مطالعه ترجمه قرآن در روزهای قرنطینه / در ارائه خدمات به مردم بخیل نباشیم
کد خبر: 3884804
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
حجت الاسلام والمسلمین کوشا:

مطالعه ترجمه قرآن در روزهای قرنطینه / در ارائه خدمات به مردم بخیل نباشیم

یک مترجم قرآن گفت: مطالعه و برنامه‌ریزی در روزهای قرنطینه می‌تواند در راستای توجه به قرآن نیز باشد و مردم بخشی از وقت خود را به مطالعه ترجمه قرآن و تأمل و تدبر در آیات الهی بپردازند تا بتوانند کمی از التهابات درونی‌شان بکاهند.

هشتم فروردین**** مطالعه ترجمه قرآن در روزهای قرنطینهحجت الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، مترجم قرآن و مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا درباره روز‌های قرنطینه و در خانه ماندن گفت: من در این روز‌های شیوع ویروس کرونا در خانه می‌مانم و به مطالعه و تحقیق می‌پردازم، همچنین همانند بسیاری از اساتید به تدریس مجازی و ارتباط اینترنتی به دانشجویان مشغولم تا دانشجویان و طلاب از درس و مباحث علمی عقب نمانند.
 
وی افزود: با این وجود در برخی کانال‌ها و سایت‌ها فایل‌های سخنرانی، کتاب‌های الکترونیک و ... فراوانی یافت می‌شود که می‌تواند برای دانشجویان، طلاب، محققان و پژوهشگران مفید باشد، اما متأسفانه گاهی سرعت اینترنت آنقدر پایین است که فایل‌هایی که برایم ارسال می‌کنند به زحمت باز می‌شود بنابراین با این وضعیت، ارتباط اینترنتی چندان موفقیت‌آمیز نیست و اگر انتظار این است که از این بستر استفاده شود، باید زیرساخت‌های آن هم فراهم باشد.

سرعت اینترنت؛ مشکلی جدی

حجت الاسلام کوشا ادامه داد: برای کسانی که سرنوشت کار ، تحصیل و زندگی‌شان با اینترنت گره خورده است، با وجود این مشکلات با موانع بسیاری مواجه می‎شوند و آسیب می‌بینند. من نمی‌دانم این مسئله را باید بخل در ارائه امکانات دانست یا نام دیگری بر روی آن گذاشت، زیرا اگر مسئولان نگران سوء‌استفاده برخی از اینترنت‌اند، نمی‎توان گفت چون با آب دادن به باغ، علف‌های هرز هم می‌رویند، کل باغ را آب نداد.
 
وی همچنین بر تدبر در قرآن کریم در روزهای قرنطینه تأکید کرد و گفت: این روز‌ها که بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل شده و مردم نمی‌توانند از خانه خارج شوند، می‌توانند از برنامه‌های تلویزیون بهره‌مند شوند، مطالعه کنند و یا برای روزهای آتی خود برنامه‌ریزی داشته باشند، اما این مطالعه و برنامه‌ریزی می‌تواند در راستای توجه به قرآن باشد و مردم بخشی از وقت خود را به مطالعه ترجمه قرآن و تأمل و تدبر در آیات الهی بپردازند.

فرصت خوب دعا و تلاوت قرآن

این پژوهشگر قرآنی ادامه داد: در واقع ما نباید یک بعدی به قرآن نگاه کنیم و باید در این زمینه کلمات و مفاهیم آیات را با آیات دیگر بسنجیم و در معانی و مفاهیم آن توجه کنیم و در زندگی خود به کار گیریم، زیرا حقیقت تدبر، به فهم دقیق قرآن برمی‌گردد که این فهم دقیق نیز به واسطه تفسیر است و با مطالعه تفسیر می‌توان به آن دست یافت.
خداوند می‌فرماید: هر گاه بندگانم از من درخواستی داشته باشند، این را بدانند که من به آن‌ها نزدیک هستم و درخواست درخواست کننده و دعاکننده را اجابت می‌کنم. هنگامی که مرا بخوانند، پس بندگان من باید مرا اجابت کنند و به من ایمان بیاورند، شاید که به رشد و کمال واقعی‌شان برسند
حجت الاسلام کوشا در ادامه با تأکید بر دعا کردن بیان کرد: این روز‌ها همچنین فرصت خوبی برای دعا و تلاوت قرآن کریم است، همانطور که خداوند در آیه ۱۸۶ سوره شریفه «بقره» بندگان را به دعا کردن دعوت می‌کند و می‌فرماید؛ «هر گاه بندگانم از من درخواستی داشته باشند، این را بدانند که من به آن‌ها نزدیک هستم و درخواست دعاکننده را اجابت می‌کنم. هنگامی که مرا بخوانند، پس بندگان من باید مرا اجابت کنند و به من ایمان بیاورند، شاید که به رشد و کمال واقعی‌شان برسند»؛ بنابراین اولین نکته در این آیه نتیجه دعا است که سبب رشد و کمال می‌شود.

از رحمت الهی ناامید نشویم

این مترجم قرآن تصریح کرد: دعا سرنوشت انسان را تغییر می‌دهد، همانطور که صدقه دادن، صله ارحام و دیدار با خویشاوندان و کمک به مستمندان سرنوشت را تغییر می‌دهد، بنابراین باید به این مسائل توجه کنیم و بدانیم که خداوند حاضر و ناظر است و از رحمت الهی ناامید نشویم و نگوییم کار از کار گذشته و دعا تأثیری ندارد.  
 
این مترجم و پژوهشگر قرآن در ادامه شعری با مضمون توجه به دعا و مأیوس نشدن از درگاه خداوند خواند؛
 
ای دل بیا که روی به سوی خدا کنیم
 
توفیق بندگی طلب از کبریا کنیم
 
کبر و ریا ترا کند از کبریا جدا
 
پرهیز از دو رویی و کبر و ریا کنیم
 
ما را رسد به دامن پروردگار دست
 
گر دامن هوا و هوس را رها کنیم
 
افتد فروغ دوست در آیینه ضمیر
 
آیینه پاک اگر ز غبار هوا کنیم
 
خواهی اگر که دوست به عهدش وفا کند
 
باید به عهد خویشتن اول وفا کنیم
 
گردد دل شکسته ما حاجتش روا
 
 گر حاجت شکسته دلان را روا کنیم
 
برخیز تاکه خفته دلان را چو مرغ شب
 
با نغمه محبت خود آشنا کنیم.
انتهای پیام
captcha