هفته‌ای که گذشت؛ ایران در سوگ و ماتم
کد خبر: 3870443
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
بر خط جامعه؛

هفته‌ای که گذشت؛ ایران در سوگ و ماتم

گروه جامعه ــ هفته‌ای که گذشت، شاید یکی از سخت‌‌‌ترین و جانکاه‌ترین روزهایی بود که ایرانیان پس از دفاع مقدس و رحلت امام راحل(ره) تجربه کرده بودند؛ خبر شهادت ناجوانمردانه سردار رشید اسلام و ایران، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، چون آواری برسر مردم فروریخت و سراسر کشور را در بهت و ماتم فرو برد.

در حال تکمیلبه گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت، شاید یکی از سخت‌‌‌ترین و جانکاه‌ترین روزهایی بود که ایرانیان پس از دفاع مقدس و رحلت امام راحل(ره) تجربه کرده بودند؛ خبر شهادت ناجوانمردانه سردار رشید اسلام و ایران، سپهبد حاج قاسم سلیمانی و جمعی از همراهان ایشان از جمله شهید ابومهدی المهندس که همگی سربازان و سرداران جبهه مقاومت بودند، چون آواری برسر مردم فروریخت و سراسر کشور را در بهت و ماتم فرو برد.

خبر وقوع این جنایت آمریکایی، صبح جمعه 13 دی‌ماه، اعلام شد و بلافاصله دریایی از پیام‌های تسلیت، پهنه رسانه‌ها را پر کرد که پیام مهم مقام معظم رهبری، مبنی بر لزوم انتقام سخت از آمریکایی‌ها چون نگینی بر تارک آن پیام‌ها بود. کاربران فضای مجازی نیز در ایران و خارج از ایران، خیلی زود، شهادت سردار سلیمانی را به ترند اول دنیا تبدیل کردند.

نمونه‌هایی از پیام‌های مختلف ارگان‌های کشوری پس از شهادت سردار سلیمانی را اینجا بخوانید.

شکل‌گیری نخستین تجمعات

تراژدی شهادت سردار سلیمانی، تجمعاتی میلیونی را طی هفته گذشته در شهرهای مختلف ایران رقم زد. نخستین تجمعات مردم داغدار، پس از برگزاری نماز جمعه 13 دی‌ماه، در شهرهایی همچون تهران، تبریز و قم برگزار شد. از همان روز، حجله‌های عزا در خیابان‌های مختلف تهران توسط مردم برپا شد و تصاویر سردار سلیمانی آرام آرام فضای شهر، از بیلبوردها گرفته تا شیشه مغازه‌ها را پر کرد.

همچنین جمعی از مردم تهران، در شامگاه جمعه با در دست گرفتن تصاویر شهیدسلیمانی در مقابل سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، تجمع کردند و یاد آن شهید والامقام را با روشن کردن شمع، زنده نگاه داشتند.

در حال تکمیل

نماز جمعه تهران، 13 دی‌ماه

 

در حال تکمیل
تبریز، جمعه 13 دی‌ماه


در حال تکمیل
قم، 13 دی‌ماه


حضور مسئولان کشوری و لشکری در منزل شهیدسلیمانی

شامگاه جمعه، 13 دی‌ماه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در منزل سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی، حضور پیدا کردند و گفتند: حاج قاسم بارها و بارها در معرض شهادت قرار گرفته بود اما در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد، از هیچ‌کس و هیچ چیز پروا نداشت. 

در حال تکمیل

پس از آن، بسیاری از شخصیت‌ها و مسئولان کشوری و لشکری از جمله سران قوای سه‌گانه، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از فرماندهان ارشد نظامی کشور برای همدردی و ابراز تسلیت، به منزل شهیدسلیمانی رفتند.

در حال تکمیل


اجتماع بزرگ میدان فلسطین

روز شنبه، 14 دی‌ماه ،در حالی که تشییع پیکر مطهر شهیدسلیمانی و دیگر شهدای مقاومت در شهرهای عراق، همچون کاظمین، بغداد و نجف آغاز شد، جمع کثیری از دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران از مسجد این دانشگاه به سمت میدان فلسطین حرکت کردند و اقشار مختلف مردم نیز به آن‌ها پیوستند.

در حال تکمیل

مردم عزادار در این تجمع بزرگ، تصاویری از شهید سپهبد سلیمانی را به دست داشتند و با شعارهای ضداستکباری خود، انتقام سخت از جنایتکاران را خواستار شدند.

در حال تکمیل

 

اجتماع نصف جهان در 14 دی‌ماه

مردم اصفهان نیز آن روز با اجتماعی عظیم در میدان نقش جهان اصفهان، یاد و خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت را گرامی داشتند. سرلشکر پاسدار سیدیحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل‌قوا در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت.

در حال تکمیل

در حال تکمیل


قیامت در ایران

سرانجام، صبح یکشنبه 15 دی‌ماه، صبر مردمان عزادار ایران به پایان رسید و پیکر مطهر شهدای مقاومت وارد ایران شد. نخستین تشییع در اهواز، قلب خوزستان برگزار شد و مردم اهواز، باغیرتی مثال‌زدنی نشان دادند که حامی سرسخت سربازان وطن در مقابل دشمن جنایتکار و پاسدار خون شهدای اسلام و ایران هستند.

در حال تکمیل

به گواه کارشناسان و رسانه‌ها، اهواز در این روز، یکی پرشورترین تجمعات انقلابی خود را طی 40 سال اخیر تجربه کرد و طی آن، صدها هزار نفر، ندای مظلومیت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت را به گوش جهانیان رساندند.

مردم باوفای خوزستان، رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با عناصر تکفیری و مجاهدت‌های ایشان در جریان سیل بزرگ خوزستان را از یاد نبرده‌اند.

در حال تکمیل

وداع پرشکوه خراسان با سردار

مراسم تشییع پیکر مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، سید شهیدان جبهه مقاومت و همرزمان شهید ایشان ظهر، ۱۵ دی ماه، با حضور حماسی و پرشکوه مردم خراسان از میدان ۱۵ خرداد مشهدالرضا تا حرم مطهر رضوی انجام شد. مراسمی که از اذان ظهر آغاز و تا شب به طول کشید.

در حال تکمیل

مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی در مشهد مقدس با چنان ازدحام جمعیتی مواجه شد که امکان حرکت ماشین حمل‌کننده پیکر برای ساعت‌ها مقدور نبود و برنامه وداع با پیکر مطهر که قرار بود همان شب در مصلای تهران برگزار شود، لغو شد.

با وجود لغو مراسم وداع با پیکر مطهر در مصلای تهران، حضور چشمگیر جمعیت در مصلای تهران، موجب شد که مراسم عزاداری برای شهدای مقاومت در آن محل نورانی برگزار شود و شخصیت‌هایی همچون سرلشکر پاسدار محسن رضایی و حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در جمع عزاداران به ایراد سخنرانی بپردازند.

در حال تکمیل

 

اقامه باشکوه نماز بر پیکر حاج قاسم در تهران 

مقام معظم رهبری صبح دوشنبه، 16 دی‌ماه، بر پیکر شهید والامقام سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی حاضر شدند و نماز خواندند؛ نمازی که با قطرات اشک و بغض معظم‌له همراه شد و با صدای هق‌هق گریه نمازگزاران ادامه یافت. مقام معظم رهبری از عباراتی خاص در نماز بر پیکر ایشان و یاران شهیدشان استفاده کردند و سه بار عبارت «اللهم انّا لانعلم منه الّا خیراً» را تکرار فرمودند.

جمعه// هفته‌ای که گذشت؛ ایران در سوگ و ماتم

سردار همیشه متفاوت بود، پس نمازی که برای او خوانده می‌شود هم باید متفاوت می‌بود؛ شخصیت‌های برجسته‌ای از جهان اسلام همچون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در این مراسم حضور داشتند. هنیه در این مراسم به سخنرانی پرداخت و شهیدسلیمانی را «شهید قدس» نامید.

پس از اقامه نماز، جمعیت بی‌سابقه و عظیم تهرانی‌ها که تعداد آنان چندین میلیون نفر برآورد می‌شود، پیکر مطهر شهدای مقاومت را تشییع کردند و با شعارهای ضداستکباری خود، انتقام از جنایتکاران آمریکا را مطالبه کردند.

جمعه// هفته‌ای که گذشت؛ ایران در سوگ و ماتم

وقتی قم به پاخاست

شامگاه دوشنبه، 16 دی‌ماه، پیکر مطهر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای جبهه مقاومت به شهر قم رسید و مراسم تشییع باشکوه بدرقه سردار اسلام و ایران، در جوار مضجع نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) انجام شد.

بسیاری از علما و مراجع عظام تقلید همچون آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی بر پیکر پاک شهدای مقاومت حاضر شدند و با آنان وداع کردند.

 

پیکر سردار در دیار کریمان

صبح سه‌شنبه، 17 دی‌ماه، مراسم بزرگ تشییع پیکر مطهر شهید سپهبد سلیمانی در شهر کرمان، زادگاه ایشان برگزار شد و جمعیت عظیم چند میلیونی نفری در این مراسم شرکت کردند.

جمعه// هفته‌ای که گذشت؛ ایران در سوگ و ماتم

ازدحام جمعیت در مراسم تشییع سردار به حدی بود که متأسفانه حدود 56 نفر از هم‌وطنان کرمانی جان خود را از دست دادند و مصیبتی دیگر بر مصیبت بزرگ فقدان حاج قاسم سلیمانی بر مردم ایران، تحمیل شد.

ازدحام جمعیت همچنین، مانع از برگزاری مراسم تدفین شهیدسلیمانی در گلزار شهدای کرمان شد و انجام این مراسم به زمانی دیگر موکول شد.

انتقام سخت در سحرگاه

هنوز آفتابِ چهارشنبه 18 دی‌ماه برنیامده بود، که وعده نظام جمهوری اسلامی محقق شد و موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه «عین‌الاسد» آمریکایی‌ها در عراق را نشانه گرفتند و مواضع ارتش آمریکا را در هم کوبیدند. این نخستین باری بود که بعد از جنگ جهانی دوم، مواضع آمریکا توسط موشک مورد حمله قرار می‌گرفت.

جمعه// هفته‌ای که گذشت؛ ایران در سوگ و ماتم

گرچه هیچ اقدامی، خون حاج قاسم سلیمانی را برای ایران جبران نمی‌کند اما به اذعان کارشناسان، هیمنه پوشالی آمریکا در این اقدام شکسته شد و دولت آن کشور، دیگر چاره‌ای جز خروج کامل نیروهای خود از منطقه ندارد.

ساعتی پس از حمله موشکی سپاه به مواضع آمریکا، هنگامه بین‌الطلوعین، پیکر مطهر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور پرشور مردمی که از شب گذشته در گلزار شهدای کرمان بیتوته کرده بودند، به خاک سپرده شد و مالک اشتر زمان، چهره در نقاب خاک کشید.


سقوط هواپیما ...

صبح روز چهارشنبه 18 دی‌ماه خبری بهت‌آور ایران را بار دیگر به عزا نشاند؛ هواپیمای مسافربری اوکراینی که تهران را به مقصد کی‌اف، پایتخت آن کشور ترک می‌کرد، دقایقی پس از پرواز دچار نقص فنی شد و در شاهدشهر استان تهران، سقوط کرد.

جمعه// هفته‌ای که گذشت؛ ایران در سوگ و ماتم

در این حادثه، همه 179 سرنشین هواپیما، اعم از مسافران و خدمه، جان خود را از دست دادند. 147 نفر از این تعداد، ایرانی بودند و در میان آنان، تعداد زیادی از دانشجویان نخبه کشورمان نیز وجود داشتند.

رهبر معظم انقلاب در پیامی، این سانحه و نیز حادثه جان باختن تعدادی از هم‌وطنان کشورمان در مراسم تشییع شهید عالیقدر را تسلیت گفتند.

دولت نیز به مناسبت این دو رویداد غم‌بار، روز پنج‌شنبه 19 دی‌ماه را عزای عمومی اعلام کرد.

