بزرگداشت انقلاب و اربعین سردار سلیمانی در لندن + عکس
کد خبر: 3877775
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

بزرگداشت انقلاب و اربعین سردار سلیمانی در لندن + عکس

مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران طی همایشی با عنوان «به سوی 40 سال دوم مردم‌سالاری دینی» در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

به گزارش ایکنا از لندن؛ مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دیروز، 20 بهمن‌ماه برابر با 9 فوریه 2020 میلادی،  طی همایشی با عنوان «به سوی 40 سالِ دوم مردم‌سالاری دینی» و همراه با بزرگداشت چهلمین روز شهادت سرداران رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

در این برنامه که جمع زیادی از شخصیت‌های علمی، دینی، سیاسی و اقشار مختلف مردم از ملیت‌های مختلف حضور داشتند، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم، سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، نماینده مقام معظم رهبری در بریتانیا و رئیس مرکز اسلامی انگلیس مطالبی در زمینه بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ایام الله ایراد کرد.

انقلاب اسلامی؛ ادامه انقلاب حسینی

وی پس از تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: همانطور که امام خمینی فرمودند، انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب اسلامی امام حسین(ع) است. وی انقلاب اسلامی را در کنار سایر دستاوردها، ادامه انقلاب حسینی برشمرد.

به سوی 40 سال دوم مردم‌سالاری دینی در لندن + عکس

حجت‌الاسلام موسوی همچنین متذکر شد که به طور ویژه، دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی همانند دستاوردهای انقلاب امام حسین(ع) است و از این میان به شهادت‌طلبی، روحیه ایثار و خدامحوری اشاره کرد. به گفته وی، براساس آیات قرآن، خدا به حضرت موسی(ع) امر کرد که امتش را از ظلمات به نور هدایت کرده و پس از آن ایام‌الله را به آن‌ها متذکر شود.

وی تأکید کرد به این ترتیب حضور در نشست فعلی، یادآوری ایام الهی محسوب شده و از آنجایی که بزرگداشت ایام‌الله، تعظیم شعائر الهی است، حضور در این جلسه نشانه پرهیزگاری و تقوای شرکت‌کنندگان است.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس سپس با اشاره به مراسم چهلم دو شهید بزرگوار، شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و برگزاری مراسم بزرگداشت آنها در حدود صد کشور جهان، این مراسم را نشانه محبوبیت آنها در قلوب انسان‌ها توصیف کرد و یادآور شد که به گفته قرآن کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند در قلوب مردم محبوب می‌شوند.

سخنران بعدی کنفرانس حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن بود که از چالش‌ها و پیروزی‌های انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشته سخن گفت و اظهار کرد که موانع و چالش‌هایی که انقلاب اسلامی در طول عمر خود با آنها مواجه شده، آن را قوی‌تر کرده است.

وی از تأثیر و اهمیت پیشرفت انقلاب اسلامی در منطقه و جهان معاصر سخن گفت و اینکه توضیح و تببین این تأثیر همواره یکی از موضوعات مورد بحث و مورد مطالعه پژوهشگران بوده است.

بزرگداشت انقلاب و اربعین سردار سلیمانی در لندن + عکس

بعیدی‌نژاد تأکید کرد: پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی، رسانه‌های غربی هنوز نتوانسته‌اند عمق پیام آن را درک کرده و در تحلیل‌های خود از جنگ‌های نیابتی نام می‌برند که در اصل روش استعماری خودشان است.

تعمیق دوگانگی شیعه و سنی برای تضعیف انقلاب

وی گفت: استراتژیست‌های غربی تصمیم به مقابله با انقلاب اسلامی گرفته و در این راه تلاش کردند آن را یک انقلاب شیعی و در تقابل با اهل سنت معرفی کنند، برای پیشبرد این نقشه، آنها گروه‌های افراطی سنی را در برابر انقلاب اسلامی تجهیز و تقویت کردند تا هر چه بیشتر بتوانند دوگانگی بین شیعه و سنی را عمیق کنند.

