«سردار سلیمانی»؛ کلیدواژه‌ پربازدید فضای مجازی جهان
کد خبر: 3870813
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

«سردار سلیمانی»؛ کلیدواژه‌ پربازدید فضای مجازی جهان

گروه بین‌الملل ــ پایگاه خبری الجزیره در گزارشی به تحلیل واکنش‌ها به شهادت سردار سلیمانی، کلیدواژه پربازدید «سردار سلیمانی» و افزایش تنش میان ایران و آمریکا در میان کاربران فضای مجازی در جهان پرداخته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، ترور سردار سلیمانی و پاسخ ایران به این اقدام آمریکا با واکنش وسیع کاربران فضای مجازی در سطح جهان روبه‌رو شد.

شبکه الجزیره با تحلیل ترندهای گوگل به زبان‌های مختلف در مدت یک هفته، واکنش‌های کاربران چند کشور را بررسی کرده است.

در این مدت در سطح جهان جست‌وجوی کلمه «ایران» بیشتر از دو واژه «فوتبال» و «ترامپ» بود که اغلب در میان بالاترین جست‌وجوهای جهانی هستند.

در 8 ژانویه (18 دی) پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، تعداد کاربرانی که کلمه ایران را جست‌وجو کردند افزایش قابل توجهی یافت.
 
آمریکا

در آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی کاربران زیادی کلمه ایران را جست‌وجو کردند. علاقه به این موضوع همچنان در طول هفته گذشته در بین آمریکایی‌ها ادامه یافت و پس از انتقام ایران در 8 ژانویه، جست‌وجوی کلمه ایران از کلماتی مانند «ترامپ» و «فیس‌بوک» بیشتر شد. همچنین، می‌توان افزایش جست‌وجوی کلمه ترامپ را پس از سخنرانی وی خطاب به مردم به دنبال حمله ایران مشاهده کرد.

«عارف رفیق»، رئیس شرکت مشاوره ویزیر (Vizier)، که در نیویورک در زمینه مشاوره مخاطرات سیاسی فعال است، می‌گوید: هر چند آمریکا و ایران مدت‌هاست که درگیر جنگ در سایه هستند اما در این هفته به آستانه جنگ تمام‌عیار نزدیک شدند. تنش‌‌های اخیر بین ایران و آمریکا در پی تصمیم ترامپ برای خروج از برجام در سال 2018 بالا گرفت.

ایران
 
بیشترین کلیدواژه‌هایی که در ایران طی این مدت جست‌وجو شده عبارت‌اند از: ایران، شهید سلیمانی، ترامپ، فیسبوک و آمریکا. در ایران جست‌وجوی کلمه سلیمانی در روز شهادت وی به صورت چشمگیری افزایش یافت و در طول هفته نیز بیشترین جست‌وجو را داشت.

سردار سلیمانی در ایران شخصیتی محبوب است که شهادتش باعث شد خیل عظیمی از مردم در شهرهای مختلف ایران به این فرمانده ادای احترام کنند.

عراق

در عراق، مانند ایران، کلمه سلیمانی بیشترین جست‌وجو را ساعاتی پس از شهادت وی به خود اختصاص داد. همچنین علاقه به آشنایی مردم با ابومهدی المهندس از رهبران حشد‌الشعبی، که همراه با سردار سلیمانی به شهادت رسید، یکباره افزایش زیادی یافت. در این کشور برای چند روز نام این دو شخصیت بیشتر از واژه فیسبوک جست‌وجو شد.
 
لبنان

در هفته گذشته کاربران لبنانی به ترتیب واژگان ایران، سلیمانی، ترامپ، نصرالله و فیسبوک را بیش از هر واژه دیگری در اینترنت جست‌وجو کردند.  
 
جست‌وجوی کلمه سلیمانی در بین کاربران لبنانی پس از شهادت این سردار دوبرابر شد. همچنین پس از سخنرانی سیدحسن نصرالله درباره شهادت سردار سلیمانی، جست‌وجوی نام این فرمانده شهید افزایش یافت.

عربستان
 
مردم در عربستان، رقیب منطقه‌ای ایران، نیز هفته گذشته به سردار سلیمانی و انتقام ایران از آمریکا علاقه نشان دادند.
 
سوریه

کاربران سوری مانند کاربران لبنانی به موضوع شهادت سردار سلیمانی و واکنش ایران، علاقه زیادی نشان دادند. همچنین در زمان پاسخ ایران، افزایش اندکی در جست‌وجوی کلمه ترامپ ثبت شده است.

ایران در دوره جنگ داخلی این کشور از متحدان اصلی بشار اسد بود و سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، در بازپس‌گیری سلطه بر بخش‌های عمده این کشور از دست شورشیان نقش عمده‌ای داشت.

بحرین

بحرین از جمله کشورهایی بود که کاربران فضای مجازی آن پس از شهادت سردار سلیمانی، دو کلیدواژه سلیمانی و ایران را در صدر جست‌وجوهای خود قرار دادند. در طول هفته گذشته واژه ایران در بحرین بسیار بیش از واژه فیسبوک مورد جست‌وجوی کاربران بحرینی قرار داشت.

ترکیه، پاکستان و سرزمین‌های اشغالی
 
هفته گذشته در ترکیه، نیز جست‌وجوی دو واژه سلیمانی و ایران نسبت به قبل افزایش داشت. به ویژه پس از حمله انتقامی ایران جست‌وجوی کلمه ایران بسیار افزایش یافت. در پاکستان نیز ترور سردار سلیمانی و حوادث بعدی آن توجه کاربران پاکستانی را جلب کرد. همچنین، در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز کلمات ایران، سلیمانی و ترامپ بیشترین جست‌وجو را به خود اختصاص داد.
انتهای پیام
captcha