«والد سوم»؛ کتابی برای افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌ها
کد خبر: 3871755
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

«والد سوم»؛ کتابی برای افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌ها

گروه ادب ــ حجت‌الاسلام تراشیون، مؤلف کتاب «والد سوم»، در این اثر با بیان اینکه سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شد، می‌نویسد: سواد رسانه‌ای به مخاطبان می‌آموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و مراقب باشند که چه برنامه‌هایی مناسب و چه برنامه‌هایی مضر است یا اینکه میزان تماشای هر برنامه چه اندازه باشد.

والد سوم (تاثیر رسانه ها بر تربیت فرزندان)
به گزارش خبرنگار ایکنا، «کتاب والد سوم؛ تأثیر رسانه‌ها بر تربیت فرزندان» به قلم سیدعلیرضا تراشیون نگاشته شده و به همت نشر معارف منتشر شده است. این کتاب در سه فصل با عناوین انواع سواد، آسیب‌های استفاده از رسانه و راهکار‌های استفاده از رسانه تدوین شده است.
 
نگارنده در فصل اول به موضوعاتی همچون سواد ارتباطی، سواد عاطفی، سواد رایانه‌ای، سواد آموزش‌وپرورش؛ سواد مالی و کارکرد سواد رسانه‌ای، علل استفاده فرزندان از رسانه‌ها پرداخته است.
 
همچنین در فصل دوم این کتاب به آسیب‌های جسمی استفاده از رسانه، آسیب‌های رفتاری استفاده از رایانه و سایر آسیب‌های استفاده رسانه اشاره شده است.
 
فصل سوم این اثر به بیان راهکارها پرداخته است، استفاده نادرست از رسانه‌های جمعی یا به اصطلاح نداشتن سواد رسانه‌ای است، لذا مدیریت رسانه و آشنایی با راه‌کارهای مدیریت این فضا، باعث می‌شود که مخاطبان از جانب محتوای رسانه‌ها آسیبی ندیده و تنها به استفاده درست و مطلوب از آن روی آوردند و در ادامه چند راهکار اشاره شده است.
 
قانون‌مندی استفاده از رسانه، گزینش‌گرایی در استفاده از رسانه، سودمندگرایی در استفاده از رسانه، هدفمندگرایی در استفاده از رسانه، مقاومت در برابر برنامه‌های نامناسب، برنامه‌ریزی نسبت به اوقات فراغت فرزندان و.... برخی راهکارهای این فصل است.
 
در پیش‌گفتار این کتاب آمده است: امروزه امر تربیت، بدلیل برخی علل و عواملی که بیرون از محیط خانه در آن دخیل هستند، پیچیده‌تر از سابق شده است؛ به گونه‌ای‌ که در گذشته، تربیت محدود به چهاردیواری به نام خانه و خانواده می‌شد و عوامل بیرونی مانع تربیت کمتر بود، به عبارت دیگر، می‌توان گفت: حداکثر نگرانی والدین این بود که فرزندشان به آسیب‌هایی چون اعتیاد، بزه‌کاری و ... دچار نشود. 
 
اما امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مرزهای تربیتی برداشته شده و بدون تردید عواملی فراتر از محیط خانه همچون: رسانه‌ها، بازی رایانه‌‌ای، اینترنت و فضای مجازی و ... در امر تربیت تأثیر‌گذارند. به گونه‌‌ای که نمی‌توان چارچوبی را برای تربیت معین کرد و طبق آن عمل نمود. در این جامعه، طبق نظر برخی کارشناسان 2700 ماده مخدر وجود دارد که بر اساس گزارش یکی از مراکز کشور،حدود 27 روان‌گردان وارد مدارس شده است و دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کنند و این یعنی هشدار تربیتی، بدین معنا که باید نگران تربیت فرزندان خود بود. 
 
در بخشی از این کتاب درباره کارکرد سواد رسانه‌ای: سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شد. زبان ساده‌تر، سواد رسانه‌ای به مخاطبان می‌آموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و خود، مراقب باشند که چه برنامه‌هایی مناسبت است؛ چه برنامه‌هایی مضر؛ چه برنامه‌هایی را باید تماشا کرد؛ چه برنامه‌هایی را نه یا اینکه میزان تماشای هر برنامه به چه اندازه باشد.
 
غربی‌ها همه این موارد را به خانواده‌ها آموزش می‌دهند، درحالیکه ما نه تنها به این موارد توجه نمی‌کنیم بلکه اجازه می‌دهیم فرزندانمان سریال‌هایی را مشاهده کنند یا ابزار و برنامه‌های رایانه‌ای در اختیار داشته باشند، یا در فضاهای مجازی قرار بگیرند که آسیب جدی به آن‌ها وارد می‌کند. ما منکر اصل رسانه و فضای مجازی نیستیم؛ اما معتقدیم که به مثابه یک چاقوی دولبه ایت که باید مراقب باشیم از لبه مثبت و صحیح آن استفاده شود و گرنه آسیب‌های آن اجتناب‌‌ناپذیر است. 
 
یادآور می‌شود، کتاب والد سوم؛ تأثیر رسانه‌ها بر تربیت فرزندان در ۸۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰۰ تومان به همت نشر معارف منتشر شده است.
انتهای پیام
captcha