وی در این زمینه به سرمایه‌گذاری‌هایی که برای شکل‌گیری داعش انجام شده است، اشاره کرد و اینکه داعش می‌توانست مانند یک دولت نفت را در بازار فروخته و پول آن را از طریق سیستم بانکی بین‌المللی دریافت کند.

سفیر ایران در لندن به فروش 70 هزار خودرو تویوتا به داعش به عنوان مثالی از این‌گونه تسهیلات اشاره کرد و گفت: با این همه و با تمام حمایت‌هایی که از داعش می‌شد این گروه نتوانست جایگاهی در میان مردم منطقه پیدا کند و سیاست معرفی انقلاب اسلامی ایران به عنوان فقط یک انقلاب شیعی به شکست انجامید.

بزرگداشت انقلاب و اربعین سردار سلیمانی در لندن + عکس

وی در ادامه به نقش مردم در تحولات سیاسی کشورمان اشاره کرد و از رأی‌گیری‌ها و انتخابات ایران به عنوان نشانه‌های بارز دموکراتیک‌ بودن نظام نام برد. وی همچنین گفت که انقلاب اسلامی در طول عمر خود شاهد چالش‌های بسیاری بوده اما نتیجه نهایی همه این موانع، قوی‌ترشدن انقلاب اسلامی بوده است.

کشیش مسیحی: انقلاب اسلامی؛ خیزشی رستگارانه در برابر بیداد

سخنران بعدی، کشیش فرانک گِلی، کشیش آنگلیکان بود که سخنان خود را با عنوان «مفهوم انقلاب اسلامی و اهمیت شهید سلیمانی» ارائه کرد. وی در سخنان خود به سه موضوع اهمیت انقلاب اسلامی، توقع امام خمینی(ره) از ما در زمان حاضر و اهمیت شهادت سردار سلیمانی اشاره کرد.

وی در ابتدای سخنان خود انقلاب اسلامی را از بسیاری جهات شبیه انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه دانست و آن را خیزشی رستگارانه در برابر بیداد معرفی کرد. اما به گفته وی انقلاب ایران از جهاتی نیز متفاوت بود. از جمله اینکه برخلاف آن دو انقلابِ به اصطلاح «پیشرو»، در مفهوم تاریخی یک نوع عقب‌گرد را برای تحلیلگران غربی تداعی می‌کرد تا جایی که آن را یک پدیده در راستای مخالف مدرنیته ارزیابی می‌کردند.

این کشیش مسیحی توضیح داد که گرچه انقلاب ایران از این دید متفاوت بود، اما در واقع می‌خواست استعلای مفاهیم الهی را که کهنه شده بودند، زنده کند. وی گفت: این هدف در مخالفت با همه آن چیزهایی که بود که رهبران غربی بدان اعتقاد داشتند و به همین دلیل همه نیروی خود را برای مبارزه با انقلاب اسلامی بسیج کردند.

وی گفت: امام خمینی در پاسخ به یکی از مقامات رژیم شاه که به او گفته بود «چرا شما دنبال سیاست هستید؛ سیاست کار پلیدی است و شما نباید خود را به آن آلوده کنید»؛ گفته بود اسلام همه‌اش سیاست است. امام خمینی نشان داد که بیشتر احکام قرآن احکام سیاسی و اجتماعی است. امام خمینی در سخنرانی سال 1983 خود جدایی دین از سیاست را یک توطئه استعماری نامیده است.

بزرگداشت انقلاب و اربعین سردار سلیمانی در لندن + عکس

کشیش فرانک گِلی در ادامه سخنان خود گفت: امام خمینی در صورت حیات اکنون از ما توقع می‌داشت که از انقلاب دفاع کنیم. انقلابی که تحت فشار بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها قرار دارد.

وی درباره شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: در مراسم تشییع وی، ایران شاهد حضور گسترده مردم و حمایت آنها از نظام بود. آمریکا در حالی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی متهم می‌کند که آیت‌الله خامنه‌ای به صراحت آن را غیر اسلامی نامیده است. همچنین تلاش‌های غرب برای نابودکردن شالوده‌های اخلاقی و فرهنگی انقلاب اسلامی و جامعه ایران را مورد انتقاد قرار داد.

