برگزاری نخستین گردهمایی 340 زن گیلانی رزمنده در لنگرود
کد خبر: 3877043
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵

برگزاری نخستین گردهمایی 340 زن گیلانی رزمنده در لنگرود

گروه اجتماعی - مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان بایرامی از برگزاری نخستین گردهمایی 340 رزمنده زن گیلانی دوران دفاع مقدس تحت عنوان «اسوه‌های صبر و مقاومت» در لنگرود خبر داد و اضافه کرد:‌ این مراسم 30 بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از گیلان، سرهنگ عباس بایرامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان امروز، 17 بهمن‌ماه در جلسه هماهنگی برگزاری نخستین گردهمایی 340 رزمنده زن گیلانی دوران دفاع مقدس که در فرمانداری شهرستان لنگرود برگزار شد، ایثارگران را شهدای زنده دانست و اظهار کرد: اسطوره‌سازی برای همه ملت‌ها یک امر عقلانی است، اما شهدا اسطوره‌های واقعی هستند.

وی شهدا را تکیه‌گاه عزت و اقتدار ملت در دنیا دانست و افزود: شهدا قهرمانان واقعی یک ملت هستند و سردار حاج قاسم سلیمانی این تفکر را جهانی کرد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با اشاره به مغفول ماندن برخی از نقش‌ها در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد:‌ در جغرافیای دفاع مقدس بیش از یکصد نقش قابل ترسیم است و رزمندگان گیلانی در همه این نقش‌ها حضوری فعال و موثر داشتند.

بایرامی احداث موزه دفاع مقدس گیلان را یکی از اقدامات فرهنگی مهم دانست و خاطرنشان کرد:‌ 16 هزار مترمربع ابنیه به عنوان نمادی از مقاومت مردم گیلان در دوران دفاع مقدس در موزه مذکور بنا خواهد شد. از جمله این نمادها اعزام بزرگترین کاروان پشتیبانی از جبهه با 1513 کامیون از گیلان است که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در عملیات کربلای2 تنها در یک شب 198 جوان گیلانی شهید و مفقود شدند، عنوان کرد: در راستای احداث موزه دفاع مقدس گیلان 30 نقش از 113 نقش در دفاع مقدس را دنبال می‌کنیم، زیرا این واقعیت‌ها باید برای نسل‌های آینده مستندسازی شود.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با اشاره به اعزام رزمندگان گیلانی به 18 یگان جنگ، یادآور شد: نقش گیلانیان در لشکر 25 کربلا واکاوی خواهد شد. همچنین 410 روحانی گیلانی رزمنده را شناسایی کردیم و 26 بهمن‌ماه امسال نخستین گردهمایی رزمندگان روحانی دفاع مقدس گیلان برگزار خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری نخستین نشست فرماندهان گیلانی ارتش، سپاه، ناجا و جهادسازندگی در دهه اول اسفندماه 98 خبر داد و گفت: گیلان 340 زن رزمنده دفاع مقدس دارد که این رزمندگان از دو ماه تا 36 ماه در جبهه حضور داشتند. اغلب این رزمندگان از شهرستان‌های املش، رودسر، لنگرود، لاهیجان و رشت بودند و در حوزه‌های بهداشت و درمان، جهادسازندگی، پشتیبانی و تبلیغات جنگ فعالیت می‌کردند.

بایرامی از برگزاری نخستین گردهمایی 340 رزمنده زن گیلانی دوران دفاع مقدس تحت عنوان «اسوه‌های صبر و مقاومت» در لنگرود خبر داد و اضافه کرد:‌ این مراسم 30 بهمن‌ماه امسال با سخنرانی آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت و ارسلان زارع، استاندار گیلان برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با تاکید بر لزوم تهیه مستند تصویری و دریافت خاطرات خودنوشت از این زنان مجاهد و رزمنده، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این مراسم معنوی نشان دادن جلوه‌ای از مقاومت زنان گیلانی به عنوان مادر و همسر و خواهر و دختر شهید است.

سیروس شفقی، فرماندار لنگرود نیز، با تاکید بر لزوم بزرگداشت فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال این فرهنگ به آیندگان، اظهار کرد: نقش موثر زنان در دوران پیروزی انقلاب و سال‌های دفاع مقدس انکارناپذیر است.

وی برگ‌های زرین انقلاب و دفاع مقدس را سرشار از مجاهدت و فداکاری و ایثارگری زنان و مردان این مرز و بوم دانست و گفت: ملت ایران به تاسی از مکتب عاشورا در راه خدا و دفاع از ایمان و عقیده از همه تعلقات مادی می‌گذرند.

فرماندار لنگرود با بیان اینکه شهدا در سایه پدرانی انقلابی و مادرانی مومن پرورش یافتند، عنوان کرد: شیرزنان این مرز و بوم همواره دوشادوش دلیرمردان در عرصه‌های انقلاب و نظام حرکت کرده‌اند و 6500 زن شهید، 5700 زن جانباز و 171 زن اسیر داریم.

شفقی امام خمینی(ره) را احیاگر هویت زن مسلمان دانست و یادآور شد:‌ معمار کبیر انقلاب خودباوری را به بانوان ایرانی بازگرداند و این مسیر همچنان ادامه دارد.

وی تحقق گام دوم انقلاب را نیازمند روحیه بسیجی زنان و مردان دانست و خاطرنشان کرد: اگر خواستار استمرار و تداوم انقلاب اسلامی هستیم راهی جز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل‌های بعدی نداریم لذا یادواره‌های شهدا بهترین راهکار برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت است.

این مقام مسئول همسران جانبازان و آزادگان را نمونه‌ای بارز از زنان اسوه و الگو دانست و افزود: این زنان بزرگوار زینب‌گونه رنج و عذاب ایثارگری همسران خود را تحمل می‌کنند و لذا وظیفه داریم در کنار بزرگداشت یاد و خاطره شهدا، این زنان را فراموش نکنیم.

انتهای پیام
captcha