طوفان پویش‌های همدلی برای شکست کرونا / ایران روی موج جهاد و مقاومت
کد خبر: 3885328
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

طوفان پویش‌های همدلی برای شکست کرونا / ایران روی موج جهاد و مقاومت

طوفان پویش‌های همدلی برای شکست کرونا نشان می‌دهد که احساس مسئولیت برای پیشگیری و مراقبت از سلامت باید به عنوان یک وظیفه شرعی، اجتماعی و اخلاقی از سوی فرد فرد جامعه دیده شود. امروز ایران روی موج مهربانی و مسیر جهاد و مقاومت قرار گرفته است تا شکست کرونا با اتحاد مردم صورت گیرد.

به گزارش ایکنا، روز‌هایی را پشت سر می‌گذاریم که برای همه ما سخت است؛ روز‌هایی که برای تک‌تک مردم ایران درس‌های بسیاری را با خود به دنبال داشته؛ روز‌هایی که نفس هموطنا‎مان در جای جای کشور به شماره افتاده؛ روز‌هایی که ترس و نگرانی در گوشه و کنار شهر‌های ما خانه گزیده است؛ روز‌هایی برای محک انسانیت.

آری کرونا سنگ محک بزرگی است و حالا هر کدام از ما چه به‌عنوان مسئول و چه به‌ عنوان شهروند عادی می‌توانیم در خلوت با خودمان فکر کنیم و ببینیم در این روزگار سخت برای خود، خانواده، دوستان و هم‌میهنانمان چه کرده‌ایم؟ بعد از شیوع کرونا در کشور ابتدا بسیاری از مردم آن را جدی نگرفتند، اما بعد از اعلام شیوع قطعی در کشور و فوت چند نفر، کنشگران فضای مجازی و رسانه‎ها دست‎ به کار شدند و هر فرد و گروهی در قالب‌های مختلف شروع به فعالیت برای مقابله با کرونا کرد.
 

پویش مردمی «در خانه بمانیم، ایمن بمانیم»

 
در کنار این فعالیت‌ها پویش‌های مردمی آغاز شدند تا شاید بتوانند با ارائه راهکار‌ها و اصول بهداشتی و ایجاد یک قول مجازی، کرونا را شکست دهند و مردم را در مقابله با این ویروس واکسینه کنند. بعد از شروع اولین پوش مجازی در کشور با عنوان کرونا را شکست می‌دهیم، دانشگاه علوم پزشکی در فضای مجازی، پویش مردمی مبارزه با کرونا را با شعار «در خانه بمانیم، ایمن بمانیم» راه‌اندازی کرد.

این پویش درباره آگاه‌سازی و مقابله با ویروس کرونا شکل گرفته، چراکه ضرورت داشت مردم آموزش‌های ویژه ببینند. همچنین در قالب همین پویش، گروه‌هایی پوستر‌ها و محتوا‌های علمی مستند برای جلوگیری از حاشیه‌سازی و ایجاد ترس در جامعه طراحی، آماده و در فضای مجازی منتشر کردند. معرفی مراکز توزیع رایگان اقلام بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا برای دسترسی آسان و تبلیغ اقدامات مؤثر دستگاه‌ها از جمله خدمات غیرحضوری در زمینه جلوگیری از ترویج این ویروس از دیگر اهداف پویش مردمی مبارزه با کروناست.

پویش دیگری که پس‌ از «در خانه بمانیم» راه‎اندازی شد و آن «نه به سفر به شمال» بود، که به صورت خودجوش آغاز شد و مورد حمایت اعضای قرارگاه پدافند زیستی مقابله با کرونا قرار گرفت. در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا که تنها راه جلوگیری از شیوع بیشتر آن در کشور، پرهیز از خروج از منزل و ماندن در خانه معرفی شده است. در این پویش کاربران فضای مجازی توصیه‌هایی به هموطنان خود برای بیرون نرفتن از خانه منتشر کردند. برخی از کاربران با انتشار هشتگ «کرونا را شکست می‌دهیم» و «در خانه می‌مانیم» اقدامات مردمی و نیرو‌های بسیجی و جهادگران برای مقابله با کرونا را بازنشر دادند. بعضی نیز برای رهایی کشور از این بیماری و ظهور هرچه زودتر امام زمان(عج) دعا کردند.

 

پویش مردمی «مسجد کانون سلامت»

 
آری، پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که امروز به مسئله اول جهان و کشور اسلامی‌مان تبدیل شده است نیز نیازمند عزم و اراده ملی است. یکی از کانون‌های اصلی و محور شکل‌گیری این حرکت عظیم اجتماعی و همراه کردن مردم با مدافعان سلامت، در مساجد شکل می‌گیرد. بر همین اساس سنگر بچه‌های مسجد از جبهه فرهنگی به جبهه سلامت تغییر یافته است و آن‌ها با را‎ه‌اندازی پویش مردمی «مسجد کانون سلامت» به مبارزه با این ویروس برخاستند.

این پویش ملی با ایفای نقش ویژه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در پیشگیری از شیوع کرونا و پیامد‌های آن از طریق زیست بوم مجازی بچه‌های مسجد و با راهبری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب تهیه بسته فعالیت‌های آموزشی و فرهنگ سازی، ارائه آموزش مجازی پیشگیری و مراقبت از شیوع کرونا، جذب مشارکت‌های مردمی در تهیه و توزیع اقلام بهداشتی در محله و شناسایی و معرفی نیرو‌های داوطلب به مراکز درمانی و مراقبتی شکل گرفته است.
 

پویش ملی «# زندگی دست یاریگر توست»

 
پویش دیگری که این روز‌ها شکل گرفت، پویش دانشجویی مقابله با کرونا با مشارکت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بود. با توجه به اعلام آمادگی دانشجویان بسیاری برای مشارکت و کمک‌رسانی به مردم و برای مبارزه با بیماری کرونا، مقرر شد با مشارکت دو وزارتخانه علوم و بهداشت، پویش دانشجویی مقابله با کرونا در دانشگاه‌های سراسر کشور راه‌اندازی شود. این پویش ملی و دانشجویی با نام «# زندگی دست یاریگر توست» با حضور دانشجویان داوطلب و با هدف کمک‌رسانی برای شکست بیماری کرونا شکل گرفته است.فدراسیون پزشکی ورزشی کشور نیز در یک اقدام فرهنگی به منظور قطع زنجیره کرونا در کشورمان، پویش «در خانه می‌مانیم و ورزش می‌کنیم» را آغاز کرد.
 

پویش ملی «به عشق تو»

 
همه ما ایرانیان ارادت و عشق وافری به مولایمان علی(ع) داریم، آنقدر که در تمام امور، مشکلات، خوشی‌ها و ناخوشی‌ها نام ایشان بر زبانمان جاری می‌شود و از او مدد می‌خواهیم. به همین منظور در اصفهان پویشی با عنوان پویش ملی «به عشق تو» راه‌اندازی شده که از مردم می‌خواهد تا با یاری امیرالمؤمنین(ع) در شکست دادن بیماری کرونا با یکدیگر همکاری کنند. در این پویش از تمام مردم به‌ویژه، صاحب‌خانه‌ها و صاحبان کسب و کار و مغازه‌ها، کادر درمانی، کارگران، کارمندان، دختران و پسران جوان و پر انرژی دعوت شده است تا در مبارزه با بیماری کرونا یا علی بگویند.

پویش دیگری که راه‌اندازی شد به همت فعالان اقتصادی بخش خصوصی بود که برای عبور از بحران کرونا با عنوان «پویش نفس» آغاز به کار کرد. این پویش که با حمایت و همراهی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و تشکل‌های بخش خصوصی آغاز به کار کرده، تلاش دارد برای هماهنگی فعالیت‌های بخش خصوصی در مقابله با همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ اقدام کند.
 

