لزوم استفاده از ظرفیت دیپلماسی سلامت برای حل بحران کرونا
کد خبر: 3885731
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
بنیادی بیان کرد:

لزوم استفاده از ظرفیت دیپلماسی سلامت برای حل بحران کرونا

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی سلامت برای حل بحران کرونا در کشور تأکید کرد.

لزوم استفاده از ظرفیت دیپلماسی سلامت برای حل بحران کرونا

بهروز بنیادی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در امور کرونا، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: با شیوع کرونا در چین و اعلام وضعیت اورژانسی جهانی از سوی سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت ایران نیز قدم‌های خاصی برداشت و به مراجع ذی‌صلاح اطلاع‌رسانی کرد تا تدابیر لازم مانند جلوگیری از ورود اتباع بیگانه اتخاذ شود؛ همچنین دستورالعمل‌های بهداشتی و درمانی تهیه و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرا گذاشته شد.

وی افزود: پیش از شیوع بیماری در ایران به نظر می‌رسید که ناهماهنگی بین دیگر وزارتخانه‌ها و آنچه وزارت بهداشت بر آن تأکید می‌کرد وجود داشت، این موضوع تا زمانی که جریان بیماری در قم پیش‌ آمد وجود داشت که با ورود دستگاه‌های نظارتی هماهنگی‌ها به وجود آمد.

نماینده مردم کاشمر، در رابطه با اقدامات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با توجه به جایگاه نظارتی خود اقدامات متعددی را در این مدت پیگیری کرد، از جمله در جلسه دوشنبه هفته گذشته با حضور وزیر بهداشت در صحن علنی پیشنهاد شد که از دیپلماسی عمومی و دیپلماسی سلامت استفاده بیشتری شود و سفرای ایران در کشور‌های مختلف نیاز‌های دارویی و بهداشتی را اطلاع‌رسانی کرده و بتوانند نیاز‌های موجود را در این کشور‌ها تهیه کنند.

وی ادامه داد: همچنین از رئیس مجلس نیز درخواست شد که از ظرفیت‌های دوستی خود با رؤسای پارلمان کشور‌های جهان استفاده کند. در دو روز اخیر فعالیت بیشتری از سوی رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و رئیس مجلس در نامه‌نگاری به همتایان خود در سایر کشور‌ها دیده شد. باید توجه کنیم که کرونا یک بیماری همه‌گیر جهانی است و کشور‌هایی که می‌توانستند به ما کمک کنند خود نیز درگیر شده‌اند و شاید آنچنان که شایسته باشد نتوانند به ما کمک کنند.

بنیادی ابراز کرد: طبق گزارش‌هایی که وزیر بهداشت در مجلس ارائه داد، کشور‌های زیادی به ما کمک کردند؛ همچنین سامانه‌ای در وزارت بهداشت ایجاد شده تا این کمک‌ها را ثبت کند. این سامانه به محض ورود اقلام کمکی به کشور، بلافاصله پیام تقدیری را به این کشور‌ها ارسال و نحوه توزیع کمک‌ها را نیز به آنها اطلاع‌رسانی می‌کند که به لحاظ بین‌المللی این کار بسیار مهم است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره نقش تحریم‌ها در تشدید بحران کرونا گفت: همچنان در مبادلات بین بانکی مشکل داریم. طی دو سال گذشته در حوزه صادرات نفت دچار چالش بوده‌ایم و اگر درآمد کافی نداشته باشیم، عملاً در مراودات بین‌المللی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی دچار چالش می‌شویم؛ قطعاً تحریم‌ها آسیب‌هایی داشته‌اند، اما با تمهیدات سران قوا، مجلس و وزارت بهداشت این مسائل آسیبی جدی به سیستم سلامت وارد نکرده‌اند. با این حال نهاد‌های بین‌المللی باید با اعمال فشار، آمریکا را سر عقل آوردند تا دست از این شرارت‌ها بردارد.

انتهای پیام
captcha