خانواده‌ای پای رحل قرآن / آرزویم انس دائمی فرزندانم با قرآن است
کد خبر: 3874514
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

خانواده‌ای پای رحل قرآن / آرزویم انس دائمی فرزندانم با قرآن است

خانواده مساحی‌پور اهل اصفهان‌اند. ملیحه قاسمی، مادر خانواده و دو دخترش، تینا و حسنا، هر سه به ترتیل قرآن علاقه‌مندند و دختر کوچک حافظ 15 جزء است. مادر خانواده می‌گوید که خانواده‌ای که بخواهد قدم در راه قرآن بگذارد، باید پدر و مادرش هم‌عقیده باشند و فرزندان را با قرآن آشنا کنند.

شنبه//خانواده‌ای پای رحل قرآنبه گزارش ایکنا، با خانواده مساحی‌پور در مجتمع یاوران مهدی(عج) آشنا شدم. اهل اصفهان‌اند، خونگرم و بامحبت؛ ملیحه مادر و دو دخترش تینا و حسنا آمدند تا رقابت قرآنی را پشت سر بگذارند. مادر، 42 ساله در رشته قرائت ترتیل و دو دختر 15 و 11 ساله‌ نیز در رشته‌های حفظ 10 جزء و ترتیل شرکت کرده‌اند. دختر بزرگ خانواده مساحی‌پور حافظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و دختر کوچک نیز حافظ 15 جزء است، اما علاقه‌مند بود تا معلومات خود را در رشته ترتیل نیز بیازماید. محمد مساحی‌پور با همسر و فرزندانش به قم آمده است و از اینکه خانواده‌ای قرآنی دارد اظهار مسرت می‌کند.

مادر خانواده قبل از ازدواج نیز به امور قرآنی علاقه‌مند بود و با این شرط که پس از ازدواج نیز از این فضا دور نباشد به محمد مساحی‌پور جواب مثبت داد. او می‌گوید: دخترانم را نیز از کودکی با قرآن آشنا کردم. در زمان بارداری همواره با قرآن مأنوس بودم. پس از تولد دخترانم نیز از همان خردسالی با قصه‌های قرآن آشنایشان کردم و همواره با هدیه‌ای که مهمترین آن نیز کتاب قرآن بود، تشویقشان می‌کردم. از چهارسالگی دخترانم را به جلسات قرآن می‌بردم و پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی اعم از روخوانی و سپس تجوید به سمت کلاس‌های حفظ قرآن سوق دادم. البته فرزندانم از همان ابتدا و پس از گذراندن دوران مقدماتی برای انتخاب هر رشته‌ قرآنی آزاد بودند. دختر کوچکم بیشتر به رشته ترتیل و دختر بزرگم در رشته حفظ کل از شاگردان فرخنده کریم‌زاده، از اساتید قرآنی نام‌آشنا، در اصفهان است.

ملیحه ‌خانم به اینجای حرفش که می‌رسد، نگاهش را از تینا و حسنا به سمت همسرش می‌‌برد و ادامه می‌دهد: کمتر پیش می‌آید که فرزندی چون در راه حفظ یا قرائت قرآن قرار گرفته است، والدینش را به این مسیر سوق دهد. معتقدم خانواده‌ای که بخواهد قدم در راه نورانی قرآن بگذارد، باید یکی از بزرگان خانواده یعنی پدر و مادر دست فرزندانشان را بگیرند. در ابتدا که قصد داشتم تینا را به کلاس قرآن ببرم، همسرم به دلیل دوری راه و نگرانی از تأثیر این کلاس بر تحصیلش مخالفت می‌کرد، اما هنگامی که به برکت قرآن همه امور به خوبی پیش رفت، همسرم حمایت همه‌جانبه‌ای کرد. البته سعی می‌کنم بار کمتری بر دوش ایشان باشد، اما او نیز از هیچ کمکی دریغ ندارد.

شنبه//خانواده‌ای پای رحل قرآن

تینا حفظ قرآن را از مؤسسه جامعةالقرآن الکریم اصفهان آغاز کرد و سپس برای حفظ نهج‌البلاغه به کاشان رفت، شهری که به نام شهر نهج‌البلاغه شناخته می‌شود. او هم‌اکنون در حال تثبیت حفظ قرآن و نهج‌البلاغه است. البته او نیز همانند مادرش به مباحث صوت و لحن و ترتیل علاقه‌مند است و در کلاس‌های مؤسسه صوت‌الحسن اصفهان شرکت می‌کند.

مادر خانواده خانه‌دار است؛ ‌او که به مداحی در وصف خاندان عصمت و طهارت(ع) علاقه‌مند است ادامه می‌دهد: متأسفانه امروز برخی از مردم فکر می‌کنند که اگر بخواهند وارد وادی قرآن شوند، باید هزینه کنند و جزء افراد متمول باشند. این فکر کاملاً اشتباه است؛ چراکه قرآن همیشه در این راه برکت خود را شامل حال اهالی‌اش می‌کند. در پایان آرزو دارم که فرزندانم در این راه ثابت قدم و از یاران مهدی موعود(عج) باشند.

حسنای کوچک نیز در میان سخن مادرش می‌گوید: حس می‌کنم که خداوند مرا خیلی دوست دارد. به دوستانم هم می‌گویم بیایید به سمت قرآن تا خداوند همه ما را دوست داشته باشد.

قاسمی در رابطه با نحوه آشنایی خود با مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز بیان می‌کند: از طریق یکی از دوستانم از برپایی این مسابقات مطلع شدم. سال گذشته برای اولین بار در رشته حفظ شرکت کردم و امسال به همراه دخترانم حضور یافتم. البته سال گذشته از برپایی مسابقات دیر مطلع شدم و تمرین زیادی نداشتم و حد نصاب لازم برای دریافت جوایز را به دست نیاوردم.

ملیحه قاسمی با بیان اینکه خانواده ما تاکنون در مسابقات چندانی جز برخی رقابت‌های منطقه‌ای و استانی شرکت نداشته است، اظهار می‌کند: مسئولان و برگزارکنندگان مسابقات واقعاً از جان و دل زحمت می‌کشند و این نکته کاملاً مشهود است و بانی خیری که اموالش را در این راه درست هدایت می‌کند، نیز توفیق بزرگی یافته است.

محمد مساحی‌پور، پدر این خانواده قرآنی، نیز در مورد تأثیر قرآن در محیط خانواده بیان می‌کند: برنامه‌های قرآنی در پیشرفت تحصیلی، اخلاق، رابطه دوستانه دختران با من و دیگر اقوام و در مجموع آرامش زندگی‌ام تأثیر داشته است و به پدران می‌گویم که اگر زمینه ورود اعضای خانواده را به این محافل باز کنند، خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنند برکاتش را خواهند یافت.

مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) طی 3 تا 10 بهمن‌ ویژه بانوان و 21 تا 25 بهمن‌ ویژه آقایان در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha