آنچه درباره مصرف ویتامین‌ها باید بدانیم
کد خبر: 3885667
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰

آنچه درباره مصرف ویتامین‌ها باید بدانیم

در شرایط شیوع كرونا ویروس، تقویت سیستم ایمنی بدن یكی از مهم‌ترین نكاتی است كه باید بدان‌ها توجه شود. مصرف ویتامین‌ها از جمله راه‌هایی هستند كه به سیستم ایمنی بدن كمك می‌كنند. در این نوشتار آنچه درباره مصرف ویتامین‌ها باید بدانیم می‌خوانیم.

به گزارش ایكنا از فارس، ویتامین‌ها اگرچه برای سلامت عمومی بدن مفید هستند، اما مصرف بیش از اندازه و نا بجای آن‌ها می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

ویتامین‌‌ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار جزئی برای سوخت‌وساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن لازم هستند، اما برخی افراد خودسرانه از ویتامین‌‌ها و مکمل‌‌های غذایی در برنامه غذایی روزانه خود استفاده می‌‌کنند تا دچار کمبود این مواد نشوند و این مصرف را تا جایی ادامه می‌‌دهند که علائم مسمومیت با مقادیر بالای این ویتامین‌‌ها در آن‌ها بروز پیدا می‌‌کند.

ویتامین‌ها موادی هستند که در مواد غذایی یافت می‌شوند؛ اغلب ویتامین‌ها در بدن ساخته نمی‌شوند، بنابراین باید با مصرف مواد غذایی مناسب ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین کرد.

مکمل‌های ویتامینی، قرص‌ها، کپسول‌ها و یا شربت‌های حاوی ویتامین هستند که علاوه بر مواد غذایی، منابع تأمین ویتامین‌های مورد نیاز هستند، بیشتر متخصصان پیشنهاد می‌کنند که افراد بالغ، ویتامین مورد نیازشان را به جای مکمل‌های ویتامینی از مواد غذایی همراه با رژیم غذایی مناسب دریافت کنند اما با این حال مصرف مکمل‌های ویتامینی در افراد زیر می‌تواند سودمند باشد:

- زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند.

- افراد با سن ۶۵ سال و بالاتر: در این افراد مصرف کلسیم و ویتامین D حائز اهمیت است.

- افرادی که کمبود ویتامین دارند: کمبود ویتامین اغلب به دلیل رژیم غذایی نامناسب و مصرف نکردن میوه و سبزی، غلات کامل و انواع گوشت‌ها ایجاد می‌شود و کمبود بعضی از این ویتامین‌ها در آزمایش خون تأیید می‌شود.

- افرادی که عمل جراحی کاهش وزن داشته‌اند: این افراد اغلب نمی‌توانند ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت کنند.

- افراد گیاهخوار: افرادی که گوشت، تخم مرغ، شیر و سایر فراورده‌های حیوانی را مصرف نمی‌کنند، نیازمند مصرف مکمل‌های ویتامینی هستند.

مصرف نابجای برخی ویتامین‌ها می‌تواند مشکل ساز باشد؛ برای مثال مصرف بیش از نیاز ویتامین A می‌تواند باعث افزایش ریسک بیماری‌های قلبی، شکستگی استخوان و سرطان شود و همچنین در زنان باردار مصرف بیش از اندازه ویتامین A می‌تواند باعث آسیب به جنین شود؛ مصرف بیش از اندازه ویتامین E نیز می‌تواند تهدیدکننده سلامت باشد.

بهترین راه دریافت ویتامین‌ها استفاده از رژیم غذایی حاوی میوه، سبزی، غلات کامل، تخم مرغ و مقدار مناسب گوشت است.

برای مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین با پزشک، داروساز و یا متخصص تغذیه مشورت کنید و در صورت داشتن هر گونه پرسش می‌توانید با مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تماس‌های ۱۹۰ و یا ۳۲۳۳۱۰۱۷ ۰۷۱تماس بگیرید.

مصطفی قائمی‌نیا، مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

انتهای پیام
captcha