افزایش سطح رفاه با مشارکت حداکثری مردم / باید کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم
کد خبر: 3878437
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد:

افزایش سطح رفاه با مشارکت حداکثری مردم / باید کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم

نعمتی درباره تأثیر مشارکت مردم در انتخابات بر بهبود وضعیت اقتصادی اظهار کرد: نظام سیاسی مقتدر پیش‌شرط یک نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باثبات و با مشارکت همه مردم است، اما سیستم سیاسی که تضعیف شود، برنامه‌های توسعه‌ای هم ضعیف خواهد شد.

محمد نعمتی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق

محمد نعمتی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس مرکز نوآوری و ایده‌پردازی در علوم انسانی اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره نقش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بر اقتصاد کشور پرداخت و گفت: موضوع مشارکت مردمی در همه عرصه‌ها امری حیاتی است. برای مهم بودن این موضوع می‌توان به مثالی مهم اشاره کرد. اکنون در کشور 24 میلیون شاغل وجود دارد، اما از سوی دیگر غیر از افراد زیر 15 سال و بالای 65 سال حدود 60 میلیون نفر در سن کار هستند. اگر شرایطی فراهم شود که تعداد این 24 میلیون نفر به 40 میلیون نفر برسد و در واقع امکان مشارکت همه مردم در اقتصاد کشور فراهم شود آنگاه درآمد سرانه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش مشارکت مردم سطح رفاه را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به ضرورت حضور بانوان در عرصه‌های اقتصادی ادامه داد: ممکن است گفته شود که 10 تا 15 میلیون خانم خانه‌دار وجود دارند که امکان کار کردن ندارند، اما واقعیت این است که باید برای آنان هم متناسب با شأن و شئون‌شان، شغل مناسب را پیدا کنیم؛ چراکه افزایش تعداد شاغلین، میزان تولید و سطح رفاه به میزان زیادی تغییر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وجود منابع و امکانات کافی در کشور بیان کرد: کشور ما منابع و امکانات بسیاری دارد، اما سال گذشته حدود یک میلیارد دلار گوشت وارد کردیم. در کشور ما زمین، مرتع و ... کم نیست، اما فضای کسب و کار مساعد نشده است که امکان مشارکت افراد در تولید محصولات کشاورزی فراهم شود تا بتوانیم لااقل به وضعیتی برسیم که بتوانیم شکل همه مردم را به خوبی سیر کنیم.

مشارکت عمومی موضوعی حیاتی است

نعمتی گفت: باید شرایط مشارکت همه مردم در اقتصاد فراهم شود. الان در حوزه‌های کشاورزی و دامداری به خارج از کشور وابسته شده‌ایم؛ این در حالی‌ است که امکان مشارکت چند صد هزار نفر در بخش دامداری را فراهم کنیم، هم نیاز گوشت قرمز را برطرف می‌کنیم، هم شغل ایجاد کرده و با وابستگی مقابله می‌‌کنیم، هم رفاه ایجاد شده و هم اینکه از امکانات کشور بهره‌برداری می‌کنیم.

اگر نظام سیاسی دچار خلل شود و از طرف آحاد مردم از چنین نظامی پشتیبانی صورت نگیرد قطعاً سیاستگذاران اجتماعی و اقتصادی نمی‌توانند یک بستر باثبات و سالم برای فعالیت‌های آحاد مردم در اقتصاد و سیاست کشور به وجود بیاورند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به تبعاتی که عدم افزایش مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی در پی دارد، افزود: با این اوصاف، مشارکت عمومی، یک موضوع حیاتی است. اگر مشارکت عموم مردم را فراهم نکنیم، در واقع کشور را از سطحی از رفاه محروم کرده و خودمان را به سختی انداخته و به خارج از کشور وابسته کرده‌ایم.

باید تلاش کنیم کیک اقتصاد کشور بزرگتر شود

وی گفت: مشارکت عمومی مردم در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، امری حیاتی برای هر سیستم و حکومت با هر شیوه حکمرانی و اداره کشور است. نمی‌توانیم بگوئیم که ده میلیون نفر در این کشور دست به تولید بزنند و بقیه تماشاچی باشند، چراکه تبعات منفی اقتصادی و سیاسی بسیاری در پی خواهد داشت. از جمله تبعات این وضعیت، گسترش تن‌پروری و تنبلی است. در چنین شرایطی، یک عده کار می‌کنند و یک عده تولیدات آنها را مصرف می‌کنند.

نعمتی اظهار کرد: چه اشکالی دارد که همه با هم کار کنیم تا کیک اقتصادی بزرگ شود و همه به میزان بیشتری از آن استفاده کنیم لذا مشارکت مردمی به معنای استفاده از همه ظرفیت‌ها در کشور است. در چنین شرایطی هیچ ظرفیت معطلی در کشور نخواهیم داشت. رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو تأکید کردند و مسلم است که افزایش مشارکت بر اقتصاد کشور نیز تأثیر خواهد گذاشت.

رابطه متقابل سیستم‌های سیاسی و اقتصادی

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره مزایای وجود نظام سیاسی باثبات و مقتدر بیان کرد: مواردی که بیان شد مشارکت حداکثری در فضای اقتصادی و اجتماعی بود، اما زیرساخت یا بستر استفاده از همه ظرفیت‌ها در نظام سیاسی است. در واقع یک نظام سیاسی باثبات با اقتدار است که می‌تواند بستر مشارکت‌های عمومی در سایر فعالیت‌ها را فراهم کند. اگر نظام سیاسی دچار خلل شود و از طرف آحاد مردم از چنین نظامی پشتیبانی صورت نگیرد، قطعاً سیاست‌گذاران اجتماعی و اقتصادی نمی‌توانند یک بستر باثبات و سالم برای فعالیت‌های آحاد مردم در اقتصاد و سیاست کشور به وجود بیاورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان گفت: در واقع یک نظام سیاسی مقتدر پیش‌شرط یک نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باثبات و با مشارکت همه مردم است. سیستم سیاسی که تضعیف شود برنامه‌های توسعه‌ای هم ضعیف خواهد شد. افزایش مشارکت مردمی باعث تقویت سیستم سیاسی نیز خواهد شد؛ لذا اگر می‌خواهیم اقتصادی قوی و توسعه‌یافته با مشارکت حداکثر مردم داشته باشیم لازمه آن یک مجلس و دولت قوی است که پشت آنها به نظر و رأی آحاد جامعه گرم باشد. بدون چنین وضعیتی قطعاً تنش‌های سیاسی نمی‌گذارد، تصمیمات بلندمدت در کشور شکل بگیرد و دود آن هم به چشم آحاد مردم خواهد رفت و نخواهیم توانست یک فضای کسب و کار موفق با مشارکت حداکثری داشته باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha