«حاج قاسم» از نگاهی دیگر
کد خبر: 3870359
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
یادداشت میهمان/

«حاج قاسم» از نگاهی دیگر

گروه سیاست و اقتصاد ــ در این یادداشت به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های سیره زندگی شهید سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی با بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و شهید محسن حججی پرداخته شده است.

شباهت‌ها و تفاوت‌های حاج قاسم با امام راحل و حججی

ملت انقلابی ایران و مردم جهان شاهد دو رویداد بزرگ در فاصله سی سال بودند. دو صحنه عظیمی که در جهان از زمان رحلت تا تشیع باشکوه ۱۲ الی ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ و از زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی تا تشیع از ۱۳ الی ۱۶ دی ۱۳۹۸ توسط ملت انقلابی ایران در تاریخ جهان ثبت و ضبط شد.

شباهت‌ها و تفاوت‌های دو تشیع جنازه باشکوه جهان

دنیا انبوه جمعیت را نظاره‌گر بوده و انگشت تحیر به دهان گرفت. عمق ارتباط قلبی و عاطفی آن توسط مردم دنیا قابل‌ درک نیست چرا که ایمان و عاطفه در دنیا کم‌رنگ شده و برایشان محسوس نیست؛ اما ارتباط قلبی امت با امام و امت با شهدای والامقام ریشه در ایمان و باورهای دینی ملت مسلمان ایران و محبین انقلاب اسلامی در سایر کشورها وجود دارد و در مناسبت‌های منتصب به ائمه اطهار(ع) مانند عاشورا و اربعین و پیروان صدیق آنان مانند امام و شهید سلیمانی بروز و جلوه‌گر می‌شود.

گرچه بیان شباهت و تمایز میان این مرد بزرگ الهی سخت است ولی به‌صورت اجمالی شمه‌ای از آن جهت تدبر و عبرت ارائه می‌شود.

اهم شباهت‌های این دو رویداد

در مرگ هر دو دشمنان مسرور و مؤمنان و مظلومان محزون شدند. عظیم و باشکوه بودن و بی‌نظیر بودن تشیع جنازه‌شان در دنیا، قرار داشتن در قلوب مردم و ارتباط عمیق قلبی بین تشییع کنندگان با پیکر، برگزاری مراسم عزاداری و وداع با پیکر قبل از تشیع و خاک‌سپاری، تاثیرگزاری بر جامعه حتی پس رخت بربستن از دنیا و ایجاد موج بیداری ازجمله این شباهت هاست.

هر دو مصداق وصف مؤمنان در آیات الهی و عبد صالح و عامل بودند، امام سیاستمدار ضدآمریکایی بود و سلیمانی مبارز ضدآمریکایی، جریحه‌دار شدن قلوب عموم مردم در فقدان هر دو و داغدار شدنشان حتی بیشتر از مرگ نزدیکانشان، هر دو نیکو زیستند و نیکو جان به جان‌آفرین دادند و عاقبت‌به‌خیر شدند ‌و به عبارتی حیات و مماتشان در راه اسلام و انقلاب بود و آن را ابرو و اعتلا بخشیدند.

بر پیکر هر دو امام خامنه‌ای نماز خواندند و گریستند، مزار امام زیارتگاه مؤمنان است و مزار سلیمانی نیز چنین خواهد شد، هر دو مرگ با عزت داشتند و جنت برین در انتظارشان است و ...

تفاوت‌های این دو مرد بزرگ البته در راستای هدف واحد

امام رهبر جامعه بود و سلیمانی فرمانده برون‌مرزی کشور، امام از آغاز شعله‌های انقلاب شناخته شد ولی سلیمانی مدت‌ها بعد، امام رهبر بود و سلیمانی پیرو و مطیع رهبر، امام مرجع تقلید بود و سلیمانی مقلد، امام فرمانده بود و سلیمانی فرمان‌بر، امام مجاهد پرور بود و سلیمانی مجاهد پرورش‌یافته در مکتب امام و امام رحلت ملکوتی کرد و سلیمانی شهید آسمانی شد.

امام محور فکری و راهبردی مقاومت اسلامی بود و سلیمانی فرمانده نیروهای جبهه مقاومت و فرمانده عملیاتی صحنه نبرد محور مقاومت، جوشش و تشدید عرق و غرور ملی در ضدیت و مبارزه با آمریکا به دنبال شهادت سلیمانی به وجود آمد، جوشش خون شهید سلیمانی و ارتقاء عزم جبهه مقاومت در مبارزه با آمریکا و رژیم اشغالگر اسراییل پدید آمد.

