ترور سردار سلیمانی؛ کمک ترامپ به قدرت‌گرفتن داعش
کد خبر: 3871638
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
نیویورک تایمز نوشت؛

ترور سردار سلیمانی؛ کمک ترامپ به قدرت‌گرفتن داعش

گروه بین‌الملل ــ روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی نوشت ترامپ با ترور سردار سلیمانی به نجات داعش کمک زیادی کرده و این کار ممکن است به قدرت‌گرفتن دوباره داعش کمک کند.

به گزارش ایکنا به نقل از نیویورک تایمز، این روزنامه در تحلیلی به قلم «علی سوفان» از مأموران بلندپایه سابق اف بی آی نوشت: در سال 2016 ترامپ که کاندیدای ریاست‌جمهوری بود، باراک اوباما را بنیانگذار داعش خواند. اکنون باید گفت هر چند ترامپ را نمی‌توان بنیانگذار داعش دانست اما ممکن است در آینده او را ناجی داعش بخوانند.

داعش از زمان دوران اوج خود درسال 2015 که توانسته بود سرزمینی به اندازه وسعت بریتانیا را به تصرف دربیاورد به شدت تضعیف شده،‌ اما ترور سردار سلیمانی به وسیله دولت ترامپ ممکن است به قدرت گرفتن دوباره داعش کمک کند. درست همانگونه که حمله آمریکا به عراق در سال 2003 القاعده را جانی دوباره بخشید، ممکن است بازگشت آشوب به این کشور، همان خدمت را به داعش بکند.

این تحلیلگر در ادامه می‌نویسد: با آنکه کاخ سفید سلیمانی را به عنوان دشمن آمریکا تشخیص داده اما مقابله او و هم‌پیمانانش با داعش کمک بسیار زیادی به منافع آمریکا کرده است.

سوفان معتقد است با ترور سردار سلیمانی، دیگر فرماندهان ایرانی جای خالی او را پر خواهند کرد. اما هدیه بزرگ شهادت سردار سلیمانی برای داعش پیامدهای غیر مستقیم آن است.

نخستین پیامد این است که نفوذ آمریکا در عراق اکنون به کمترین میزان خود رسیده است. یکی از کسانی که همراه با سردار سلیمانی ترور شد «ابومهدی المهندس» معاون حشد الشعبی بود. به همین دلیل این حمله از نظر بسیاری از عراقی‌ها حمله به عراق نیز به شمار می‌آید.

از همین رو سربازان آمریکایی از این پس باید به جای اینکه به مقابله با داعش فکر کنند،‌ بیشتر مراقب جان خود باشند. در حال حاضر انگلیس و آلمان، دو متحد آمریکا، در حال خارج‌کردن نیروهای خود از عراق هستند و در همین حال، ائتلاف مبارزه با داعش فعالیت‌های خود را تا تاریخ نامشخص به حالت تعلیق درآورده است.

دومین پیامد این اقدام آشفتگی اوضاع عراق است. آشفتگی اوضاع، ثبات عراق را تهدید می‌کند. تهران با حمله به دو پایگاه نیروهای آمریکایی به ترور سردار سلیمانی پاسخ داد. اما بعید است این، انتقام نهایی ایران باشد. استراتژی نظامی ایران با «درگیری نا‌متقارن» یعنی استفاده از نیروهای نیابتی تعریف شده است. ایران ممکن است با استفاده از این نیروها سعی کند آمریکا را از عراق بیرون کند.

منازعه میان نیروهای مورد حمایت ایران با نیروهای آمریکایی در عراق، برای نیروهای داعش، فضایی را به وجود می‌آورد که دوباره تجدید حیات کند.

پیامد سوم و از همه بدتر این است که ترور سردار سلیمانی درگیری‌های فرقه‌ای را در عراق تشدید می‌کند. همچنین پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی ممکن است باعث افزایش تنش ایران با عربستان شود و این امر می‌تواند سبب بازشدن فضا برای افراط‌گرایانی همچون داعش شود.

مانند همه گروه‌های تروریستی، داعش نیز در فضای آشوب و اختلاف جان می‌گیرد و ترور سردار سلیمانی هر دو را به وجود می‌آورد.
انتهای پیام
captcha