند؛ چرا همه امروز دنبال سهم‌خواهی هستند و در انتخابات و ... به طرز تهوع‌آوری و با هر بهانه‌ای از هم سبقت می‌گیرند؛ باید برگردیم و ببینیم که وظیفه ما در قبال انقلاب چیست؟.

وی افزود: نقل شده که سردار سلیمانی برای مأموریت‌های خارجی که زیاد هم می‌رفت نه دلار و نه ریال می‌گرفت، در حالی که برای ازدواج فرزندش هم مشکل داشت؛ این در حالی است که برخی در این موقعیت دنبال ساخت ویلا، خانه، درآمد و پارتی‌بازی هستند و هر کس دنبال این است که تیکه‌ای از انقلاب را به نفع خود جدا کند.

وی تصریح کرد: قرار بود ما از جان و مالمان برای انقلاب مایه بگذاریم وگرنه اگر هر شهر و حزبی دنبال منافع خود باشد چیزی از انقلاب باقی نمی‌ماند؛ باید حس مطالبه‌گری از انقلاب را به حس مطالبه‌گری انقلاب از خودمان تبدیل کنیم.

انتهای پیام
captcha