پویش ملی «به توان ما»

 
در دوره‌ای که همه متوجه می‌شویم بیشتر باید نگاهمان به آسمان باشد و بابت کوتاهی‌ها و اشتباهاتمان استغفار کنیم و بیشتر مراقب هم باشیم، یکی از عواید این توجهات معنوی امید‌های افزون‌تر و طراوت‌های بیشتری است که‌ ای کاش حسرتش را نمی‌خوردیم و امسال هم می‌توانستیم در اجتماعات دینی که هر سال از آن‌ها بهره‌مند بودیم مثل اعتکاف و راهیان نور و نماز‌های جماعت و مجالس اهل بیت(ع) شرکت می‌کردیم. حال برای اینکه این حسرت خیلی به دلمان نماند پویش ملی «به توان ما» ایجاد شد.

در این پویش، هزینه‌های برنامه‌های مذهبی مثل اعتکاف، نماز‌های جماعت، جشن‌های اهل‌بیت(ع) و … که به دلیل شیوع ویروس کرونا بر زمین ماند، در قالب بسته‌های سلامت و جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس صرف مناطق محروم شد. مردم می‌توانند برای شرکت در این پویش عدد ۱۱ را به شماره ۳۰۰۰۱۱۷۱ ارسال کنند، تا روش‌های مشارکت و پرداخت برای آن‌ها پیامک شد.
 

پویش مردمی «هواتو دارم»

 
با شیوع گسترده کرونا و توصیه‌های مکرر متولیان بهداشت و سلامت برای قرنطینه خانگی و عدم برگزاری مراسمی مذهبی و شادی و پرهیز از رفت و آمد‌های عید نوروز، واحد‌های صنفی، فروشی نزدیک به صفر را دارند و مردم فهیم کشورمان به نشانه کمک به همنوع خود پویشی را راه‌اندازی کردند که آن را «هواتو دارم» نام نهادند. سازندگان این پویش از صاحبان املاک واحد‌های صنفی، سازمان‌ها و نهاد‌ها درخواست کردند که به‌دلیل شیوع کرونا و عدم فروش مناسب واحد‌های صنفی و اقتصادی به کمک کسبه آمده و در این کمپین با بخشش‌های لازم در پرداخت چک‌ها و اجاره بها‌ها کمک حال مشاغل باشند.
 

پویش ملی «ختم حدیث کساء»

 
پویش ملی «ختم حدیث کساء» یکی دیگر از اقدامات کانون‌های مساجد کشور در این روز‌ها بود. بچه‌های مسجد ضمن حضور داوطلبانه و خودجوش در یاری رساندن به بیماران و مدافعان سلامت، برای تقویت معنوی مردم هم وارد میدان شده‌اند و پویش ختم حدیث کساء را برای دوری بلا و شفای مردم بیمار در فضای مجازی به راه انداخته است.
 

پویش ملی «جهادگران سلامت»

 
پویش ملی «جهادگران سلامت» نیز حرکت دیگری بود که با هدف انجام فعالیت‌های متنوعی مانند ضدعفونی و گندزدایی معابر، اماکن عمومی، مساجد، بقاع متبرکه و همچنین توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی میان عموم مردم، تولید اقلام بهداشتی همانند ماسک و لباس یکسره یکبار مصرف به همت هیئت رزمندگان اسلام و با همراهی مداحان، سخنرانان و هیئت‌های مذهبی طراحی و راه‌اندازی شده است. در این پویش ملی از ظرفیت مداحان، سخنران و هیئت‌های مذهبی برای تجهیز هرچه بهتر به منظور مقابله با ویروس کرونا بهره‌برداری شده است. همچنین با راه‌اندازی این پویش یک هزار شعبه هیئت رزمندگان اسلام در سراسر کشور برای همکاری فعال شده‌اند.
 

پویش جهادی «طوفان همدلی»

 
پس از شیوع ویروس کرونا در کشور گروه‌های جهادی و پویش‌های مختلف برای ریشه‌کن کردن این ویروس به میدان آمدند و فعالیت‌های جهادی و اقدامات بهداشتی را در ضد عفونی و گندزدایی اماکن شهری انجام دادند. یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه برپایی پویش طوفان همدلی است که به صورت مشترک در اصفهان و تهران اقدام به تولید ماسک می‌کند. پویش جهادی «طوفان همدلی» با تولید و توزیع روزانه ۱۰ هزار عدد ماسک به کمک مردم، جهادگران و مدافعان سلامت در مراکز بهداشتی و درمانی آمده‌اند.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز به نیت آرامش جامعه، رفع بلا و سلامتی بیماران پویشی را با عنوان «خانه‌های فاطمی(قرائت خانوادگی حدیث شریف کساء)» ایجاد کرده است. خانواده‌ها می‌توانند هر شب با قرائت حدیث شریف کساء در این پویش شرکت کنند.
 

پویش «هر خانه؛ یک مسجد؛ یک نماز جماعت»

 
پویش «هر خانه؛ یک مسجد؛ یک نماز جماعت» با توجه به شرایط موجود کشور و توصیه مرکز رسیدگی به امور مساجد به تعطیلی نماز جماعت تا اطلاع ثانوی به علت بیماری کرونا اجرا می‌شود. این پویش در راستای زنده نگه‌ داشتن فضای معنوی نماز جماعت و تقویت عبادت خانوادگی انجام می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تصاویر و فیلم‌های مربوط به نماز جماعت خانوادگی خود را ارسال کنند.


هیئت‌های مجازی؛ محل قرار عاشقان اهل بیت(ع) در روز‌های کرونایی

 
با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از اجتماعات از جمله نماز‌های جمعه و مراسم اعتکاف به توصیه وزارت بهداشت تعطیل و اماکن عمومی به دلیل حفظ سلامت مردم نیز بسته شد. در این میان هیئت‌ها و مراسم مذهبی نیز از جمله مکان‌هایی بودند که برای جلوگیری از ابتلای مردم به ویروس کرونا تعطیل شده‎اند.

بعد از این اتفاق غلامرضا سازگار، شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت(ع)، با صدور پیامی خطاب به مداحان اهل بیت(ع) و عموم مردم بر تشکیل مجالس روضه خانگی و بیان ذکر نام اهل بیت(ع) در منازل تأکید کرد تا یاد و ذکر اباعبدالله الحسین(ع) قطع نشود. بعد از این پیام بسیاری از هیئت‌های مذهبی کشور تصمیم زیبا و بجایی گرفتند. ایده‌ای که برخی از هیئت‌های مذهبی این روز‌ها دنبال می‌کنند، استفاده از بستر فضای مجازی برای برگزاری مجالس اهل بیت(ع) است. برای مثال مؤسسه عقیق با راه‌اندازی پویشی تحت عنوان «قرار عاشقی در هیئت مجازی» اقدام به پخش زنده مداحی جمعی از مداحان اهل بیت(ع) در صفحه اینستاگرام کرد.

این طرح قرار است ادامه یابد و تعداد دیگری از مداحان اهل بیت(ع) نیز در قالب این طرح به صورت مجازی به مداحی خواهند پرداخت. هیئت‌هایی که تمایل به مشارکت در این طرح را دارند می‌توانند با انتشار پست خود در صفحه اینستاگرام هیئت و قرار دادن هشتک #قرار_عاشقی_در_هیئت_مجازی یا #هیئت_تعطیل_نمی‌شود و تگ کردن صفحه اینستاگرام عقیق در این طرح شرکت کنند.

تمامی این پویش‌ها نشان می‌دهد که احساس مسئولیت برای پیشگیری و مراقبت از سلامت باید به عنوان وظیفه شرعی، اجتماعی و اخلاقی از سوی فرد فرد جامعه دیده شود. در این زمان که حفظ سلامت سایر افراد موجب کاستن بار مضاعف کادر پزشکی و پرستارانی می‌شود و اکنون در خط مقدم مقابله با این ویروس قرار داشته و به ارائه خدمت به بیماران می‌پردازند ضروری است که هرکدام از ما با رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن تلاش کنیم تا ضمن حفظ سلامتی خود و خانواده، کشور با موفقیت از این بحران خارج شود.
انتهای پیام
captcha