شهید سلیمانی، سرداری که برای انسانیت جنگید
کد خبر: 3871600
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲

شهید سلیمانی، سرداری که برای انسانیت جنگید

گروه اندیشه ــ نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جانفشانی در خارج از مرزها و برای غیرهم‌کیش فقط از افرادی برمی‌آید که روح بزرگی دارند، اظهار کرد: سردار سلیمانی در ایامی که مسیحیت شرقی در خطر بود و داعش ارامنه و آشوریان سوریه و عراق را مورد تهاجم قرار داد، تنها کسی بود که به صورت سیستماتیک با داعش جنگید و از حمایت این افراد اجتناب نکرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست علمی «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی»، امروز، 24 دی‌ماه، با حضور جمعی از رهبران اقلیت‌های دینی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، در این نشست بیان کرد: هفته قبل برای ایران هفته خوبی نبود و اگرچه انعکاسی که شهادت شهید سلیمانی ایجاد کرد و نقشی که در توسعه عمق وحدت ملی ایفا کرد، شاید بتواند ضرر و زیان فقدان این سردار بزرگ را جبران کند، اما ایشان فی حد ذاته یک نمونه کامل از عدالت اجتماعی برای انسان‌ها بود.

روح بزرگ سلیمانی

وی تصریح کرد: انسان به دلیل تعلقات مذهبی یا ملی که دارد، برای دفاع از هم‌میهان خود جانش را تقدیم کند، اما اینکه یک انسان به خارج از مرزها برود و برای افرادی که دین دیگری دارند جانفشانی کند، فقط از افرادی برمی‌آید که روح بزرگی دارند و سردار سلیمانی در ایامی که مسیحیت شرقی در خطر بود و داعش، ارامنه و آشوریان سوریه و عراق را مورد تهاجم قرار داد، تنها کسی بود که به صورت سیستماتیک با داعش جنگید و از حمایت این افراد اجتناب نکرد.

مره‌صدق در ادامه افزود: کمک‌هایی که سردار سلیمانی به دوستان ارمنی و آشوری ما کرد، طوری بود که در بروکسل و در پارلمان اروپا به آن اشاره کردم و گفتم که باید از این مسئله خجالت بکشید که یک مسلمان از مسیحیان حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: در کشوری که چنین افرادی پرورش می‌یابند، یقیناً جایی برای تحقق عدالت اجتماعی نیز هست و بعد از انقلاب اسلامی و به ویژه بعد از آغاز رهبری رهبر انقلاب، شاهد بودیم که رویکردی که نسبت به اقلیت‌های دینی وجود داشت، مثبت‌تر شد و شاید برخی از دوستان بدانند که اولین فتوایی که رهبر انقلاب پس از رهبر شدن صادر کردن، فتوایی در مورد پاک بودن اهل کتاب بود و این نشان از رویکرد مثبت ایشان نسبت به اقلیت‌های دینی است.

تظلم‌هایی که جواب نمی‌گرفتیم به دفتر رهبری می‌بردیم

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: بارها شاهد بودیم که رویکرد ایشان نسبت به مسائل اقلیت‌ها مثبت بوده است و تظلم‌هایی که جواب نمی‌گرفتیم را به دفتر ایشان می‌بردیم و جواب می‌گرفتیم. همچنین در مورد مشکلات صداوسیما نیز با نامه‌نگاری به دفتر ایشان جواب مثبت گرفتیم و در ملاقات‌های حضوری نیز این مسئله قابل حس بوده است و ایشان گفتند که ایران، نسبت به اقلیت‌های دینی موضع تبشیری ندارد و توقع دارند واقعیت‌های ایران انعکاس داده شود و همه بدانند که در پرتو یک حکومت الهی، می‌شود کشوری را با عدالت و دوستی و برادری اداره کرد و این همراهی دین با سیاست می‌تواند راه‌حل مشکلات ریشه‌ای سیاست در قرن بیست و یک باشد و فساد را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: یک نکته نسبت به قانون اساسی دوران مشروطه وجود دارد و آن هم اینکه، در آن زمان از اقلیت‌های دینی یعنی کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان به عنوان افرادی که مقیم ایران هستند نام برده شده بود که البته مقیم با شهروند درجه یک از نظر حقوقی متفاوت است. اما این روند از زمان مشروطه تاکنون روند مثبتی را طی کرده است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان همگی به عنوان ایرانی و شهروند درجه یک شناخته شدند که گام بزرگی بود. در دوره قاجار نیز شرایط به این صورت بود که مشکلات اقلیت‌های دینی به وزارت خارجه ارجاع داده می‌شد و و نامی از اقلیت‌های مذهبی در متون دوره قاجار به چشم نمی‌خورد، چه اینکه با عنوان ملل متنوعه از اقلیت‌های دینی یاد می‌شده است.

