خبرهای خوب برای بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست/ سامانه فرزندخواندگی افتتاح می‌شود
کد خبر: 3877572
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
قبادی‌دانا مطرح کرد؛

خبرهای خوب برای بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست/ سامانه فرزندخواندگی افتتاح می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی از افزایش یارانه نگهداری از کودکان در مراکز شبه‌خانواده و خانواده‌های جایگزین خبر داد و گفت: از همین امروز این افزایش مبلغ به حساب مراکز واریز می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ 50 نفر از پیشکسوتان و منتخبان حوزه شبه‌خانواده بهزیستی امروز یکشنبه 20 بهمن‌ماه، با حضور رئیس و معاونان سازمان بهزیستی مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم که در آن ابتدا نمایندگانی از مراکز شبه‌خانواده مشکلات و آسیب‌های کودکان بی‌سرپرست و بدسرپستی که در این مراکز نگهداری می‌شوند را بیان کردند، حمید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی، خبرهای خوبی در خصوص افزایش حمایت‌ها از مراکز شبه‌‌خانواده و خانواده‌های جایگزین بهزیستی ارائه داد.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در جمع فعالان حوزه شبه‌ خانواده، گفت: روند نگهداری از کودکان در مراکز شبه‌ خانواده، روند خوب و روبه رشدی است. در حال حاضر با احتساب شیرخوارگاه‌ها، در هر مرکز 15 کودک نگهداری می‌شود که تلاش داریم این میزان را هم کاهش داده و مراکز را شبیه خانواده‌ها کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این مراکز به رشد روانی و اجتماعی کودکان بیش از گذشته توجه می‌شود، گفت: حمایت‌های اجتماعی از کودکان مراکز شبه‌‌خانواده نیز افزایش یافته است. البته هنوز باید اقدامات متعددی انجام شود تا بچه‌ها حس و حال خانواده و محبت والدین را در این مراکز تجربه کنند.

با دانش قدیمی نمی‌توان نیازهای جدید کودکان را رفع کرد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به تغییر نیازهای کودکان در جامعه کنونی اشاره کرد و گفت: با دانش قدیمی نمی‌توانیم نیازهای جدید بچه‌ها را برطرف کنیم، پس باید مدام اطلاعات مددکاران و مربیان مراکز شبه‌خانواده ارتقا پیدا کند.

مهدی صلواتیان، نماینده مدیران مؤسسات خیریه شبه‌خانواده نیز با تأکید بر اینکه افراد را پس از 18 سالگی نیز مورد حمایت قرار می‌دهند و آنان را صرفاً بعد از رسیدن به 18 سالگی از مراکز ترخیص و بدون حامی رها نمی‌کنند، گفت: نگرانی ما اشتغال این افراد است و اگر مسئولان استانی همکاری کنند می‌توان سهمیه‌ای برای اشتغال آنان در نظر گرفت.

سیدمحمد نوری، نماینده مسئولان فنی مراکز شبه‌ خانواده نیز با تأکید بر اینکه باید قدردان این توفیق الهی در خدمت به ایتام باشیم، گفت: هنر ما این است که بچه‌ها را به خوشحالی باطنی برسانیم. باید بر روی تک تک بچه‌ها تمرکز و استعدادهای آنها را شناسایی و شکوفا کنیم.

وی با انتقاد از اینکه برخی از کارکنان مراکز شبه‌ خانواده براساس قانون کار حقوق نمی‌گیرند، از تأثیر منفی این مسئله بر روند انجام فعالیت‌ها در مراکز شبه‌ خانواده سخن گفت و افزود: بچه‌ها نیازهای جدید دارند و مربیان باید آموزش‌های ویژه ببینند.

لیلا سورانی، نماینده مددکاران مراکز شبه‌ خانواده نیز گفت: برخی از کودکانی که توسط اورژانس اجتماعی به مراکز شبه‌‌خانواده تحویل داده می‌شوند، اگر در خانواده خدمات مددکاری دریافت می‌کردند، امکان باقی ماندن آنها در خانواده‌هایشان وجود داشت.

وی ادامه داد: بازگشت به خانواده در میان کودکانی که به مراکز شبه‌خانواده آورده می‌شوند، بسیار دشوار است، حتی وقتی خانواده به مراکز می‌آیند و امکانات مراکز را می‌بینند از ترخیص کودک خود اجتناب می‌کنند.

قانون لزوم دریافت دستور قضائی برای دیدار با کودکان لغو شود

سورانی با اشاره به اینکه خانواده‌ها برای ملاقات با بچه‌ها در مراکز شبه‌ خانواده باید دستور قضایی دریافت کنند، گفت: این مسئله مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده و از آنجایی که این خانواده‌ها آسیب دیده هستند گاهی به همین دلیل از دیدن بچه‌ها صرف نظر می‌کنند، در حالی که با حضور یک مددکار هم این دیدار می‌تواند انجام شود و نیازی به دریافت دستور قضائی نیست.

