مصوباتی که عملیاتی نشدند / شیوع کرونا با استمرار روش‌های غلط
کد خبر: 3885823
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
زالی تشریح کرد؛

مصوباتی که عملیاتی نشدند / شیوع کرونا با استمرار روش‌های غلط

فرمانده ستاد مدیریت کرونا با بیان اینکه برخی مدیران مداخله جدی نکرده‌اند، گفت: در صورتی که مداخله جدی صورت نگیرد، بیماری تا خردادماه ادامه می‌یابد.

امکان تبدیل شدن مقابله با کرونا به یک جنگ فرسایشی وجود دارد/ مداخله جدی باید صورت بگیردبه گزارش ایکنا، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونای استان تهران، امروز، 26 اسفندماه، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه باید بیش از گذشته موضوع کرونا در تهران جدی گرفته شود، اظهار کرد: ایران متأسفانه در شرایطی به استقبال این مهمان ناخوانده رفت که در عرصه جهانی این بیماری به پاندمی(همه‌گیری جهانی) تبدیل شد. این مسئله ابعاد موضوع را خیلی پیچیده‌تر می‌کند و بیماری نسبت به زمانی که فقط در چین بود و گستره جغرافیایی به این وسعت نداشت، متفاوت شد.

وی با بیان اینکه پاندمی شدن یک بیماری کار را برای هر کشوری دشوارتر می‌کند، گفت: زمانی که بیماری در عرصه جهانی گسترش پیدا می‌کند، ملاحظات متعدد و عمیق‌تر بهداشتی مورد لزوم قرار می‌گیرد. در روز‌های آغازین این بیماری برخی حرف‌ها و اظهار نظر‌ها باعث شد که مردم با سطح غیرمتعارفی از تساهل با بیماری برخورد و فکر کنند که کووید ۱۹ یک بیماری ساده مانند آنفولانزای فصلی است و گذر می‌کند، اما متأسفانه این طور نیست و آماری که در کشور ایتالیا و کره جنوبی به دست آمده نشان می‌دهد که مرگ و میر این بیماری با آنچه در چین اعلام شد متفاوت است.

زالی با ذکر اینکه باید منتظر استخراج آمار جهانی ماند تا براساس آن سیمای بیماری مشاهده شود، ابراز کرد: ۲۰ درصد افرادی که دچار این بیماری می‌شوند فرم شدید آن را می‌گیرند و در افراد پرخطر و مسن این بیماری خیلی بی‌رحم‌تر عمل می‌کند. کرونا، ویروسی بی‌رحم و بسیار سمج و فرصت‌طلب است و در کمترین فرصتی می‌تواند همه افراد را مبتلا کند، زیرا سرایت پذیری بالایی دارد و بسیاری از ابعاد بیولوژیک آن برای بشر ناشناخته است.

وی با اشاره به اینکه ما با ی‌ ویروس نوپدید بسیار عجیب غریب رو‌به‌رو هستیم، تصریح کرد: این ویروس بسیار متفاوت‌تر از ویروس‌های قبل از خود عمل می‌کند؛ بنابراین مسئله باید جدی گرفته شود. به نظر می‌رسد برخی از مسئولان اجرایی و اداری ما در کشور و در برخی از موارد مردم، جدیت و حساسیت موضوع را در نظر نگرفته‌اند و برخی از اظهارنظر‌ها حاکی از آن است که شاید ما نتوانستیم مفاهیم مهم و حساسیت‌زای این بیماری را به سمع و نظر همه اعم از مردم و مسئولان برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در رفتارشناسی اپیدمی‌ها آنچه که بسیار مهم است و راهبرد قابل اتکا برای گذر از این معبر است، خدشه‌دار نشدن اعتماد عمومی است. اخبار متناقض از منابع رسمی و غیر رسمی و حجم بالای این تناقضات برای اعتماد عمومی مشکل ایجاد می‌کند.

 

باید با مردم در مورد اپیدمی‌ها صادقانه صحبت کرد

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران با بیان اینکه باید حتماً با مردم در مورد اپیدمی‌ها صادقانه صحبت کرد، اظهار کرد: شفافیت کمک می‌کند که بهتر و سالم‌تر از اپیدمی‌ها عبور کنیم، این رفتار توصیه شده در برابر اپیدمی‌هاست، یعنی نباید مردم را بیش از حد ترساند و در آن‌ها تشویش ایجاد کرد ولی با کتمان حقایق و در واقع با پنهان‌کاری‌های بی‌مورد مردم را از واقعیت‌ها دور نگه داشت.

زالی در رابطه با وضعیت تردد‌ها در شهر تهران، گفت: ریتم زندگی ما در تهران با شرایط یک اپیدمی مطلقاً همخوانی ندارد. این نشان می‌دهد که هنوز نه مردم و نه مسئولان اهمیت موضوع را درک نکرده اند، اپیدمی تعارف ندارد، فقیر و غنی نمی‌شناسد و شوخی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه نباید مردم را دچار تناقض کرد، تصریح کرد: به مردم می‌گوییم در خانه بمانید که راهبرد درستی هم است، اما مردم گلایه می‌کنند و می‌گویند برای ماندن در خانه الزاماتی وجود دارد و این الزامات در جامعه محقق نشده است، چون این الزامات محقق نشده، ممکن است مردم به پیام‌های هشدارآمیز ما توجه کمتری کنند.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران یادآور شد: سه هفته پیش در تهران تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد که بخشی از آن اجرا نشد. در مورد ادارات پیشنهاد ما این بود که ۱۵ گروه از جمله زنان سرپرست خانواده، زنان باردار، افرادی که دارو‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند معاف شوند، اما خیلی‌ها با ما تماس گرفتند و گفتند مسئولان ما در ادارات با مرخصی استعلاجی موافقت نمی‌کنند. بسیاری از مسئولان ادارات مستقر در تهران به کارکنان خود گفتند ما به شما مرخصی نمی‌دهیم و باید کار کنید، در حالی که این افراد جزء ۱۵ گروه معاف شده محسوب می‌شدند.

 

برخی مدیران مداخله جدی نکردند


فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران با بیان اینکه برخی از مسئولان و مردم مداخله جدی نکردند، گفت: این امر می‌تواند کار را دشوار کند. هنوز هم دیر نشده و می‌توان با اقتباس از مدیریت موفق کشور‌هایی همچون هنگ‌کنگ، ژاپن و تایوان که خیلی سریع در هفته‌های اخیر توانستند این بیماری را کنترل کنند، ما نیز این بیماری را مهار کنیم؛ این کشور‌ها از نظر جغرافیایی به چین بسیار نزدیک‌تر از ایران بوده‌اند، اما آن‌ها توانستند خیلی سالم از این آسیب بزرگ قرن عبور کنند.

زالی بیان کرد: باید یک بار برای همیشه الزامات ماندن در خانه برای مردم محقق شود، نمی‌توان با حفظ ریتم طبیعی شهر و حضور مردم در بازار‌ها بیماری را مهار کرد. البته مردم هم باید همراهی کنند، اما تناقضات در مورد الزامات ماندن در خانه باید بر طرف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با عدم قرنطینه شهر‌ها اظهار کرد: در ذهن مردم از قرنطینه یک غول بی‌شاخ و دم ساخته شده است، درحالی که قرنطینه چهار فاز مختلف دارد و حالتی که هیچ فردی در شهر تردد نمی‌کند، فاز چهارم قرنطینه است و قبل از آن باید از فاز‌های پیشین قرنطینه عبور کرد. فرم‌های مختلفی از قرنطینه‌سازی را در کشور‌های اروپایی و شرق آسیا دیده‌ایم. پیام روشنی که باید به مردم منتقل شود نباید باعث حساسیت‌زدایی از این موضوع شود، زیرا بسیاری از مردم رفتار‌های خود را با پیام‌هایی که از ما دریافت می‌کنند، تغییر می‌دهند.

زالی با بیان اینکه بسیاری از مردم تصور می‌کنند این بیماری تنها افراد خاصی را قربانی می‌کند، تصریح کرد: واقعاً این طور نیست و حتی اگر یک فرد سالخورده هم بر اثر این بیماری فوت کند تأسف‌برانگیز است و چه کسی می‌خواهد پدر یا مادرش که ذخیره معنوی خانواده است بر اثر کووید ۱۹ فوت کند. از سوی دیگر علاوه بر افراد مسن، مشاهده شده که برخی از قربانیان این بیماری، افراد ورزشکار و نیرو‌های ارزنده کادر پزشکی بودند.


استمرار روش‌های اشتباه


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر می‌خواستیم که امروز ریتم متفاوتی از امور اداری، اجرایی و مدنی را شاهد باشیم باید الزامات آن را هم فراهم می‌کردیم. آیا برای شاغلانی که با مردم بسیار زیاد سر وکار دارند وسایل حفاظتی فراهم شد؟ استمرار این روش می‌تواند خطر آفرین باشد. کارمندان بانکی چون فاقد وسایل حفاظتی مورد نیاز بودند قربانی این بیماری شدند. اکثر متصدیان پمپ بنزین‌ها هم علی رغم دستورالعمل‌ها به اندازه کافی ماسک و دستکش در اختیار ندارند. اجرای این دستورالعمل‌ها نیازمند زمینه‌هایی است که اگر محقق نشود دستورات در حد یک بخشنامه آرشیوی باقی می‌ماند.


