تظاهرات سراسری «جمعه خشم» در فلسطین/ بیانیه علمای بحرین در محکومیت معامله قرن
کد خبر: 3875418
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
آخرین واکنش‌ها به طرح ترامپ؛

تظاهرات سراسری «جمعه خشم» در فلسطین/ بیانیه علمای بحرین در محکومیت معامله قرن

گروه بین‌الملل ـ تظاهرات سراسری جمعه خشم در مناطق مختلف فلسطین و برخی کشورهای منطقه، درخواست علمای بحرین برای اخراج آمریکا، تأکید خطیب مسجدالاقصی برای اتحاد مسلمانان در مقابل طرح ترامپ و حمایت پادشاه اردن از ملت فسطین از آخرین واکنش‌ها به طرح معامله قرن است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «فلسطین الیوم»، کرانه باختری، نوار غزه و اراضی اشغالی 1948 پس از نماز جمعه امروز، 11 بهمن‌ماه، شاهد اعتراض گسترده مردمی به طرح ادعایی و به‌اصطلاح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن است.

مردم سراسر فلسطین بعد از نماز جمعه امروز به دعوت گروه‌ها، جریان‌ها و شخصیت‌های مختلف فلسطینی و در اعتراض به طرح معامله قرن دست به تظاهرات زده‌اند.
 
در همین راستا، مناطق مختلف کرانه باختری شاهد درگیری شدید جوانان فلسطینی با نظامیان اشغالگر قدس است که این درگیری‌ها پس از نماز جمعه آغاز شده که تاکنون ده‌ها نفر براثر  پرتاب گازهای اشک‌آور از سوی نظامیان صهیونیست دچار حالت خفگی شده‌اند.

همچنین، پس از اقامه نماز جمعه تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای رام‌الله، الخلیل، طولکرم، الاغوار، قلقیلیه واقع در کرانه باختری آغاز شده و تظاهرات‌کنندگان بر حقانیت فلسطینیان از رودخانه تا دریا تأکید دارند.
تظاهرات سراسری در فلسطین در اعتراض به معامله قرن/ بیانیه علمای بحرین
در نوار غزه نیز خیل عظیم جمعیت پس از نماز جمعه از مسجد «العمری» در مرکز شهر غزه در حال حرکت به سمت میدان فلسطین هستند و پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهای در محکومیت طرح معامله قرن سر می‌دهند.

همچنین، در شهرک‌های عربی اراضی 1948 نیز پس از نماز جمعه، تجمعات اعتراض‌آمیزی در محکومیت معامله قرن در حال برگزاری است.
 
تظاهرات در اردن و لبنان

به گزارش العالم؛ همزمان، صدها نفر از مردم اردن برای اعلام مخالفت با معامله ترامپ در برابر سفارت آمریکا در امان، پایتخت این کشور تجمع کردند.

آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های فلسطینیان در لبنان نیز تظاهرات گسترده‌ای علیه معامله ترامپ برگزار کردند.

بی‌حرمتی به قدس؛ بی‌حرمتی به مسلمانان جهان

شیخ محمد حسین، مفتی اعظم قدس و فلسطین در نماز جمعه امروز مسجدالاقصی وحدت مردم در برابر معامله ترامپ را خواستار شد و بی حرمتی به مسجدالاقصی را بی حرمتی به تمام مسلمانان جهان دانست.

داوود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت که برگزاری این راهپیمایی‌ها نشانه وحدت مردم فلسطین در برابر قرارداد ترامپ است.

وی موضع برخی از کشورهای عربی در برابر قرارداد ترامپ را ضعیف دانست و آن را شرکت در حذف آرمان فلسطین توصیف کرد.

مشیر المصری از رهبران حماس در راهپیمایی امروز غزه گفت که دولت آمریکا روی دیگر سکه رژیم صهیونیستی و شریک این رژیم در تجاوز به مردم فلسطین است به ویژه که این دو می خواهند آرمان فلسطین را با چاقوی قرارداد ترامپ سر ببرند.

خلیل الحیه، معاون رییس دفتر سیاسی حماس در غزه نیز در مراسم امروز گفت که فلسطینیان آماده دفاع از سرزمین خود هستند چرا که مقاومت و سلاح آن خط قرمز ماست که هیچ کسی نمی تواند این حق را از ما بگیرد.

درخواست علمای بحرین برای اخراج آمریکا از منطقه
 
از سوی دیگر، علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای با اشاره به این که وحدت و همبستگی در برابر دشمن صهیونیستی ـ آمریکایی یک تکلیف شرعی است، اعلام کرد: رفتار و گفتار ما باید بر اخراج شیطان آمریکا از منطقه متمرکز باشد.

علمای بحرین در بیانیه‌ای مطبوعاتی با اشاره به این که شیطان بزرگ آمریکا غرق در توهم و غرور است، اعلام کرد: ملت‌های منطقه تا ریختن آخرین خود در دفاع از فلسطین و قدس و آزادی تمامی سرزمین اسلام تسلیم نخواهد شد.
 
تماس پادشاه اردن با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین
 
خبرگزاری فلسطینی «معا» نیز گزارش داد که «عبدالله دوم»، پادشاه اردن امروز جمعه با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس تلفنی برقرار کرد و حمایت خود را از ملت فلسطین و آرمان عدالت‌خواهانه آن اعلام کرد.
تظاهرات سراسری در فلسطین در اعتراض به معامله قرن/ بیانیه علمای بحرین
پادشاه اردن در این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کرد که این حمایت تا زمانی ادامه دارد که مردم فلسطین بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند و کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی را تشکیل دهند.

عباس نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، از پادشاه اردن و مواضع حمایتی وی از آرمان و ملت فلسطین تقدیر کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشتم بهمن ماه جاری جزئیات طرح صلح تحمیلی موسوم به معامله قرن را اعلام کرد؛ طرحی یکجانبه در حمایت از رژیم صهیونیستی که بسیاری از کارشناسان، تأکید کردند که اجرای چنین طرحی شکست خواهد خورد.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha