بازنگری دروس معارف متناسب با بیانیه گام دوم / ارائه دروس با محتوای بیانیه از سال 99
کد خبر: 3878311
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
حجت‌الاسلام صالحی عنوان کرد:

بازنگری دروس معارف متناسب با بیانیه گام دوم / ارائه دروس با محتوای بیانیه از سال 99

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اعلام خبر بازنگری دروس معارف اسلامی با رویکرد بیانیه گام دوم گفت: در حال بازنگری برخی دروس معارف که در قالب واحد‌های درسی عمومی به دانشجویان ارائه می‌شود، بر اساس محتوای بیانیه گام هستیم. امیدوارم این بازنگری به سال تحصیلی آینده برسد و از سال ۹۹ برخی کتاب‌ها و متون را در قالب دروس معارف در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری

یک سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد. این بیانیه خطاب به ملت ایران در روز ۲۲ بهمن‌ماه سال ۹۷ و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد. رهبر انقلاب در این بیانیه ویژگی‌های جمهوری اسلامی را برشمردند و سپس به تجربه‌های نسل اول انقلاب خطاب به جوانان اشاره کردند و در ادامه ثمرات و نتایج گام اول انقلاب را ترسیم و مأموریت‌هایی برای نسل جوان در گام دوم انقلاب ذکر کردند؛ از جمله دستیابی به قله‌های علم و پژوهش، برجسته کردن ارزش‌های اخلاقی، اجرایی‌سازی اقتصاد مقاومتی از سوی جوانان مؤمن و مسلط بر دانسته‌های اقتصادی، مبارزه با بی‌عدالتی و فساد، استقلال و آزادی و به‌دور بودن از سلطه‌گری بیگانگان، توجه به سه اصل عزّت، حکمت، و مصلحت در روابط بین‌المللی و نهایتاً مقابله جهادی با ترویج سبک زندگی غربی در کشور.

در طول یک سال گذشته نشست‌ها و گعده‌های علمی متعددی از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌های علمی و اجرایی با هدف تبیین بیانیه گام دوم برگزار شد و بسیاری از اساتید دانشگاهی، گروه‌ها و اتحادیه‌های مختلف دانشجویی نیز حمایت خود را از بیانیه گام دوم انقلاب اعلام کردند، از جمله آنکه اخیراً ۳ هزار استاد بسیجی دانشگاهی و اعضای جامعه علمی و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، حمایت خود را از بیانیه گام دوم اعلام کردند. این استادان، در بیانیه‌ای ضمن اشاره به دغدغه‌های خود پیرامون وجود کم‌کاری و سهل‌انگاری، از قوای سه‌گانه خواستار ایجاد خط مشی‌های جهادی در اداره امور کشور به منظور اجرای صحیحِ این بیانیه شدند. آن‌ها همچنین راهکار‌های خود را با هدف بهبود شرایط فعلی و محقق شدن اهداف انقلاب ۵۷ در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب، مطرح کردند.
 

     بیشتر بخوانید:


اما درباره این موضوع که دانشگاهیان چه مأموریت‌هایی در تبیین بیانیه گام دوم می‌توانند عهده‌دار شوند و اینکه چرا در طول یک سال گذشته در فضای علمی بیش از تبیین صحیح مواضع رهبری در بیانیه گام دوم شاهد برخورد‌های شعارگونه با این بیانیه در قالب برپایی نشست‌ها و جلسات متعدد بوده‌ایم، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با ایکنا گفت: همه ما باید نسبت ِخودمان را با بیانیه گام دوم مشخص کنیم. در مواجهه با بیانیه، علاوه بر وظیفه تبیین، روشنگری و جریان سازی نیازمند این هستیم که متأثر از رهنمود‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، در حوزه اقدام و عمل و در بخش‌های مختلف اقتصاد، عدالت، مبارزه با فساد و ... دستگاه‌های متولی امر از خود اقدام جهش‌گونه نشان بدهند.

دانشگاه نمی‌تواند ایفاگر نقش دستگاه‌های اجرایی باشد

وی با تأکید بر وظایف و مأموریت‌های دانشگاهیان در مواجهه با بیانیه گام دوم انقلاب، ادامه داد: آن چیزی که وظیفه اولیه دانشگاه‌ها در برخورد با بیانیه و رسالت آنهاست؛ تبیین و روشنگری عالمانه است. این روشنگری باید به دور از برخورد‌های شعاری و تحریف‌گونه صورت بگیرد و اجازه سوءاستفاده‌های سیاسی و جناحی در مواجهه با بیانیه را ندهیم. در گام بعدی دستگاه‌های مجری در کشور که طبق بیانیه گام دوم وظایفی را بر عهده دارند، باید در انتخاب روش‌های عملیاتی اجرای بیانیه و عمل به وظایف خود، از نخبگان دانشگاهی استفاده کنند. طبیعی است که دانشگاه نمی‌تواند نقش وزارت صنعت و معدن و سایر نهاد‌ها را ایفا کند، زمانی دانشگاه می‌تواند نقش خود را در عرصه‌های عملیاتی به نحو احسن اجرایی کند که دستگاه‌های متولی مانند همین وزارتخانه صنعت و معدن از دانشگاهیان و از کمک آن‌ها بهره بگیرند. قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد‌ها نیز به همین ترتیب.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: بنده مطلع هستم که متأثر از فضا و جوی که بیانیه گام دوم ایجاد کرده، بخش قابل توجهی از دانشگاهیان ما در قالب مراکز رشد و یا رویداد‌های ایده‌پردازی مشغول‌اند که بتوانند مؤلفه‌های بیانیه گام دوم را عملیاتی‌تر کنند. گزارش‌های مشروح این فعالیت‌ها در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها موجود است. با این حال کماکان از آن چیزی که مطلوب ماست در مواجهه با بیانیه‌ای که مقام معظم رهبری برگرفته از تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی برای ما ترسیم کردند، فاصله داریم و نتوانستیم حق گام دوم انقلاب را آن‌گونه ادا کنیم که صحیح است.

وظایف نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص بیانیه گام دوم

حجت‌الاسلام صالحی با اشاره به وظیفه‌ای که نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در این زمینه عهده‌دار است و کاری که این نهاد می‌تواند انجام بدهد گفت: نخست بحث تبیین و ترویج بیانیه است، از طریق تولید درسنامه‌های آموزشی مجازی و بارگذاری آن‌ها در سامانه آموزش و پژوهش نهاد این مهم پیگیری شده است. همچنین برخی برنامه‌های فرهنگی نهاد با پیوست بیانیه گام دوم برگزار شدند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: همچنین در قالب طرح حکمت، رویداد‌های ایده‌پردازی با رویکرد بیانیه برگزار شدند که دانشجویان در این رویداد‌ها می‌توانستند با مانیفست خاص خود از بیانیه گام دوم طرح‌های عملیاتی را تعریف و در دانشگاه‌های خود اجرایی کنند. البته در بعضی دانشگاه‌ها مسئولان دانشگاه‌ها همراهی کردند و طرح‌ها عملیاتی شده و در بعضی دانشگاه‌ها خیر. تا کنون برخی تولیدات مکتوب به همت دانشجویان با موضوع مستندسازی بیانیه گام دوم انجام شده که در آینده‌ای نزدیک شاهد رونمایی برخی از این تولیدات خواهیم بود.

بازنگری دروس معارف متناسب با بیانیه گام دوم

‌وی به تغییر دروس معارف و بازنگری آن‌ها در قالب ایجاد محتوا‌های جدید متناسب با بیانیه گام دوم اشاره کرد و افزود: در حال بازنگری برخی دروس معارف که در قالب واحد‌های درسی عمومی به دانشجویان ارائه می‌شود، بر اساس محتوای بیانیه هستیم. امیدوارم این بازنگری به سال تحصیلی آینده برسد و از سال ۹۹ برخی کتاب‌ها و متون را در قالب دروس معارف در اختیار دانشجویان قرار دهیم. بر اساس این بازنگری برخی محتوا‌های کتاب‌های دروس معارف از سوی معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد رهبری تغییر و متناسب با بند‌های بیانیه گام دوم تبیین می‌شود.

انتهای پیام
captcha