مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف قرآن تأسیس شود
کد خبر: 3877886
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف قرآن تأسیس شود

دانش‌پژوه دکتری مطالعات راهبردی امنیت ملی و قرآن‌پژوه سطح سه حوزه گفت: «مرکز مطالعات راهبردی در عرصه علوم و معارف قرآن کریم» با هدف بهره‌مندی از «دانش راهبردی و تفسیر و علوم قرآن» تأسیس شود.

مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف قرآن تاسیس شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مولایی، دانش‌پژوه دکتری مطالعات راهبردی امنیت ملی و قرآن‌پژوه سطح سه حوزه، امروز، 21 بهمن‌ماه، در کرسی ارائه نظریه «امنیت فرهنگی قرآن‌محور» در مؤسسه تمهید با بیان اینکه رسانه یکی از پیشران‌های جهانی شدن است، گفت: جنبش‌های نوین اجتماعی، فمینیسم و رسانه‌های ارتباط جمعی تلاش کرده‌اند که به تخریب زیرساخت‌های فرهنگی و امنیت ملی بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت منابع دینی برای مدیریت فرهنگی جامعه و رشد و تعالی امنیت فرهنگی و به تبع آن امنیت ملی تصریح کرد: بهترین الگو برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی مردم ایران، الگویی برگرفته از منابع دینی است؛ زیرا منابع دینی مخصوصاً دین مبین اسلام پاسخ کامل به نیازهای فطری بشر داشته و هماهنگ با آن‌هاست.

مولایی اظهار کرد: نکته مهم این است که باید در هنگام استخراج الگوهای راهبردی از منابع دینی، قرآن را اصل و سنت قرار دهیم، سپس از تجارب عقل و سیره عقلا استفاده کنیم؛ لذا مطالعات درون‌قرآنی نیز باید با نگاه به نزول تدریجی قرآن بوده و برای کشف فرایندهای تحول نیز باید سراغ ترتیب نزول سوره‌ها برویم.

مولایی با بیان اینکه در رابطه با قرآن دو مطالعه به ترتیب نزول سوره‌ای و به ترتیب نزول موضوعی ضرورت دارد افزود: مطالعه به ترتیب نزول سوره‌ای جهت استخراج تمام جریانات مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی و مطالعه به ترتیب نزول، موضوعی جهت شناخت فرآیند تغییر و تحول در عناصر فرهنگی به کمک می‌آیند.

وی با تأکید بر اینکه باید سنت اسلامی را با توجه به اولویت سنت پیامبر(ص) و سپس سنت ائمه اطهار(ع) سامان دهیم، اظهار کرد: از جمله عناصر مطلوب در استخراج الگوی راهبردی فرهنگی از قرآن کریم می‌توان به شناخت روشن ابعاد مهندسی قرآن و آشنایی با ابعاد و اجزای لازم در مهندسی فرهنگی قرآن، کشف روش «جری و تطبیق» و انطباق الگوی قرآنی بر جوامع معاصر هر یک از معصومان» اشاره  کنیم.

استفاده از جری و تطبیق

وی بیان کرد: در مرحله تطبیق بر «جامعه هدف» باید دو گام عمده را به مدد دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی برداریم؛ اول تعمیم و انطباق دقیق الگوی مستخرجه از منابع دینی بر مردم جامعه هدف، به گونه‌ای که بتوان قرآن را از جامعه معاصران نزول منتزع و بر جامعه مورد هدف تطبیق داد و در مرحله آخر نیز باید به تناسب تفاوت‌های اختیاری و طبیعی، الگو را برای «جامعه هدف» بصورت یک مدل استاندارد عرضه کنیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این مهم می‌طلبد که یک «مرکز مطالعات راهبردی در عرصه علوم و معارف قرآن کریم» با بهره‌مندی از «دانش راهبردی و تفسیر و علوم قرآن» با مشارکت حوزه و دانشگاه تأسیس و الگوهای راهبردی از قرآن کریم استخراج شود.

مولایی بیان کرد: این نظریه می‌تواند افق جدیدی را در تولید و بومی‌سازی مفاهیم «امنیت ملی» براساس منابع دینی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور عرضه کند که ضمن تقویت مکتب امنیتی ایران، به ارائه الگوها و مدل‌های راهبردی از منابع وحیانی و دینی پرداخته و نقش بسزایی در تدوین دکترین، سیاست‌ها و اهداف راهبردی نظام حکومت اسلامی مخصوصا تدوین سند راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ریل‌گذاری گام دوم انقلاب ایفا کند.

انتهای پیام
captcha