توصیه‌های کرونایی یک فوق تخصص ریه
کد خبر: 3886005
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

توصیه‌های کرونایی یک فوق تخصص ریه

یک فوق تخصص ریه درباره بیماری کرونا گفت: با توجه به گرفتاری وسیع ریوی، احتمال فیبروز ریه و سطح دیواره کیسه‌های هوایی و عوارض ماندگار در ریه دور از انتظار نیست.

توصیه‌های یک فوق تخصصص ریه در خصوص کرونامحمداسماعیل حجازی، فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: با توجه به گرفتاری وسیع ریوی، احتمال سفت شدن یا فیبروز ریه و سطح دیواره کیسه‌های هوایی وجود دارد و عوارض ماندگار در ریه و گرفتار شدن قسمت فوقانی مجاری هوایی به ویژه گیرنده‌های چشایی و بویایی به مدت کوتاه یا بلندمدت هم دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به مدت ماندگاری ویروس کرونای جدید بر روی سطوح مختلف، گفت: ماندگاری این ویروس در هوا چند ساعت بیشتر نیست، اما دوام آن بر روی سطوح به ویژه سطوح صاف مانند استیل افزایش یافته و به ۱۴ روز هم می‌رسد.

حجازی افزود: ماندگاری کرونا بر روی لباس کمتر است و احتمالا یک الی سه روز بر روی آن مانده و سپس می‌تواند با تماس به ناحیه مجاری تنفسی منتقل شده و ایجاد بیماری کند. معمولاً درصد گرفتاری در سنین زیر ۱۸ سال کم‌تر است، اما به تازگی حتی گرفتاری نوزاد هم در کشورهای اروپایی گزارش شده است.

وی اضافه کرد: ما رفتار ویروس را نمی‌دانیم و تصور غلطی است که فکر کنیم کودکان مبتلا نمی‌شوند و مراقبتمان را از این گروه کم‌تر کنیم. حدود ۸۵ درصد مبتلایان، شکل خفیف و متوسط بیماری را تجربه می‌کنند، درمان و طول عمر بیماری دو هفته بوده و بیمار با قرنطینه کردن و درمان سرپایی و مراقبت در خارج از بیمارستان، بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: ۱۵ درصد نیز به اشکال شدید بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و حتماً باید به مراکز درمانی تعیین شده و متخصصان مراجعه کنند. تنگی نفس شدید، تعداد تنفس بیشتر از ۱۳۰ و درصد اشباع اکسیژن پایین‌تر از ۹۳، گرفتاری ریه در عکس سینه و ریه نشان‌دهنده شدت بیماری است.

این فوق تخصص ریه، با بیان اینکه درصد مرگ و میر در تعدادی از بیماران به خصوص آن دسته‌ای که زیردستگاه ونتیلاتور و در آی سی یو هستند، بالا است، گفت: مطالعات نشان داده است که درصد مرگ و میر در افراد بالای ۸۰ سال و در افرادی با بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های ریوی و بدخیمی، بیشتر از افراد عادی است.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود افرادی که ضعف سیستم ایمنی داشته و یا جزو گروه‌های پرخطر هستند، مراقبت بیشتری داشته باشند. ویروس کرونا به صورت ذرات ملعق در هوا به ناحیه حلق و دهان رفته و سپس قسمت‌های تحتانی ریه را گرفتار کرده و معمولا مرگ و میر مبتلایان هم به دلیل گرفتاری ریه است.

حجازی افزود: با وجود کم‌تر بودن مرگ و میر کرونا در مقایسه با سایر ویروس‌ها، انتشار و انتقال سریع و درگیری وسیع از ویژگی‌های آن بوده و تعداد زیادی از مردم را مبتلا می‌کند.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه خانواده ویروس کرونا حدود ۶۰ سال قبل شناسایی شده است، گفت‌: کووید ۱۹ هم شکل جدیدی از این خانواده است که انسان به انسان منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: قرنطینه، مصرف مایعات فراوان، استراحت و جداسازی بیمار و استفاده از درمان کلاسیک و تجربی چهار دارویی برای بیماران شدیدتر و درمان دو دارویی برای بیماران خفیف که در منزل قرنطینه می‌شوند، جزو راهکارهای درمانی توصیه شده در دنیا بوده و این صرفا توصیه‌ای جهانی با اثرات مفید بوده و تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است.

حجازی تاکید کرد: ادعای کشف دارو و درمان در وضعیت فعلی که مردم نیاز به حمایت دارند، بازی با سلامت، روان و اقتصاد مردم است.

این فوق تخصص ریه اظهار کرد: استفاده از ماسک معمولی «ماسک پارچه‌ای از جنس کتان و غیر پلاستیکی» در محل‌های عمومی کافی است، اما در مراکزی مانند بیمارستان‌ها که وجود کرونا محرز شده است، باید از ماسک فیلتردار استفاده کرد.

وی در پایان متذکر شد: با توجه به کمبود ماسک‌های فیلتردار، ماسک‌های جایگزینی هم هستند، اما شیلد یا محافظ صورت، مهم‌تر از ماسک بوده که می‌تواند از تماس مستقیم ذرات با صورت جلوگیری کند.

انتهای پیام
captcha