مره‌صدق در ادامه افزود: گام بزرگ دیگری که پس از انقلاب اسلامی برداشته شد این بود که اقلیت‌های دینی توانستند بر اساس قوانین خودشان، مشکلاتشان را حل کنند که در خیلی از کشورها نیز همین طور است، اما تنها کشور اسلامی که این مسئله به صورت قانونی رعایت می‌شود، ایران است.

وضعیت بهتر اقلیت‌ها در جوامع شیعی

وی بیان کرد: یکی دیگر از نکات مهم نیز این است که اقلیت‌های دینی، همواره در جوامع شیعی زندگی بهتری داشته‌اند و پس از انقلاب اسلامی شاهد بودیم که توحید، معاد و نبوت نیز به مشترکات بین اقلیت‌ها و مسلمانان اضافه شد. حال آنکه پایه کار در حکومت‌های قبل از انقلاب اسلام نبوده است و لاییک بوده‌اند.

مره‌صدق در ادامه افزود: هیچ نظامی در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که مشکلی ندارد. مشکلات حقوقی برای رسیدن به عدالت اجتماعی کامل و مطلوب وجود دارد که این مشکلات دو دسته هستند؛ یکی منشأ در قانون دارند و یکی دیگر مسئله اجرای قانون است. البته در اجرای قانون با پیگیری‌های قوه قضائیه به ویژه در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی شرایط بهتر شده است و حرکت مثبت و رو به جلویی را شاهد هستیم.

نظر فقهی رهبری؛ عدلت‌محورانه‌ترین برخورد

وی تصریح کرد: یک بخش دیگر از مشکل مربوط به قانون است که ریشه فقهی نیز دارد. جالب این است که عدلت‌محورانه‌ترین برخورد از نظر فقهی از سوی رهبری بوده است که برابری دیه اقلیت‌های دینی با دیگر مسلمانان با فتوای ایشان بوده است. البته مشکلات دیگری از جمله شهادت دادن در دادگاه‌ها وجود دارد که حل شدن اینها نیز دخالت مراجع تقلید و علما را دارد.

مره‌صدق در ادامه افزود: در این دوازده سالی که در مجلس بوده‌ام، روال کلی این طور بوده که به طرف حل مشکلات رفته‌ایم و حتی وضعیت الآن، با دهه شصت قابل مقایسه نیست، چه اینکه الآن رو به بهبود هستیم. همچنین هرچه بیشتر کشور در آرامش باشد و دغدغه ما نسبت به دشمنان خارجی کمتر باشد، فرصت بیشتری برای حل مسائل خواهیم داشت.

وی بیان کرد: اقلیت‌های دینی همواره وظایف شهروندی خود نسبت به ایران را انجام داده‌اند که در جنگ ایران و عراق، به نسبت جمعیت، ارامنه بیشترین شهید را داشته‌اند. از بین کلیمیان کرمانشاه که 100 نفر هستند نیز پنج شهید تقدیم شده است. در سال‌های بعد از جنگ نیز شاهد حضور ارامنه در جبهه‌های دفاع و سازندگی بوده‌ایم. امیدواریم که از شر دشمنان خارجی خارج شویم و با مقاومتی که در برابر استکبار و صهیونیسم داریم، دشمنان را مأیوس کنیم تا فرصت بیشتری برای حل مسائل داشته باشیم. ثمره خون شهدا و شهید سلیمانی، موجب شد که مقاومت در سطح جهان پیروز شود و امیدواریم که وعده خدا در مورد حکومت مستضعفان در روی زمین تحقق یابد.

انتهای پیام
captcha