امام آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانست و سلیمانی توسط این کدخدای شیطان‌صفت به شهادت رسید. امام اسرائیل را دشمن و غده سرطانی جهان اسلام می‌دانست و سلیمانی به دنبال محو این غده پیش از ۲۵ سالی که امام المسلین اعلام کردند بود.

پس از فوت امام خمینی(ره) دشمنان چشم‌انتظار خلأ رهبری در کشور بودند و پس از شهادت سلیمانی ترس انتقام انقلابی بر جان دشمنان افتاده است، تشیع پیکر چندین میلیونی امام به‌صورت متمرکز از مصلا تا بهشت‌زهرا بود ولی شهید سلیمانی و سایر شهدای مقاومت را میلیون‌ها نفر در چندین شهر بدرقه کردند؛ بر پیکر امام راحل جانشین خلفش نماز خواند و بر پیکر شهید سلیمانی رهبرش و فرمانده کل قوا نماز خواند.

در تشیع پیکر امام نسل انقلاب و رزمندگان جنگ تحمیلی بودند، در تشیع جنازه شهید سلیمانی علاوه بر آن‌ها نسل رویش‌های انقلاب و مدافعان حرم هم حاضر شدند. رحمت واسعه بر آن دو و راهشان پر رهرو و متصل به ظهور مهدوی ان شاء الله...

 از حججی تا سلیمانی

در اوج وحشی‌گری‌های دولت داعش خبر شهادت مظلومانه شهید محسن حججی توسط این سیه‌جامگان انقلابی در ایران بپا کرد و پس از پایان حکومت داعش و فروکش کردن بقایای آن خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی توسط ابرجنایتکار جهانی نیز انقلابی بپا شد.

هر دو مجاهد و شهید فی سبیل‌الله، هر دو در تلاش برای اعتلای یک هدف، یکی فرمان‌بر و یکی فرمانده، یکی رهرو و دیگری راهبر.

از جوان مؤمن جهادی نسل رویش‌های انقلاب تا جوان مؤمن انقلابی نسل اول انقلاب، از مدافع حرم تا فرمانده عالی مدافعان حرم، شهیدی که خونش دفاع از حرم را به فرهنگ عمومی مبدل کرد تا شهیدی که خونش خشم انقلابی را بر شیطان بزرگ شعله‌ور کرد.

شهید محسن حججی فردی که از نسل رویشی انقلاب اسلامی برآمد؛ لباس سبز سپاه بر تن هجرت کرد، جهاد کرد، مدافع از حرم شد، مجروح و اسیر و شکنجه دشمن وحشی شد، در نهایت به شهادت رسید و مثله‌اش کردند و تشیع باشکوه برگزار شد؛ مزارش طواف دل‌های عاشق و خونش احیاگر و راهش فرهنگ‌ساز جامعه و اسوه جوانان شد.

و اما حاج قاسم سلیمانی؛ فردی از نسل انقلاب که با انقلاب همراه شد، لباس سبز سپاه پوشید، در جبهه‌های دفاع مقدس فرمانده بود، فرمانده نیروی قدس و محور رزمندگان مقاومت و فرمانده فروپاشی حکومت وحشی داعش بود و نهایتاً به دست دولت جنایتکار آمریکا به شهادت رسید و تشیع پیکر باشکوهش نشان از تأثر مردم و تأثیرگذاری بر جامعه و شعله‌ور ساختن خشم انقلابی علیه شیطان بزرگ داشت.

شهدای مدافع حرم و به‌خصوص خون این دو شهید والامقام علاوه بر تأثیر عطر معنوی آنان بر جامعه‌مان ریشه‌های گسترده شده نهال انقلاب در فراسوی مرزها را آبیاری و پربار نموده و خون تازه‌ای در جبهه مقاومت دمیده و می‌رود تا وعده آن روز امام المسلمین مبنی بر محو اسراییل تا ۲۵ سال را به جلو اندازد و این ترسی است که بر دشمنان فکنده و مظلومان را امیدوار ساخته و زمینه‌ساز ظهور دولت مهدوی شده است.

یادداشت میهمان از سیدجواد هاشمی‌فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)

انتهای پیام
captcha