مردم تهران منتظر یک اپیدمی بین ۸ تا ۱۰ روز آینده باشند


زالی با اشاره به حضور گسترده مردم در فروشگاه‌ها طی شنبه گذشته، ابراز کرد: این اقدام بسیار اشتباه بود. بسیاری از اقدامات انجام شده، با این رفتار عملاً نقش بر آب شد، بعضی از افراد برای خرید اقلام در صف‌های طولانی سوپر مارکت‌ها ایستادند، اما بار‌ها تضمین داده شده که قرار نیست در کشور قحطی بیاید و ذخایر استراتژیک در کشور موجود است و مطمئنم همه اقدامات لازم برای پشتیبانی مواد غذایی و مایحتاج ضروری مردم به نحو مکفی انجام شده و تمهیدات در زمینه تأمین مایحتاج مردم پیش‌بینی شده است. افرادی که فکر کردند با پر کردن سبد در روز‌های آینده از خود حفاظت می‌کنند، در واقع با این اقدام خود را در معرض کووید ۱۹ قرار دادند. هشت تا 10 روز آینده متوجه پیک این بیماری بر اثر این اقدام مردم تهران خواهیم شد.

وی با بیان اینکه تعطیلات نوروز فرصتی بسیار مناسب برای مهار این بیماری است، افزود: این اقدام در حالی رخ می‌دهد که باید ملاحظات لازم برای تعطیلات در نظر گرفته شود. باید به این سمت حرکت کنیم که مفاهیم تکنیکال و بهداشتی فصل الخطاب قرار‌ گیرد، امروز اگر وزارت بهداشت مصوبه‌ای دارد، برای همه لازم‌الاجراست و همه سیاسیون باید تمکین کنند، زیرا سلامت مردم در گروی تحقق این مصوبات است.


لزوم توقف سفر‌های نوروزی

 
فرمانده ستاد عملیات کرونا در تهران تأکید کرد: سفر‌های نوروزی باید به طور جدی لغو شود، زیرا سفر سیستم ایمنی را پایین می‌آورد و برخی از استان‌هایی که در سال‌های قبل پذیرای مسافران بودند امروز خود درگیر پروسه اپیدمی هستند و به علت مشکلات متعدد بهداشتی و درمانی نمی‌توانند میزبان مسافران باشند. برخی استان‌ها کمتر آلوده شده‌اند و سفر به این استان‌ها می‌تواند باعث گسترش جدی‌تر اپیدمی در کشور شود.

وی ادامه داد: دید و بازدید عید عملاً باعث گسترش ویروس می‌شود و مهمترین راهبرد ما در منزل ماندن است و مردم هم باید همکاری کنند و حساسیت موضوع را درک کنند تا با کاهش دید و بازدید‌ها و سفر‌های نوروزی هرچه زودتر بر این اپیدمی غلبه کنیم.

فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران درباره زمان به پایان رسیدن بحران اپیدمی گفت: این زمان بستگی به سطح مداخلات دارد و اگر مداخلات در سطح کنونی باقی بماند، زمان بیشتری و حتی تا اواخر خرداد این اپیدمی باقی می‌ماند. با یک رخداد بسیار پیچیده بیولوژیک رو‌به‌رو هستیم که تقابل با آن مانند یک جنگ تمام عیار فرسایشی است که ممکن است مدت آن هم طولانی‌تر از چیزی باشد که انتظار می‌رود.

زالی با انتقاد به برخی سخنان در رابطه با لزوم ابتلای اکثریت مردم برای ایمنی در مقابل کووید ۱۹، گفت: این سیاست که از آن به عنوان ایمنی گله‌ای تعبیر می‌شود مربوط به قرن چهاردهم است و در عصر حاضر پذیرفتنی نیست، این حرف بسیار خطرناکی است که توسط یکی از مقامات انگلستان هم گفته شده و موجب خشم تیم پزشکی این کشور شده است. ما باید مداخله کنیم، زیرا ممکن است مردم در صورت ابتلا به فرم شدید بیماری دچار شوند.

وی از مردم تهران درخواست کرد که به سایت salamat.gov.ir مراجعه و فرم پایش را پر کنند تا بتوان با غربالگری در تهران با وجود دو هزار و ۸۰۰ مراقب بهداشتی بیماری را مهار کنیم.
انتهای پیام
captcha