200 عضو هئیت علمی و ۴۰۰ رشته و گرایش از برکات المصطفی(ص) است
کد خبر: 3877030
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه:

200 عضو هئیت علمی و ۴۰۰ رشته و گرایش از برکات المصطفی(ص) است

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون آموزشی جامعه المصطفی العالمیه گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز جامعه المصطفی(ص) العالمیه از نعمت ۲۰۰ عضو هیئت علمی و ده‌ها استاد سطوح مختلف و ۴۰۰ رشته و گرایش برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری در آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره شیخ طوسی که در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به تحولات ساختار آموزشی المصطفی بعد از استقرار اولیه اظهار کرد: نظام آموزشی المصطفی نظام جامعی با تنوع قابل توجهی است به دوره‌های آموزشی شامل دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت است و دوره‌های بلند مدت شامل نظام سطوح و مقاطع است. نظام سطوح، شیوه‌ای است که به رویه حوزه‌های علمیه سنتی نزدیک‌تر بوده و نظام مقاطع، شیوه‌ای با حفظ امتیازات نظام سنتی حوزوی بر قالب معیار‌های دانشگاهی طراحی شده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این نظام‌ها علاقه‌مندان شیعی و غیر شیعی می‌توانند تحصیل کنند. در واحد‌های خارج ایران متعلمان از مذاهب مختلف در کنار یکدیگر با فقه و مبانی علمی مذهب خود آشنا می‌شوند و با توجه به حاکمیت اصل تقریبی، واحد آموزش مستقلی با امکانات قابل توجهی اختصاص به تحصیل دانش پژوهان غیر شیعی دارد. از بُعد آموزشی در این مدت ساختار آموزشی المصطفی(ص) شاهد دو تحول اصلی بوده است.

جزایری اظهار کرد: تحول اول در سال ۱۳۸۲ با حضور فعال جمع قابل توجهی از اساتید و گروه‌های علمی نظم‌دهی خاصی به نظام و برنامه‌های آموزشی داده شد و نظام مقاطع در حدود ۱۵۰ رشته و گرایش در مقاطع کاردانی تا دکتری و در شاخه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی طراحی شد.

بازنگری جدید در مأموریت‌ها

وی ادامه داد: بعد از گذشت پانزده سال از تحول اول، لازم بود تا با توجه به اقتضائات پیش آمده و تنوع نیاز‌های مخاطبان و مأموریت‌های المصطفی، بازنگری جدیدی در نظام آموزشی انجام شود؛ که تحت عنوان «طرح تحول» به این مهم پرداخته شد. با تلاش چند ساله صد‌ها نفر از اعضای هیئت علمی، اساتید و گروه‌های علمی و با ده‌ها هزار نفر ساعت، نظام جامع جدید آموزشی طراحی و اجرای آن آغاز شده است. براساس این طرح نظام آموزشی در سه ساحت کلان علوم اسلامی، علوم انسانی، زبان و فرهنگ با بیش از ۴۰۰ عنوان رشته گرایش و به طور طبیعی صد‌ها سرفصل برنامه‌ریزی و تهیه شده است؛ که اجرای صحیح و کامل آن به طور طبیعی موجب جهش علمی خواهد شد.

معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه به ساحت‌های علوم اسلامی و انسانی اشاره کرد و افزود: ساحت علوم اسلامی شامل فقه و اصول، قرآن و حدیث، فلسفه حکمت و علوم عقلی و ساعت علوم انسانی شامل رشته‌های مختلف از جمله حقوق، اقتصاد، علوم تربیتی، روانشناسی جامعه شناسی است که با نگاه اسلامی و مبتنی بر مبانی اسلامی طراحی شده که می‌تواند در تحول جوامع مفید باشد. همچنین زبان و فرهنگ نیز در بیش از ده زبان فعال و در حال توسعه است. 

از برکات رویش‌های انقلاب

وی با بیان این که المصطفی نهادی علمی و بین‌المللی با هویتی حوزوی و رسالت نشر معارف دینی برای همه علاقه‌مندان از هر مذهب و گرایشی است، اظهارکرد: این مجموعه مفتخر است که از برکات و رویش‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که فعالیت آن بر محوریت گسترش عدالت، عقلانیت و معنویت استوار است و خدمات ارزشمندی به جهان اسلام ارائه کرده است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی با بیان این که المصطفی مأموریت خویش را در چهارده حوزه زبانی پیگیری می‌کند، اظهار کرد: بخشی از دستاورد‌های المصطفی عبارت است از تربیت هزاران دانش‌پژوه علاقه‌مند به فهم دین، آموزش هزاران علاقه‌مند در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت و مهارتی و تعلیم زبان فارسی به ده‌ها هزار نفر، که بدون تردید، المصطفی از نظر کمی و کیفی در این عرصه حرف اول را می‌زند.

جزایری طراحی صد‌ها رشته و گرایش تحصیلی در المصطفی را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: در طرح تحول نظام آموزشی، برخی از این رشته‌ها برای نخستین بار در جهان طراحی و عملیاتی شده و برنامه‌های ویژه‌ای برای ساحت‌های مختلف فعالیتی طراحی شده است.

جذب و سامان‌دهی هزاران

وی جذب و سامان‌دهی هزاران استاد و عضو هیئت علمی و شکل‌گیری دویست گروه علمی را در المصطفی افتخارآمیز دانست و اظهار کرد: به‌روز کردن فرایند‌های آموزشی، ساختاردهی مجتمع‌های آموزشی، ایجاد پیوند بین مراکز داخلی و خارجی، تعامل و همکاری با مراکز علمی، عقد تفاهم‌نامه با مراکز علمی بین‌المللی، گسترش فکر تقریبی و تزریق آن در جهان اسلام، توجه ویژه به آموزش مجازی، تأسیس و راه‌اندازی صد‌ها واحد آموزشی در ایران و خارج کشور، حضور تأثیرگذار جمعی از دانش‌آموختگان المصطفی در کشور‌های خود همچون شمعی درخشان، طراحی نظام آموزشی با محوریت تربیت و توجه به پژوهش به صورت هم‌افزا، از دیگر ویژگی‌های این طرح فاخر است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، در پایان، اظهار کرد: تمام خدمات، مرهون تلاش جهادی استادان، اعضای گروه‌های علمی و همکاران اداری و اجرایی است. امیدواریم خداوند توفیق دهد تا در راه فهم و نشر معارف الهی موفقیت روزافزونی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha