دین‌فهمی؛ مانع ریخته شدن خون سلیمانی‌ها
کد خبر: 3873102
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

دین‌فهمی؛ مانع ریخته شدن خون سلیمانی‌ها

گروه معارف ــ مدرس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جلسات تفاسیر قرآن و دین به خاطر آن است که مبادا به جهت بدفهمی برخی‌ها خون امثال سردار سلیمانی بر زمین بریزد، ما باید دین‌فهم بشویم تا از دل دینداری داعشی‌گری به وجود نیاید.

دین فهمی درست مانع ریخته شدن خون سلیمانی‌هابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا آزاد، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، شامگاه گذشته، ۳۰ دی‌ماه در جلسه تفسیر کاربردی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه با اشاره به آیه ششم سوره لقمان «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ؛ و برخى از مردم كسانى‏ اند كه سخن بيهوده را خريدارند تا [مردم را] بى[هيچ] دانشى از راه خدا گمراه كنند و [راه خدا] را به ريشخند گيرند براى آنان عذابى خواركننده خواهد بود» اظهار کرد: در این آیه افرادی مستحق عذاب هستند که شاید گناه نمی‌کنند اما در دل گناه را دوست می‌دارند.

وی با تشریح کلمه «صراط» عنوان کرد: راه رسیدن به خدا یکی است اما ممکن است هر کس این راه را به شیوه‌ای خاص بپیماید، در حقیقت ام‌الکتاب نیز در ادیان مختلف یکی بوده و بر هر پیامبر با کتابی خاص تجلی کرده است.

آزاد ضمن اشاره به عبارت «بِغَيْرِ عِلْمٍ» در این آیه ادامه داد: مفسران به‌صورت آشکار این عبارت را توضیح ندادند، اما به‌صورت کلی سه نظر در این رابطه وجود دارد، یکی اینکه انسان‌های فریب خورده بدون پشتوانه سخنرانی را می‌گویند، دیگر اینکه این افراد از گمراهی خود علم و آگاهی ندارند و برداشت سوم نیز این است که این افراد تجارت نمی‌دانند.

پاداش و مجازات الهی متناسب با آگاهی انسان

مدرس علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: به نظر می‌رسد مجازات الهی متناسب با آگاهی و انتظاری است که از انسان می‌رود، خدا سنگ ترازوی ثابتی برای همه ندارد، هرکس براساس توانایی و اطلاعات خود سنجش می‌شود، خدای عادل و علیم متناسب با توانایی مخلوق او را مجازات می‌کند و یا پاداش می‌دهد و ما انسان‌ها در حد دانشمان مؤاخذه می‌شویم.

آزاد بیان کرد: انسان در کسب دانش نباید به مسائلی بپردازد که گرفتن پاسخ آن‌ها وظیفه انسان را سنگین و او را اندوهگین می‌کند، البته کوتاهی در کسب دانش نباید داشت و آنچه برای زیستن لازم است، باید کسب شود اما برخی‌ها چهره علمی کاریکاتوری دارند، در بخشی به‌صورت زیاد و در بخشی از علم کم رشد کردند.

وی با اشاره به کلمه «هُزُوًا» افزود: انسان وقتی کسی را مسخره می‌کند، یعنی شکوه او را تکه‌تکه می‌کند، به این جهت در این آیه از این کلمه استفاده شده است؛ تکذیب‌کنندگان و مخالفان قرآن اینگونه مسخره و استهزا می‌کنند، این افراد وقتی از جهت معرفتی و حکمت خاموش می‌شدند و نمی‌توانستند هم قدم مسلمانان شوند، در بعد نظری و عملی کم می‌آوردند و دست به رفتارهای غیراخلاقی می‌زدند. تمسخر، دشنام و اینگونه حرکت‌ها کار آنان نیست که در بحث منطقی نتوانستند کاری از پیش ببرند.

تناسب جنس عذاب الهی با گناه انسانی

آزاد با توضیح «عذاب مهین» تصریح کرد: این عذاب ناظر به عذاب روحی است و با جایی که قرآن از عذاب الیم استفاده می‌کند متفاوت است، در عذاب الیم، عذاب جسمی مورد نظر است، عذاب انسان‌ها متناسب با رفتار خود آنان سنجیده می‌شود، کافر آیات الهی را هجو کرده پس عذاب اخروی او نیز از جنس عذاب مهین است.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به شهادت سردار سلیمانی نیز اظهار کرد: این واقعه یک تلنگر به همه ما بود، ما در عرصه الهیات چه کاری برای تحقق وعده الهی و ادامه راه سردار سلیمانی می‌توانیم انجام دهیم؟ اگر قلم‌ها کار خود را درست انجام نمی‌دادند کار به گلوله‌ها نمی‌رسید، اگر مساجد و حوزه و دانشگاه کار درست انجام دهند، کار به پادگان‌ها هم نمی‌رسد.

آزاد تأکید کرد: سردار سلیمانی‌ها جبران‌کننده کوتاهی کار ما هستند، اگر ما به‌خوبی عمل می‌کردیم این افراطی‌گری مذهبی به جان جوامع نمی‌افتاد، چرا باید دینی‌ترین منطقه جهان و زادگاه ادیان الهی خونبارترین بخش جهان باشد، اگر دینداران عالم کار خود را درست انجام می‌دادند چنین نمی‌شد.

ناتوانی ما در وحدت مرزهای اعتقادی

این استاد دانشگاه افزود: این جلسات و تفاسیر قرآنی و دینی به خاطر آن است که مبادا به جهت بدفهمی برخی‌ها خون امثال سردار سلیمانی بر زمین بریزد، ما باید دین فهم بشویم تا از دل دینداری داعشی‌گری به وجود نیاید، ما در مرزهای اعتقادی نتوانستیم وحدت ایجاد کنیم و اجنبی وارد شد و در دل کشورهای اسلامی پایگاه زد.

آزاد اظهار کرد: اگر موشک‌های اعتقادی ما نفاق و فساد و جدایی را می‌زد، لازم نبود امروز موشک‌ها مراکز نظامی را بزند، حالا چون موشک‌های اعتقادی ما عمل نکرده است، لازم می‌شود این موشک‌ها امروز به پایگاه‌ها زده شود.

انتهای پیام
captcha