انعکاس خدمات تلاشگران مبارزه با کرونا در مسابقه «جان من، ایران من»
کد خبر: 3885859
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
خدادی بیان کرد؛

انعکاس خدمات تلاشگران مبارزه با کرونا در مسابقه «جان من، ایران من»

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری مسابقه رسانه‌ای شهروندی «جان من ایران من» گفت: این مسابقه قدردانی مردم ایران از کسانی است که در خط مقدم کرونا حضور دارند و در حلقه‌ای مهم‌تر تکریم خانواده‌های آنان است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری مسابقه «جان من ایران من» امروز دوشنبه ۲۶ اسفندماه، با حضور محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی محمدی، رئیس فرهنگسرای رسانه به صورت آنلاین از طریق صفحه آپارات این مسابقه برگزار شد.
 
خدادی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورمان گفت: این روز‌ها بیماری کرونا در کشورمان وارد شده است و بسیاری از متخصصان به صورت شبانه‌روزی در حال کار کردن روی آن هستند تا هرچه سریع‌تر درمانی برای آن پیدا کنند.

 

ویروس اطلاعات غلط

 
وی ادامه داد: در رابطه با این بیماری اطلاع‌رسانی‌های زیادی صورت می‌گیرد چه از بعد داخلی و چه از بعد خارجی. آن چیزی که بیش از کرونا عامل تشدید است، ویروس اطلاعات غلط است؛ آنچه گفته می‌شود براساس گمانه‌ها، برداشت‌ها و بعضا سوء استفاده‌ها از شرایط ایجاد شده است. باید دقت داشت که دانسته‌های ما فرصت تصمیم را فراهم می‌کند و این تصمیم‌ها منجر به عمل می‌شود؛ بنابراین هر چه دانسته‌های ما دقیق‌تر باشد، صدماتی که ممکن است وارد شود کمتر است.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در حقیقت تصمیمات و اقدامات باید مبتنی بر علوم تخصصی باشد و با هویت مشخص و مرجع دقیق و صحیح اطلاعات دهیم. فضای شک و تردید سم مبارزه و مواجهه با هر بحرانی است و تصمیم دقیق و صحیح و پس از آن شناخت ابعاد این موضوع مستلزم اطلاع‌رسانی دقیق از منابع مشخص است.

 

قدرت اطلاع‌رسانی

 
خدادی تأکید کرد: در جریان اطلاع‌رسانی باید به مراجع اطلاعاتی دقیق که قاعدتاً وزارت بهداشت و درمان است توجه داشته باشیم. امروز نقش اطلاع‌رسانی جلوتر از هر فرآیندی است و قدرت اطلاع‌رسانی می‌تواند بر روی پیشگیری از ابتلا به این ویروس، درمان و کنترل آن تأثیر به‌سزایی داشته باشد. برای مثال اطلاع‌رسانی دقیق در زمان مراجعه به مراکز درمانی، شیوه استفاده صحیح از مواد ضدعفونی، عدم جمع شدن در مراکز شلوغ و ... همگی از مواردی است که باید به درستی اطلاع‌رسانی شود تا خطرات کرونا کاهش یابد.
 
وی اظهار کرد: بنابراین تأکید دارم که همه باید با هویت معلوم دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند چرا که یک صدای نامعلوم می‌تواند در هر جای دنیا تولید و به مردم داده شود و باعث اغتشاش ذهنی آنان شود. این کار می‌تواند باعث ترویج ویروس ناکارآمدی و بدگمانی شود که خطرش از بیماری کرونا بسیار بیشتر است. اگر صحبت از عدم تجمعات و کاهش تردد‌ها می‌شود برای سلامتی خود مردم است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمک همگانی برای پیروز شدن بر کرونا گفت: دقت داشته باشید که امروز همه دستگاه‌های کشور اولویت کاری خود را کمک به مردم در مواجهه با کرونا قرار داده‌اند. برای مقابله با این ویروس نیاز به کمک همه داریم و هر ایرانی باید از ظرفیت خود برای پیشگیری و کنترل کرونا هم برای خود و هم برای دیگران استفاده کند. برای خودش باید اقدامات صحیح براساس اطلاعات صحیح داشته باشد و برای دیگران نیز باید اطلاعات صحیح در اختیارشان قرار دهد و آنچه که برای دیگران به اشتراک می‌گذارد براساس اطلاعات و مرجع صحیح باشد.
 