ترور سردار سلیمانی؛ مخالف قوانین بین‌المللی

این کشیش مسیحی ترور سردار سلیمانی را مخالف قوانین بین‌المللی و حتی قوانین داخلی آمریکا دانست و گفت: حتی طبق قوانین آمریکا و براساس دستور مستقیم رئیس‌جمهور وقت، ترور رهبران خارجی از سوی کارکنان دولت آمریکا ممنوع است.

وی سپس به اهمیت روز قدس اشاره کرد و گفت: گرچه ما مسیحیان و مسلمانان قرن‌ها بر سر بیت‌المقدس با هم جنگ کرده‌ایم، اما اکنون وقت آن است که در کنار هم برای به اهتزاز درآوردن پرچم توحید در این شهر نبرد کنیم.

سخنران بعدی سید‌محسن عباس، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی بود که در ابتدای سخنان خود گفت که همواره از سن نوجوانی حامی انقلاب اسلامی بوده است. جمهوری اسلامی کامل‌ترین ظهور رستگاری، بعد از خلافت کوتاه مدت مولا امیرالمومنین (ع) بوده است.

وی تصریح کرد که از دید او انقلاب اسلامی به طور مستقیم احیای وضعیت زمان پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) است. حتی در زمان پیامبر(ص) هم انسان‌های منافق حضور داشتند؛ انسان‌هایی مانند معاویه و یزید که می‌توان رشته پیوسته‌ای از آن‌ها تا استعمار مدرن ترسیم کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: اعتقادی ندارد که همه چیز درباره انقلاب اسلامی بی‌نقص و عالی است؛ بلکه مشکلات و کاستی‌های بسیاری وجود دارد اما با همه این اوصاف، صِرف ادامه حیات و وجود داشتن انقلاب اسلامی با همه دشمنی‌ها و توطئه‌ها، خود یک معجزه است؛ بنابراین باید از مردم ایران و از محور مقاومت تقدیر کرد که به این انقلاب اجازه رشد و بقا در سراسر جهان داده‌اند.

ایران؛ پدیده‌ای بی‌نظیر در جهان

وی ایران را یک دموکراسی دینی نامید که پدیده‌ای یگانه و بی‌نظیر در جهان معاصر به حساب می‌آید و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت پس از 41 سال از انقلاب اسلامی و با وجود همه سختی‌ها، چه کسی می‌تواند چنین جمعیت عظیمی را برای تشییع سردار سلیمانی به خیابان‌ها بیاورد؟ آیا این یک معجزه الهی نیست؟ باید افراد بتوانند دست خدا را پشت این صحنه ببینند.

بزرگداشت انقلاب و اربعین سردار سلیمانی در لندن + عکس

سیدمحسن عباس گفت: به عنوان یک شهروند غربی، آلودگی مخفی‌شده در زیر روکش زیبای تمدن غرب را لمس می‌کند. جوامع غربی هیچ الگوی ثابت اخلاقی از نوع اخلاقیات وابسته به وحی و معنویات ندارند.

این سخنران در ادامه با نمایش اسلایدهایی از دستاوردهای علمی و فنی ایران، آنها را نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی و خود را وفادار به اسلام و آرمان‌های پیامبرانه و معنوی آن دانست و گفت: من به مردم ایران برای 40 سال مقاومت تبریک می‌گویم. اما از آنها می‌خواهم که خودشان را برای چهل سال دوم که سخت‌تر خواهد بود، آماده کنند. اکنون بیش از هر زمان دیگر، نیروهای شیطانی خود را برای شکست‌دادن انقلاب اسلامی آماده کرده‌اند.

بنا بر این گزارش در این مراسم نماهنگ‌های زیبایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول 40 سال گذشته، یادآوری خاطراتی از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران و بزرگداشت شهید سلیمانی و شهید المهندس پخش شد و پایان‌بخش آن اجرای سه سرود زیبا از سوی گروه سرود مدرسه جمهوری اسلامی ایران در لندن و اعطای جوایز به برندگان مسابقه‌ای با موضوع انقلاب اسلامی بود.

در حاشیه مراسم نیز نمایشگاه عکسی از خاطرات پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران برپا شد.

انتهای پیام
captcha