احتکار و ربودن گوی سبقت از کرونا
کد خبر: 3885259
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

احتکار و ربودن گوی سبقت از کرونا

کشف یک انبار ماسک و دستکش در تهران، کشف بیش از ۲ هزار لیتر مواد شوینده احتکار شده در ماسال و بیش از ۱۴۰ هزار اقلام بهداشتی در انبارهای اهواز، کردستان، گیلان، کرمانشاه و ... تیتر اصلی اخبار رسانه‌ها در یک ماه اخیر است که گوی سبقت را از کرونا ربوده‌اند.

کرونا و احتکارخداوند در آیات متعددی خود را با صفت مهربانی به بندگانش معرفی کرده است، از جمله در آیه 151 سوره اعراف که میفرماید: «قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ؛ [موسى] گفت پروردگارا من و برادرم را بيامرز و ما را در [پناه] رحمت‏ خود درآور و تو مهربانترين مهربانانى» و در آیه 64 سوره یوسف نیز میفرماید: «هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلَّا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَى أَخِيهِ مِنْ قَبْلُ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ؛ [يعقوب] گفت آيا همانگونه كه شما را پيش از اين بر برادرش امين گردانيدم بر او امين سازم پس خدا بهترين نگهبان است و اوست مهربانترين مهربانان».

همچنین خداوند مهربان در آیات دیگر مؤمنان را با این اوصاف معرفی میکند: آیه 29 سوره فتح «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ؛ محمد[ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند آنان را در ركوع و سجود مى‌بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند». آیه 82 سوره اسراء که میفرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‏‌افزايد».

در این راستا ما نیز باید به هم رحم كنیم تا خداى متعال به ما رحم كند. كسانى كه دستشان باز است، دست تعدى به سمت منافع و مصالح دیگران دراز نكنند. كسانى كه امكانات، قدرت، مسئولیت و تواناییهاى گوناگون فردى و اجتماعى دارند از آن برای تعدى به دیگران استفاده نكنند. خود را بنده خدا و موظف به همراهى، احسان، نیكى و رعایت انصاف بدانیم.

کشف یک انبار ماسک و دستکش در تهران، کشف بیش از ۲ هزار لیتر مواد شوینده احتکار شده در ماسال، کشف انبار احتکار بیش از ۱۴۰ هزار اقلام بهداشتی در اهواز و انبارهایی در کردستان، گیلان، کرمانشاه و ... تیتر اصلی اخبار رسانهها در چند ماه اخیر بوده که گوی سبقت را از کرونا ربوده است، اما مگر ما را چه شده که به جای رحم به یکدیگر اینگونه همدیگر را در مضیقه قرار میدهیم. در زمانی که شیوع کرونا زندگی مردم را با سختی مواجه کرده است فقط باران شفقت و مهربانی انسانها در حق یکدیگر میتواند این گرد و غبار سختی و مصائب را از جامعه بزداید.


بیشتر بخوانید:


سیدبهاالدین حسینی، از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اگر صفحات تاریخ گذشتگان را ورق بزنیم و بررسى کنیم، خواهیم دید که اکثر موفقیت‌ها و کامیابى‌ها از پیشرفت اهداف مقدس و نفوذ افکار پاک تربیتى حاصل شده است و با شفقت و مهربانى، پله‌هاى تعالى و ترقى را پیموده‌‌اند و به درجه نهایى رسیده‌اند.

وی افزود: خداوند متعال در آیه 159 سوره آل‌عمران درباره خاتم پیامبران(ص) مى‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‌شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏ كنندگان را دوست مى‌دارد».

حسینی تصریح کرد: کسانى که با مخلوقات و بندگان خدا رئوف و مهربان نیستند و در مواقع گرفتارى و مصائب از شرایط آنان ناراحت نمى‌شوند و به داد و فریادشان نمى‌رسند، خداوند عبادات و اعمالشان را نمى‌پذیرد و به فرشتگان و حافظان اعمال دستور مى‌دهد که اعمالشان را به طرف خودشان برگردانند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: پیشینیان نرم‌خویى و خوش‌رفتارى را بهترین و با فضیلت‌ترین اعمال و کردار بشر معرفى کرده‌اند و سخت‌گیرى و درشتى و تندخویى را معادل شرک و کفر ذکر کرده‌اند. پیامبر خدا(ص) در این زمینه فرمودند: «هر کس به مسلمانان رحم نکند، خداوند به وی رحم نمی‌کند» یا «جز این نیست که خداوند از میان بندگانش به رحم‌کنندگان رحم می‌کند».

وی در پایان با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در حدیثی در مورد محتکران می‌فرمایند: «هر کس گندمی را به قصد گران شدن آن 40 روز احتکار کند، از خدا بری و خدا از او بری است»، یادآور شد: به راستی اگر ما از خدا بری شویم، دیگر زندگی ما هیچ ارزش و جایگاهی نخواهد داشت.

آنچه ما در این گزارش در پی آن بودیم، رحمت و مهربانی به یکدیگر و جایگزینی آن به جای احتکار است تا در نتیجه آن نیز در سایه الرحم الراحمین قرار گرفته و بهره دنیای و اخروی از آن ببریم.

گزارش از ملیحه سیفی

انتهای پیام
captcha