انعکاس خدمات کسانی که جانشان فدای ایران می‌شود

 
خدادی به برگزاری مسابقه «جان من، ایران من» اشاره کرد و گفت: در این فضای حساس به واژه‌ای که همه مردم بدان اعتقاد دارند روی آوردیم؛ واژه‌ای با نام جان من ایران من. مطمئنا جان هر ایرانی با نام ایران زنده است و با این نام به حیات خود ادامه می‌دهد. مطمئنا جان همه ما فدای ایران است و ایران امروز، ایرانی همدل و همکار می‌باشد چرا که ویروس جان همه مردم را تهدید می‌کند و نیاز داریم که دست به دست هم بدهیم و برای مقابله با آن به هم کمک کنیم.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برهمین اساس، مسابقه جان من ایران من را تدارک دیدیم که اسم آن در دل هر ایرانی زنده است و با هر ایرانی زندگی می‌کند. امروز ده‌ها هزار پرستار و پزشک جانشان را در خطر قرار دادند تا از سلامت قلب‌های مردم ایران محافظت کنند. علاوه بر این بقیه ارگان‌ها نیز دست به دست همدیگر دادند تا نیاز‌های مردم ایران را در این ایام فراهم کنند. برای برگزاری این مسابقه تعداد زیادی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها اعلام آمادگی کردند. هدف اصلی ما از برگزاری این مسابقه انعکاس خدمات کسانی است که جان‌ خود را فدای ایران می‌کنند و نمادی از همه تلاشگرانی است که خط مقدم آن پزشکان، پرستاران و کادر درمانی هستند.

 

هشدار به منتشرکنندگان اخبار جعلی

 
وی اضافه کرد: این مسابقه تقدیم به همه کسانی است که ظرفیت‌های متعددی را برای تسهیل در زندگی مردم فراهم کردند و مهم‌تر از همه اصحاب رسانه هستند که در پشت دوربین‌ها قرار دارند و اتفاقات را برای ما روایت می‌کنند و همیشه اسمشان در پشت خبر‌ها دیده نمی‌شود. از صدا و سیما و شبکه‌های استانی و رادیویی گرفته تا همکاران ما در خبرگزاری‌ها و ... البته باید به کسانی که بیرون از این مرز‌ها نیز نشسته‌اند هشداری دهم. افرادی که بیرون هستند، دو دسته‌اند؛ یک دسته کسانی هستند که دلسوزند و کمک می‌کنند، اما عده‌ای هم هستند که با اخبار جعلی نگرانی مردم را افزایش می‌دهند و با القای ناکارآمدی می‌خواهند ناامیدی در بین مردم ایجاد کنند. به آنان هشدار می‌دهم که این کار مردانگی نیست و بار‌ها ثابت شده است که مردم ایران در جایی که نیاز به کمک دارند خیلی سریع به کمک همدیگر می‌روند. جان من ایران من، برگرفته از شعر فردوسی است و اشاره به همین همدلی دارد.


انعکاس ظرفیت تلاش همگانی مردمی و خانواده‌های کادر درمانی

 
محمد خدادی مسابقه جان من ایران من را انعکاس زحمات کادر درمانی دانست و گفت: این مسابقه نماد انعکاس ظرفیت تلاش همگانی مردمی است که در خط مقدم آن کادر درمانی حضور دارند و در حلقه‌ای مهم‌تر خانواده‌های آنان حضور دارند. این مسابقه تکریم خانواده کسانی است که برای جان مردم محل خانه‌شان را ترک کردند و به هموطنان خود کمک می‌کنند. این مسابقه برای این است که با تولید کلیپ، متن، تصویر، عکس و هر چیزی که بتواند این دلاوری، مردانگی و جوانمردی را بیان کند به همه کسانی که این روز‌ها تلاش می‌کنند ادای دین کنیم. باید این موارد را انتشار دهیم و ضبط کنیم تا در تاریخ این کشور بماند. باید بگویم که این مسابقه ظرفیت مردمی دارد و هر کس در هر جایی که هست می‌تواند در آن نقش‌آفرینی داشته باشد.
 
وی اظهار کرد: این مسابقه بیان قدردانی مردم و احساسات همه ایرانی‌ها خطاب به کسانی است که این روز‌ها واقعا زحمت می‌کشند. بیان حتی یک خسته نباشید و خداقوت در قالب‌های مختلف کلیپ، متن، تصویر و ... خطاب به آنان باعث می‌شود که روح‌شان سرحال شود اگرچه جسم‌شان بسیار خسته است. باید در این زمینه مشارکت ملی ایجاد و این حماسه ملی را ماندگار کنیم که حتما الگوی جهانی خواهد شد.

 

یک خسته نباشید ظرفیت کشور را بالا می‌برد

 
خدادی در پایان گفت: هر کس در هر جایی که هست و حتی با یک جمله خطاب به همه زحمت‌کشان این روز‌ها اعم از کادر درمانی، راننده‌ها، نانوایان، سپاه و بسیج و ارتش، پلیس و ... می‌تواند سهم کوچکی داشته باشد. این وظیفه هر ایرانی است. مردم ما همیشه نشان دادند که قدردان هستند. مطمئن باشید که یک واژه خداقوت و خسته نباشید بزرگترین قدرت را در این کشور ایجاد می‌کند و ظرفیتی ایجاد می‌کند که مقاومت‌مان در برابر این ویروس را افزایش دهیم. من از تک‌تک پزشکان، پرستاران، خبرنگاران، عکاسان پلیس و همه کسانی که قلب‌شان برای این مردم می‌تپد تشکر می‌کنم. جان من ایران من، ظرفیتی در اختیار شماست و تبدیل به قدرشناسی از کسانی خواهد شد که در مسیر مواجهه، مبارزه و مدیریت کرونا به میدان آمدند و قطعاً ما کرونا را شکست می‌دهیم.


