پرورش استعداد‌های قرآنی دانش‌آموزان در تعطیلات کرونایی/ جزئیات مسابقه نصر
کد خبر: 3885484
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
مسیب‌زاده تبیین کرد؛

پرورش استعداد‌های قرآنی دانش‌آموزان در تعطیلات کرونایی/ جزئیات مسابقه نصر

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات مسابقه «نصر» ویژه دانش‌آموزان و خانواده‌ها، گفت: می‌توان در کنار خاطرات تلخ این ایام، تهدید‌ها را به فرصت تبدیل و از روزهای در خانه ماندن برای پرورش استعداد‌های قرآنی استفاده کرد.

مسیب زاده

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدامات این اداره همزمان با ایام تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا و مدیریت اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار کرد: مدارس تعطیل شده، اما تربیت تعطیل‌شدنی نیست. فعالیت‌های تربیتی و پرورشی چند شاخصه دارد که مهم‌ترین آن اختیاری بودنشان است. در بحث فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی به‌ ویژه در حوزه قرآن و نماز هیچ‌گونه فعالیت اجباری وجود ندارد. نکته دیگر اینکه فعالیت‌هایی ویژه غنی‌سازی اوقات فراغت طراحی شده است. لذا در فضا‌های خارج از مدرسه و زمان‌هایی که دانش‌آموزان فراغت بیشتری دارند، امکان فعالیت در این حوزه‌ها بهتر خواهد بود. فعالیت‌های پرورشی زمان و مکان خاصی هم ندارد و از این جهت، در ایام تعطیلی مدارس نه تنها فعالیت‌های پرورشی کم‌رونق نشده، بلکه شرایط خوبی فراهم آمده تا دانش‌آموزان در کنار والدین و در منازل به انجام برخی فعالیت‌های فوق برنامه و پرورشی بپردازند.

مسیب‌زاده با اشاره به مهمترین برنامه آموزش و پرورش در حوزه قرآن، عترت و نماز در سال جاری، ادامه داد: حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم بنا به توصیه‌های مقام معظم رهبری از جمله مهمترین برنامه‌های محوری در حوزه قرآن و نماز در وزارت آموزش و پرورش، در طول سال تحصیلی جاری بوده است. این ایام بهترین زمان برای حفظ این جزء از قرآن کریم است تا دانش‌آموزان در کنار خانواده‌ها سور مختلف جزء ۳۰ را حفظ کنند.

وی با تشریح برنامه‌های وزارتخانه در حوزه قرآن، عترت و نماز در طول ایام تعطیلی مدارس، اظهار کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با هدف ایجاد شور و نشاط معنوی در خانواده‌ها و با امید شکست کرونا اقدام به برگزاری مسابقه‌ای با عنوان «نصر» در قالب‌های دهگانه کرده است. این مسابقه به صورت غیرحضوری و مجازی طراحی و از هفته گذشته مراحل ثبت‌نام در این مسابقه آغاز شده و ویژه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در سراسر کشور است. تلاوت تقلیدی، اذان، خطبه‌خوانی، خوانش و نمایش قصه‌های قرآنی و زندگینامه ائمه اطهار(ع)، صحیح‌خوانی نماز، حفظ جزء ۳۰ قرآن، بازی‌های قرآنی، مجری‌گری محافل قرآنی که در خانواده‌ها شکل خواهد گرفت، مکبری نماز، دعاخوانی و ادعیه(طبق سفارش اکید مقام معظم رهبری مبنی بر خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه) از جمله محور‌های این مسابقه است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: در رشته تلاوت تقلیدی که ویژه دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی است، علاقه‌مندان به شرکت در این بخش به اجرای یکی از تلاوت‌های تقلیدی، براساس قطعات قاریان مشهوری که در کانال مسابقه بارگذاری شده، اقدام می‌کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. مهمترین ملاک کسب امتیاز در این بخش، مهارت و توانایی فرد در کیفیت تقلید دقیق از تلاوت قاری مورد نظر است. در بخش اذان نیز که ویژه دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی است، علاقه‌مندان به اجرای اذان به سبک یکی از مؤذنان مشهور ایرانی یا مصری می‌پردازند و فایل صوتی ضبط شده را به کانال مسابقه ارسال می‌کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در رشته حفظ جزء ۳۰ که ویژه همه دانش‌آموزان کشور است، علاقه‌مندان به شرکت در این بخش،  سوره‌های جزء ۳۰ را حفظ می‌کنند و پس از پایان زمان مقرر شده در آزمون غیرحضوری، که در کانال مسابقه برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند. افرادی که حدنصاب امتیاز را کسب کنند به مرحله قرعه‌کشی راه می‌یابند. آزمون این بخش ۱۸ و ۱۹ فروردین‌ماه ۹۹ برگزار می‌شود.

مسیب‌زاده بیان کرد: در بخش بازی‌های قرآنی که ویژه دانش‌آموزان و اولیای آنهاست علاقه‌مندان می‌توانند اقدام به طراحی یک بازی جدید قرآنی کنند و طرح بازی را در قالب فایل word پیوست و به کانال مسابقه ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. مهمترین ملاک داوری در این بخش میزان خلاقیت، بدیع بودن، قابلیت اجرا و مستند بودن بازی باشد. همچنین در رشته خوانش و نمایش قصه‌های معصومین(ع)، که ویژه دانش‌آموزان و اولیای آنهاست، اعضای خانواده‌های شرکت‌کننده در این بخش می‌توانند به انتخاب خودشان یکی از قصه‌های مندرج در کتاب‌های چهارده معصوم(ع) را مطالعه و بخشی از قصه را چندصدایی و با کمک اعضای خانواده به صورت نمایش رادیویی اجرا و ضبط و فایل را به کانال مسابقه ارسال کنند. مهمترین ملاک داوری در این بخش مشارکت و ایفای نقش توسط همه اعضای خانواده است و باید سعی شود از قصه‌هایی استفاده کنند که تنوع شخصیت در آن لحاظ شده باشد.

وی گفت: در بخش مجری‌گری محافل قرآنی، که ویژه همه دانش‌آموزان کشور است، علاقه‌مندان به اجرای نمادین یک محفل انس با قرآن می‌پردازند و فایل صوتی ضبط شده(حداکثرسه دقیقه‌ای) را به مسابقه ارسال می‌کنند. برای شرکت در این بخش پیشنهاد می‌شود که محفل انس با قرآن با حضور اعضای خانواده در منزل تشکیل شود و مجری به بیان مقدمه، خیرمقدم به شرکت‌کنندگان و دعوت از قاری قرآن بپردازد و استفاده از اشعار، آیات و روایات امتیاز دارد. در رشته مکبری نماز نیز که ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی است، علاقه‌مندان به اجرای مکبری یک نماز دو رکعتی صبح می‌پردازند و فایل صوتی را به کانال مسابقه ارسال می‌کنند. پیشنهاد می‌شود برای این منظور یکی از نماز‌های جماعت دو رکعتی والدین مکبری شود و صحیح‌خوانی و زیباخوانی اذکار امتیاز دارد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش دعاخوانی نیز مختص دانش‌آموزان و اولیای آنهاست، افزود: علاقه‌مندان شرکت در این بخش می‌توانند فراز‌هایی از دعای هفتم صحیفه سجادیه(حداکثر به مدت سه دقیقه) را قرائت و فایل صوتی را ارسال کنند. رعایت قوانین تجویدی، مخارج حروف، لحن عربی، صوت زیبا از جمله مهمترین ملاک‌های داوری در این رشته است. در رشته خطبه‌خوانی نیز که ویژه همه دانش‌آموزان و با موضوع وظایف منتظران امام زمان(عج) است، علاقه‌مندان می‌توانند قطعه‌ای(شعر یا متن ادبی در رابطه با امام زمان (عج)) را انتخاب و با بیان دلنشین و اثرگذار به صورت خطابه(سخنرانی حماسی) بیان کنند. مهمترین ملاک داوری در این بخش رسا بودن صدا و تسلط به متن است. همچنین در بخش صحیح‌خوانی نماز، که ویژه همه دانش‌آموزان و اولیای آنهاست، علاقه‌مندان باید یک نماز دو رکعتی را از ابتدا تا انتها بخوانند و فایل صوتی را برای ما بفرستند. رعایت قواعد تجویدی، مخارج حروف، لحن عربی، صوت زیبا از مهمترین ملاک‌های داوری در این رشته است.

به گفته مسیب‌زاده، علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه برای دانلود محتوا‌های هر رشته می‌توانند به کانال مسابقه در پیام رسان‌ها به نشانی @nasre۱۳۹۹ مراجعه کنند و برای ارسال آثار در هر بخش از طریق پیام‌رسان‌ها به شماره ۰۹۰۲۹۱۸۷۱۴۵ پیام دهند. برای شرکت در رشته‌های دهگانه این مسابقه ملی نیاز به ثبت‌نام اولیه نیست و علاقه‌مندان کافی است پس از آماده شدن اثر یا فایل‌های ضبط شده خود و اعضای خانواده، به انضمام فرم مشخصات اعضای شرکت‌کننده که در کانال قابل دریافت است، در قالب یک فایل فشرده(rar) تنظیم و به شماره ذکر شده ارسال کنند. مهلت ارسال آثار به این مسابقه ملی تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹ خواهد بود.

وی افزود: دانش‌آموزان و اولیا همچنین می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل قرآن، عترت و نماز برای ثبت‌نام اقدام کنند. پس از اتمام زمان ارسال آثار به مسابقه، اقدام به ارزیابی آثار ارسالی خواهیم کرد و نهایتاً به ۹۹ خانواده هدایای ارزشمندی اهدا می‌شود.
 
وی ادامه داد:‌ دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان از فرصت پیش آمده استفاده کنند. می‌توان در کنار خاطرات تلخ این ایام، تهدید‌ها را به فرصت تبدیل و از این فضا برای پرورش استعداد‌های قرآنی استفاده کرد. امیدواریم بیماری‌ای که این روز‌ها مردم کشور ما را درگیر کرده، هر چه زودتر دور و سلامتی جایگزین آن شود.
 
تبدیل تهدید به فرصت در روزهای خانه‌نشینی / جزییات مسابقه نصر ویژه دانش آموزان و خانواده‌ها
انتهای پیام
captcha