از امروز رسانه‌ها پرچمدار سردار مقاومت باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، نویسنده و فعال فرهنگی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به حماسه حضور مردم در تشییع پیکر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و یاران شهیدش اظهار کرد: حضور پرشور مردم دو بعد متفاوت دارد، یک بعد آن باور و اعتقاد مردم به ارزش‌های کلان فارغ از گرایش‌های سیاسی و تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی مختلف است که همه مردم در بعضی از موضوع‌ها و محور‌ها کنار هم جمع می‌شوند و در این چند روز شاهد بودیم که افرادی با فضا‌های بسیار دور از حال و هوای حاج قاسم، شهادت ایشان را تسلیت گفتند. بُعد دیگر این حادثه شخصیت حاج قاسم بود که در طول حیات پربرکتش برای وفاق، اتحاد، همدلی جامعه و طیف‌های سیاسی تلاش بسیاری کرد تا همه را حول محور انقلاب و زیر چتر ولی فقیه جمع‌ کند و انصافاً هم در این راه مجاهدت‌های بسیاری انجام داد.

جمعه// هفته‌ای که گذشت؛ ایران در سوگ و ماتم

حجت‌الاسلام والمسلمین زائری تأکید کرد: با توجه به حضور پرشور مردم که یکدل و با یک شعار فریاد حمایت از رهبری و حفظ ایران در مراسم تشییع جمع شدند و هیچ شعار انحرافی داده نشد، باید مراقب بود این وحدت و همراهی دچار آسیب نشود و کسی این حضور را به پای جریان خود ننویسد و مصادره نکند. باید برای حفظ این وحدت تلاش کنیم. ۵۰ درصد این اتحاد و همدلی برای خون سردار سلیمانی شکل گرفت و این مردم را به صحنه کشاند و مابقی کار بر عهده منبری‌ها، رسانه‌ها و مسئولان است که باید برای حفظ این وحدت تلاش کنند.

وی افزود: حادثه شهادت حاج قاسم سلیمانی تلخ و بسیار بزرگ است و پس از تشییع پیکر، در خبر‌ها کمرنگ‌تر می‌شود، اما باید چراغ روشن‌اندیشی و تفکر مردم را فروزان نگه‌ داریم و آگاهی سیاسی مردم را بالا ببریم. در این چند روز به طور طبیعی فضا عاطفی بوده و تعبیر‌های شاعرانه و احساسی زیاد به کار برده می‌شود که این مورد هیچ اشکالی ندارد، اما بعد از این باید بر روی خبر به عنوان اطلاعات، داده، تحلیل و تفسیر آن متمرکز شویم که متأسفانه در این باره هنوز عقب هستیم و خوراک خبری لازم و دقیق آن‌گونه که باید ارائه نمی‌شود.

واکنش مردم به شهادت سردار سلیمانی، نوزایش اجتماعی بود

سیدجواد میری، جامعه‌شناس این هفته در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: با شهادت سردار سلیمانی، بارش عواطفی در ایران و حتی در سطح منطقه رخ داد که می‌تواند بواسطه آن، نوعی از ملت ایران دوباره زاییده می‌شود. ما با نوزایش اجتماعی مواجه‌ایم. این نوزایی یقیناً برای خود امواجی تولید خواهد کرد. اگر سیاستمداران و معماران جامعه ایران تعقل و تدبیر به خرج دهند و خود را در راستای این امواج نوزا قرار دهند، جامعه پیشرفت خواهد کرد، اما اگر در مقابل این امواج نوزا بایستند، آن هم در شرایطی که فشارهای بین‌المللی زیادی روی ایران وجود دارد، اتفاقات خوبی رقم نمی‌خورد.

جمعه// هفته‌ای که گذشت؛ ایران در سوگ و ماتم

وی افزود: ما با یک کشور به نام آمریکا طرف نیستیم، آمریکا کشوری است که بعد از جنگ جهانی دوم، نظام نوین جهان را به دست گرفت. پس ما با یک نظام جهانی در حال مقابله هستیم و شرایط خاصی داریم، اگر داخل ایران، سیاستمداران بخواهند حرکتی کنند که بقای جامعه را حفظ کنند، باید در برابر نوزایش جامعه ایران، هوشیاری به خرج دهند و با آن همراه شوند. پیام اصلی این نوزایش به نظر من تکثر است. جامعه ایران جامعه یکسان نیست و جامعه متکثر سیاستگذاری‌های متکثر می‌خواهد. هرچقدر هم که استقلال داشته باشیم، اگر جامعه احساس کند که تکثرش به رسمیت شناخته نمی‌شود، به مشکل برمی‌خوریم.

انتهای پیام
captcha