وی خواستار افزایش هزینه کمک ترخیص بچه‌ها برای زنان سرپرست خانوار شد.

مکی‌آبادی، نماینده کلینیک‌های مددکاری مراکز شبه‌‌خانواده نیز با اشاره به اینکه بچه‌ها در خانواده‌های سالم و عادی نیز دچار مشکلاتی هستند، گفت: اگر بچه‌ها به پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، دایی و ... که اصلاً آمادگی و برنامه‌ریزی نگهداری از بچه‌ها را ندارند سپرده می‌شوند، حتماً باید این والدین جایگزین، آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

حمید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور، نیز با اشاره به نگهداری بسیار نامناسب کودکان در نوانخانه‌ها در گذشته، مراکز شبه‌‌‌خانواده را مولود انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: اکنون بچه‌های مراکز شبه‌ خانواده روحیه و اعتماد به نفس خوبی دارند و برای خود آینده روشنی متصور هستند.

وی به ثابت ماندن تعداد فرزندان مراکز شبه‌خانواده طی 20 سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: موفقیت در واگذاری فرزندان به خانواده‌ها یکی از دلایل این ثابت ماندن است.

افتتاح سامانه فرزندخواندگی و تسهیل پروسه فرزندخواندگی

قبادی‌دانا از افتتاح سامانه فرزندخواندگی و تسهیل این پروسه خبر داد و در خصوص خانواده‌های جایگزین مثل عمو و دایی و ... گفت: اولویت این است که اگر در خانواده کودک، فردی توان نگهداری او را دارد، کودک به وی سپرده شود و یارانه‌‌ای در اختیار آن خانواده برای کمک خرج  قرار گیرد؛ اما متأسفانه هنوز پشت نوبت پرداخت کمک هزینه داریم.

پشت نوبت دریافت کمک هزینه نگهداری کودکان نخواهیم داشت

وی اعلام کرد: از دهه فجر امسال تعداد خانواده‌های پشت نوبت دریافت کمک هزینه نگهداری کودکان را به صفر می‌رسانیم.

رئیس سازمان بهزیستی نگرانی مددکاران و فعالان حوزه شبه‌خانواده در خصوص تربیت و اشتغال کودکان را مورد تقدیر قرار داد و مطرح کرد: می‌توانیم با مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش بچه‌ها همکاری کنیم. اما در خصوص مسائل تربیتی ما چه قدر از قرآن و مکتب اهل بیت(ع) در تربیت بچه‌ها استفاده می‌کنیم؟ آموزش مباحث دینی به کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس و امید به زندگی آنها و اتصال آنها به منبع لایزال الهی می‌شود و باید به این مسئله در تربیت بچه‌‌ها توجه کرد.

وی اعلام کرد: اهدای جهیزیه به دختران مراکز شبه‌خانواده در اولویت بهزیستی است، هیچ مشکلی هم برای بیمه مددجویان بهزیستی وجود ندارد و می‌توانیم تمام بچه‌های این مراکز را بیمه درمانی کنیم.

قبادی‌دانا از افزایش یارانه کودکان مراکز شبه‌خانواده خبر داد و گفت: برای هر کودک ماهیانه 420 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شد که از همین امروز این رقم به 650 هزار تومان افزایش می‌یابد. برای کودکان معلول نیز یارانه از 570 هزار تومان به 924 هزار تومان افزایش می‌یابد. یارانه کودکان 12 تا 18 سال هم از 420 به 750 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هزینه حمایتی برای بچه‌هایی که در خانواده جایگزین زندگی می‌کنند نیز از 370 هزار تومان به 650 هزار تومان افزایش داده می‌شود که همه این افزایش‌ها محصول شفافیت و انضباط مالی است و حتی نتیجه صرفه‌جویی و یا کاهش بودجه در سایر بخش‌ها هم نیست و تمام مددجویان بهزیستی می‌توانند بر روی سامانه شفافیت بهزیستی تمام وجوهی که به حساب آنها واریز شده است را ببینند.

راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در محلات کشور

قبادی‌دانا در پایان از راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در محلات کشور خبر داد و گفت: تمام پرونده‌های مددجویان در بستر IT قرار داده شده و پرونده‌ها به صورت الکترونیک بررسی می‌شود و مددکاران در محلات نیز به سراغ خانواده‌ها رفته و نیازهای آنها را بررسی و مرتفع می‌کنند.

در پایان این مراسم نیز از 50 نفر از پیشکسوتان و منتخبان حوزه شبه خانواده بهزیستی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
موجود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۲۱:۰۵
0
0
اگه نگی همه چی گل و بلبله ... !؟ شهر از دور قشنگه
captcha