ادای احترام به تلاشگران روز‌های صعب

 
مهدی محمدی، رئیس فرهنگسرای رسانه در ادامه درباره شکل‌گیری این مسابقه گفت: «جان من، ایران من» ادای احترامی است به همه کسانی که در این روز‌های صعب، با جان و توان خود مشغول خدمت رسانی هستند. ادای احترام به خانم صفایی معلم ۶۷ ساله‌ای که «آنلاین» را حتی نمی‌توانست به درستی تلفظ کند، اما مهر و توجه‌اش همه ما را متأثر کرد.

وی افزود: مسئله اول این روز‌های کشور و حتی همه دنیا کروناست. ویروسی که با همه کوچکی دنیا را کاملاً به خود مشغول کرده است. این بیماری پا را از مرز‌های پزشکی نیز فراتر گذاشته و تبعات اجتماعی و سیاسی نیز یافته است. به گونه‌ای که راه‌های پیشگیری از آن نیز فراتر از علم پزشکی، در امید و اتحاد و هم بستگی ملی تجلی می‌یابد. این موقعیت خطیر ما را بر آن‌ داشت تا سهمی اندک در ثبت، بازآفرینی و گسترش این امید و اتحاد داشته باشیم.

رئیس فرهنگسرای رسانه گفت: مسابقه رسانه‌ای «جانِ من؛ ایرانِ من» در دو بخش کلی «نوشتار رسانه‌ای» و «تصاویر رسانه‌ای» برای دو گروه «اهالی رسانه» و «شهروندان» در هفت محور کلی طراحی شده است.

محمدی در توضیح محور‌های این مسابقه گفت: زحمات شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها و سایر دستگاه‌های امدادرسان برای مقابله با ویروس کرونا، تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های خدمت‌رسان، صنایع و بخش‌های عمومی که در شرایط اپیدمی کرونا کماکان به مردم خدمت می‌کنند، نوروز باستانی ایرانیان و کرونا، فعالیت داوطلبانه و جهادی گروه‌های جهادی و نیرو‌های مسلح اعم از سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی برای خدمت‌رسانی به مردم و آسیب‌دیدگان، همدلی و اتحاد مردم در پخش وسایل ضروری بهداشتی به صورت خودجوش، بهبودیافتگان کرونا و ادامه مسیر زندگی و تلاش برای آگاهی بخشی صحیح و تشخیص اخبار غلط و شایعات محور‌های اصلی این مسابقه است.

وی از برگزاری بخشی به عنوان «بخش ویژه» خبر داد و افزود: این بخش در دو محور «شخصیت مؤثر در اطلاع‌رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه»، «برجسته‌ترین رسانه در اطلاع رسانی و امید بخشی در حوزه رسانه» برگزار می‌شود.
 

معرفی داوران مسابقه «جان من، ایران من»

 
رئیس فرهنگسرای رسانه که دبیری این مسابقه را به عهده دارد درباره ارکان و داوران این مسابقه گفت: محمد خدادی، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست مسابقه را بر عهده دارد. هنرمندانی همچون؛ سیف‌الله صمدیان، محمد نوروزی، محمد حمیدی‌مقدم، سیدصادق موسوی، ساتیار امامی و احسان رفعتی داوران بخش «تصاویر رسانه‌ای» هستند. در بخش «نوشتار رسانه‌ای» نیز استادانی، چون یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، فریدون صدیقی، گیتا علی‌آبادی و علی‌اصغر محکی داوری آثار را بر عهده گرفته‌اند.

محمدی درباره برگزار کنندگان و حامیان این مسابقه توضیح داد: مسابقه «جان من، ایران من» به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگسرای رسانه و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، شستا، مؤسسه مطبوعاتی نشرآوران، دیجی‌کالا، آپارات، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان و سایت آپارات از ۲۶ اسفندماه، تا پایان فروردین‌ماه، آماده دریافت آثار علاقه‌مندان است.

به گزارش ایکنا؛ دبیرخانه مسابقه «جان من، ایران من» در فرهنگسرای رسانه واقع شده است. علاقه‌مندان برای ارسال آثار می‌توانند تا پایان مهلت شرکت در مسابقه، آثار خود را به ایمیل فرهنگسرای رسانه به نشانی Resanehfarhangsara@gmail.com ارسال کنند و یا به صورت فیزیکی و روی لوح فشرده به دبیرخانه مسابقه تحویل دهند. برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۲۶۷۱۴۸۲ تماس بگیرید. برای دریافت فراخوان و قوانین شرکت در مسابقه به تارنمای فرهنگسرای رسانه resaneh.farhangsara.ir مراجعه کنید.
انتهای پیام
captcha