حاج قاسم در عرصه جهاد اکبر هم پیروز میدان بود
کد خبر: 3879038
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

حاج قاسم در عرصه جهاد اکبر هم پیروز میدان بود

حاج قاسم سلیمانی در عرصه جهاد اصغر، خصم دون را به خاک ذلت نشانده بود و در عرصه جهاد اکبر نیز بر نفس اماره مسلط بود، به‌گونه‌ای که هیچ‌وقت جز برای رضای خدا و اطاعت امر ولی گام برنداشت.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و فروپاشی تفکر الحادی و دین‌گریز، انسان‌هایی در مکتب روح‌الله پرورش یافتند که ادامه‌دهنده راه انبیا و امامان بودند. انسان‌های بزرگی که در پرتوی تعالیم ناب اسلام رشد کرده و چراغ راهی شدند تا در سراب گمراهی و غبار فتنه‌ها، راه از بی‌راه تشخیص داده شود. انسان‌های شاخصی که عامل تحرک انسان‌ها و پویایی حیات ایشان می‌شوند، جامعه را از ایستایی و یا عقب‌گرد باز می‌دارند و عامل پیشگیری از انحراف‌ها و خطاها بوده، اجازه ظهور جلوه‌های تباهی و انحراف را در جامعه نمی‌دهند. از سوی دیگر، دشمن زخم‌خورده از انقلاب اسلامی، در کمین نشسته و مترصد فرصت است تا به نظام اسلامی ضربه وارد کند. لذا، از طریق رسانه‌‌های داخلی و خارجی، الگوهای پوشالی برای نسل حاضر به نمایش در می‌آورد که جذابیت ظاهری دارند اما از درون پوچ و بی‌مایه هستند. ستاره‌ها یا به اصطلاح سلبریتی‌ها که در حقیقت نورآفرین نیستند و مظهر تاریکی جهالت و ضلالت هستند و دنبال‌کنندگان خود را به‌سوی سراب دنیاگرایی و دین‌گریزی سوق داده و صلاحیت ندارند تا بتوان نام ستاره و قهرمان بر آنان گذاشت .
حال سؤال این است که در عصر حاضر چه کسانی شأنیت الگو شدن دارند؟ در آیات قرآن به بحث الگو و اسوه پرداخته و پیامبر اسلام(ص) به‌عنوان اسوه حسنه معرفی شده‌اند. همچنین در آیه 4 سوره مبارکه ممتحنه آمده است: «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ»؛ برای شما تأسی نیکی در زندگی ابراهیم(ع) و کسانی که با او بودند، وجود دارد. در اینجا یاران ابراهیم پیغمبر هم ذکر شد‌ه‌اند تا کسی نگوید که پیغمبر معصوم بود یا ابراهیم معصوم بود، ما نمی‌توانیم از یاران آنها تبعیت کنیم.[1]
شهید بزرگوار سردار سلیمانی هم شاگرد این مکتب و دنباله‌رو راه این انبیای عظام است، همین معنا درباره ایشان نیز صدق می‌کند.
سؤال دوم این است که الگوی مناسب چه ویژگی‌های باید دارا باشد که مورد توجه قرار بگیرد؟ یکی از این شاخص‌ها، موفقیت است. کسی موفق است که در عرصه مبارزه با نفس و مبارزه با دشمن قوی باشد. سردار بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در عرصه جهاد اصغر، خصم دون را به خاک ذلت نشاند و به اذعان دشمنان خارجی در عرصه نظامی بسیار توانمند عمل کرد و در عرصه جهاد اکبر نیز بر نفس اماره مسلط بود، به‌گونه‌ای که هیچ‌وقت جز برای رضای خدا و اطاعت امر ولی گام برنداشت.
شاخص دوم، محبوبیت است. محبوب کسی است که بر دل‌ها حکم‌فرمایی می‌کند، دلش برای خدمت به هموطنانش می‌تپد و در راه امنیت، آبادانی و پیشرفت کشورش شب و روز نمی‌شناسد. رنج دوری از خانواده و جهاد را می‌پذیرد تا به رضایت حق نایل آید. آری اوست اسوه حسنه که رهبر معظم انقلاب در برابر برکات شهادت‌شان سر تعظیم فرود می‌آورند .
نباید اجازه داد این شاخص‌ها غلط تبیین شوند، پنهان بمانند، یا فراموش بشوند. اگر این شاخص‌ها را ما بد تبیین کردیم و غلط ارائه دادیم، مثل این است که در مسیر ناشناخته قطب‌نما نداشته باشیم .
رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین شاخص‌های وجودی ایشان را این‌گونه بر‌می‌شمارند: شجاعت، تدبیر، اخلاص، مراقبت از حدود شرعی در همه شرایط حتی در میدا ن جنگ. ایشا ن شجاعت و تدبیرش ر ا برای خدا خرج می‌کرد و اهل تظاهر و ریا نبود که ما نیز باید برای دستیابی به این ویژگی بسیار مهم یعنی اخلاص، تلاش و تمرین کنیم.[2]
شهید حاج قاسم سلیمانی با استفاده از بصیرت، آگاهی، استقامت، شجاعت، صداقت، دوراندیشی و شکیبایی یعنی با بهره‌گیری از توانایی‌های عقلانی، خود را به اعمال هم‌راستا با هدف متعالی وا داشت و خود را از اعمال معارض با هدف متعالی مهار کرد. او با انگیزه الهی سختی‌ها و گرفتاری‌ها و دشواری‌های روزگار 60 ساله خود را برای خدا و در راه خدا تحمل کرد. آری او از «سلامت» آغاز کرد و خود را در مسیر «طهارت» قرار داد. همان جایگاهی که طاهران و مطهران عالم در آن قرار دارند.[3]
این تازه اول راه است، باید درباره ویژگی‌های سردار شهید قاسم سلیمانی کتاب‌ها، مقالات و یادداشت‌های بسیاری نگاشت، مستند و آثار رسانه‌ای بسیار تولید کرد تا به‌عنوان ستاره حقیقی و پر فروغ زندگی به تمام جهان معرفی شود.
پی‌نوشت:
1 - بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی(رحمه‌الله)، 14 / 3 / 89
2 - بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی، 18 / 10 / 98
3 - رفیعی هنر، حمید، تحلیلی روانشناختی از شخصیت سردار رشید اسلام، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه)
به قلم زهرا نجفی‌منش
انتهای پیام
captcha