بن‌سلمان و آخرین حرکت در شطرنج سیاست عربستان
کد خبر: 3884158
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

بن‌سلمان و آخرین حرکت در شطرنج سیاست عربستان

اوضاع کنونی عربستان و موج بازداشت شاهزادگان سعودی نشان می‌دهد که بن‌سلمان آخرین تلاش‌ها را برای تثبیت قدرت به عنوان پادشاه جدید این کشور به کار گرفته و بازی دشواری را در مقابل مخالفان آغاز کرده است.

به گزارش ایکنا، رأی الیوم در تحلیلی نوشت: محافل دیپلماتیک آگاه به اوضاع داخلی عربستان معتقدند که بازداشت‌های اخیر شاهزادگان سرشناس خاندان سعودی با تحرکات برخی رهبران قبایل و درخواست آنان برای برگزاری نشستی به‌‌ منظور ارزیابی وضعیت مملکت از سوی شورای بیعت (هیئتی که وظیفه انتخاب پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی را برعهده دارد) این کشور بی‌ارتباط نیست.

به نظر می‌رسد تحرکات برخی شاهزادگان برای بررسی اوضاع عربستان آن‌ها را به خطر انداخته و به بازداشتشان منجر شده است، در حالی که مقامات سعودی هیچ توضیحی برای روشن‌ شدن اوضاع نداده و هیچ محکمه‌ای هم برپا نشده است.

به گفته یک منبع آگاه بازداشت‌ها حداقل بیش از 120 شخصیت صاحب نفوذ از شاهزادگان، مشاوران و افسران نزدیک به آنان را تا بامداد دوشنبه(19 اسفند) دربرگرفته و این بازداشت‌ها در حال افزایش بوده و مایه نگرانی افکار عمومی عربستان و حتی کشورهای خلیجی همسایه سعودی‌ها و پایتخت‌های غربی شده است.

دولت آمریکا هم در چنین شرایطی به‌ ویژه پس از نشستی به رهبری محمد بن‌سلمان در فرماندهی نیروهای مسلح این کشور که با تصمیماتی همراه بود و خبر از طرحی فراگیر برای بازسازی ساختار نیروهای مسلح می‌داد، جزئیات مربوط به اوضاع عربستان را به‌طور خاص دنبال می‌کند، در حالی که اخبار رسیده از بازداشت شاهزادگان برجسته خاندان حاکم، که مهمترین آنان احمد بن عبدالعزیز است، حکایت دارد.

به نظر می‌رسد که طرح بازسازی ساختار نظامی عربستان دولت آمریکا را اغوا کرده و به سویی کشانده است که علاقه دارد قراردادهای تسلیحاتی جدید با سعودی‌ها امضا کند؛ همچنین آمریکا اقدامات پیشگیرانه بن‎سلمان به بهانه حمایت از امنیت داخلی را ضمنی تأیید کرده است.

کسب اطلاع از وضعیت کنونی عربستان برای سفارتخانه‌های کشورهای غربی و منطقه مهم است و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که امیر بن‌سلمان به خط پایان آخرین ماجراجویی خود در اوضاع داخلی پیچیده عربستان نزدیک می‌شود و او با عملیات پاکسازی مخالفان به عنوان رهبر تام‌الاختیار بر همه دشمنان سرشناسش پیروز می‌شود یا در برابر خطری پیش‌بینی نشده در بازی شطرنج قرار گرفته که در نهایت به خروج شاهزاده جوان از معادله انجامیده و مشکلات داخلی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha