شکل‌گیری شبکه ۷۰۰ هزار نفری اولیا و مربیان برای مقابله با کرونا
کد خبر: 3886046
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۰
عباسپور اظهار کرد؛

شکل‌گیری شبکه ۷۰۰ هزار نفری اولیا و مربیان برای مقابله با کرونا

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: شبکه مردمی داوطلبانه با مشارکت ۷۰۰ هزار نفر در کشور شکل گرفته و اطلاعات مورد نیاز در این ایام برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به خانواده‌ها منتقل می‌شود؛ عمده فعالیت این شبکه آموزش، اطلاع‌رسانی و مشارکت در آماده‌سازی و تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز در مدارس است.

عباسپور

نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فعالیت‌های این نهاد به‌ منظور مقابله با کرونا و پیشگیری از ابتلای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در کشور اظهار کرد: انجمن‌های اولیا و مربیان در سه زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش به خانواده‌ها و آماده‌سازی مدارس و تأمین اقلام بهداشتی برای مدارس فعالیت می‌کنند؛ در این برنامه‌ها از مشارکت مردم و خود خانواده‌ها نیز بهره گرفته می‌شود. بخش دیگر فعالیت این انجمن‌ها، آموزش به خانواده‌ها در این ایام است؛ آموزش‌هایی که به منظور در خانه ماندن ارائه می‌شود.

عباسپور با بیان اینکه انجمن‌های اولیا و مربیان در زمینه خدمات مشاوره‌ای نیز اقداماتی را در دست انجام دارند، ادامه داد: برنامه‌هایی برای این منظور در سطح ملی پیش‌بینی کرده‌ایم و تلاش شده از اساتید برجسته و صاحب‌نام در امر مشاوره و روانشناسی خدماتی به خانواده‌ها در زمینه مهارت‌های مقابله با ترس، اضطراب و استرس و نیز مهارت‌های ماندن در خانه و تفریح در خانه، ارائه شود. توصیه‌های این مشاوران در قالب بسته‌هایی از طریق رسانه ملی(شبکه آموزش) و کانال‌ها و سایت‌های آموزش و پرورش و سامانه‌های مرتبط در هر استان به خانواده‌ها منتقل می‌شود. همچنین پیامک‌هایی با هدف هشدار و توصیه به خانواده‌ها از طریق سامانه‌های پیامکی ارسال می‌شود که با وجود بیش از هفت میلیون جمعیت دانش‌آموزان و خانواده‌ها، این کار به صورت متمرکز انجام می‌شود و حتی در برخی استان‌ها به صورت مجزا با تک‌تک والدین ارتباط مجازی برقرار شده و هر خانواده پنلی دارد و اطلاع‌رسانی‌ها از این طریق انجام می‌شود.

شبکه ۷۰۰ هزار نفری اولیا و مربیان

وی افزود: یک شبکه تقسیم وظایف انجمن اولیا و مربیان شکل گرفته است که در هر استان شورایی از نمایندگان انجمن وجود دارد. در هر استان متناسب با تعداد مناطق موجود در هر استان و تعداد اعضای شورا، تقسیم وظایف صورت گرفته و هر عضو مسئولیت رسیدگی به امورات یک منطقه را عهده‌دار است، برای مثال در استان البرز شش عضو در شورای استان داریم و شش منطقه که هر یک از این اعضا مسئولیت یک منطقه را عهده‌دار شده است. از این طریق شبکه‌ای غیردولتی و متشکل از نمایندگان انجمن شکل گرفته که هریک از اعضا در هر منطقه هماهنگی‌های لازم در امر اطلاع‌رسانی و خدمات مشاوره و سلامت مدارس آن منطقه را انجام می‌دهند. این ارتباط بدین صورت است که این اعضا با رؤسای انجمن‌های اولیا و مربیان هر یک از مدارس به صورت مستقیم ارتباط دارند و رؤسای انجمن با والدین در ارتباط‌ هستند. این شبکه مردمی از پایتخت به سایر استان‌ها نیز منتقل شده و از طریق ستاد مرکزی مطالب و محتوا‌های آموزشی در اختیار انجمن‌ها قرار می‌گیرد. در این شبکه مردمی و گسترده حدود ۷۰۰ هزار نفر با یکدیگر مرتبط شده‌اند و اطلاعات لازم و مورد نیاز در این ایام به خانواده‌ها منتقل می‌شود و گفتنی است که همه این افراد داوطلبانه آماده همکاری با شورا‌ها بوده‌اند.

‌ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان و شبانه‌روزی

 
‌مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مراکز مشاوره آموزش و پرورش هم‌اکنون تکالیف مشخصی دارند و شماره تماس اختصاصی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان در هر استان اعلام شده، گفت: این مراکز در حالت آماده‌باش شبانه‌روزی هستند و خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها ارائه می‌دهند. در تهران نیز ۲۲ مرکز مشاوره در مناطق ۲۲ گانه وجود دارد که عهده‌دار این وظیفه هستند. مشاوره‌ها رایگان است؛ البته با توجه به حجم گسترده درخواست‌ها، کسانی که در خانواده خود فرد مبتلا به ویروس دارند در اولویت خدمات‌دهی امر مشاوره قرار گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه بخش اصلی و مهم کار انجمن اولیا و مربیان در این روز‌ها آموزش و مشاوره است، بیان کرد: مدرسان از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند. ۱۰ هزار مدرس آموزش خانواده نیز که از طریق شبکه‌های اجتماعی با خانواده‌ها در ارتباط‌ هستند، گروه‌های مشترکی تشکیل داده‌اند. افراد دوره‌دیده این کار را انجام می‌دهند و هر استان ستادی مجزا دارد. همچنین شورای پزشکی هر استان منابع لازم را در اختیار این افراد در راستای پیشگیری از ابتلا به ویروس قرار می‌دهد. بخش عمده‌ای از آموزش‌ها در راستای رفع نگرانی‌ها و اضطراب ناشی از این بحران است تا به امید خدا از این بحران عبور کنیم. این پیام را که «امن‌ترین مکان برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا خانه است» به مشاوران و مدرسان آموزش داده‌ایم تا به خانواده‌ها منتقل کنند و آنان را از مسافرت بر حذر دارند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات پیشگیرانه انجمن‌های اولیا و مربیان در صورت بازگشایی مدارس به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان، ابراز کرد: با کمک اعضای انجمن‌های اولیا و مربیان برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته، برای مثال در بعضی استان‌ها مانند گیلان که رئیس شورای انجمن آنجا صاحب کارخانه تولید مواد ضدعفونی‌کننده است، اقلام مورد نیاز مدارس استان را در اختیار مدیران مدارس و کارکنان قرار داده است. بخش مهم اقدامات پیشگیرانه به منظور پاکسازی و ضدعفونی مدارس در تمام استان‌ها برای زمان بازگشایی مدارس به عهده اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس است، این یکی از محور‌های مهم کار بوده و تأکید ما به شبکه شکل گرفته در کشور این است که از مشارکت خانواده‌ها استفاده کنند. در کمیته‌های متشکل از مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در هر استان، نماینده اولیا حضور دارند و شبکه ملی به وجود آمده که عمده فعالیت این شبکه آموزش، اطلاع‌رسانی و مشارکت در آماده‌سازی و تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز در مدارس است.
انتهای پیام
captcha