رایزنی سازمان بهداشت جهانی برای ارسال کمک‌های بین‌المللی به ایران
کد خبر: 3886343
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
تدروس آدهانوم خبر داد؛

رایزنی سازمان بهداشت جهانی برای ارسال کمک‌های بین‌المللی به ایران

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از آمادگی سه کشور برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران خبر داد.

رایزنی سازمان بهداشت جهانی برای ارسال کمک‌های بین‌المللی به ایرانبه گزارش ایکنا، تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در تله‌کنفرانسی با سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تشکر از اقدامات ارزنده ایران برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: این اقدامات حاکی از تجربیات ارزنده و اهتمام دست‌اندرکاران نظام سلامت است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت برنامه کمپین ملی مبارزه با کرونا در ایران را اقدامی بسیار بزرگ خواند و تصریح کرد: خوداظهاری در سامانه وزارت بهداشت و استفاده از اپلیکیشن توسط خانوار‌ها بسیار مهم بوده و کمک شایانی به کنترل شیوع بیماری خواهد کرد و در عین حال جلوگیری از شیوع ترس و اضطراب در رویکرد‌های اجتماعی و دولتی بسیار حائز اهمیت است.

تدروس آدهانوم در ادامه بر شناسایی تعداد بیشتر مبتلایان به بیماری کرونا و ایزوله نمودن آن‌ها در منزل در صورت امکان تأکید کرد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در خصوص دریافت اقلام مورد نیاز کشور از قبیل کیت تشخیصی، ماسک و سایر ملزومات نیز گفت: در این خصوص در حال رایزنی هستیم و کشور‌هایی مانند ژاپن، آلمان و چین برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزیر بهداشت کشورمان نیز ضمن تشکر از مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به دلیل اعزام هیئت سازمان جهانی بهداشت به ایران، گزارشی از وضعیت ویروس کرونا در کشور ارائه داد.

نمکی اظهار کرد: پس از تأیید دو مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در کشور، ستاد مدیریت بیماری کرونا به ریاست وزیر بهداشت و عضویت سایر وزارتخانه‌ها تشکیل و مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت و از اقداماتی که سریعاً به دستور این ستاد صورت گرفت می‌توان به تعطیلی برخی اماکن عمومی از جمله سینماها، سالن‌های نمایش، لغو کنسرت‌ها و حتی اماکن مذهبی اشاره کرد.

وی در ادامه به تشکیل کمپین ملی مبارزه با کرونا با کمک بسیج جهت تشخیص موارد مشکوک و مبتلا پرداخت و افزود: از طریق این طرح طی چهار روز گذشته ۱۵ میلیون نفر از مردم کشور مورد غربالگری قرار گرفته و افراد مبتلا یا مشکوک را شناسایی و افراد نیازمند به بستری را به بیمارستان‌ها منتقل و کسانی را که از طریق مراقبت در منزل بهبود می‌یافتند با ارائه آموزش‌های لازم ایزوله کردیم.

نمکی زیرساخت سلامت کشورمان را از بهترین زیرساخت‌ها دانست و یادآور شد: با وجود حدود ۳۱ هزار خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت در کشور، بیماریابی را از طریق خوداظهاری و تماس تلفنی توسط بهورزان و مراقبین سلامت غربالگری و بیماریابی آغاز کردیم که می‌تواند بار سنگینی از دوش بیمارستان‌ها بردارد. برای مثال ۸۰ درصد از خانواده‌ها در استان گیلان غربالگری شده‌اند و ۲۰ درصد باقیمانده نیز امروز و فردا غربالگری خواهند شد.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: با این روش توانستیم تمام نقاط آلوده را شناسایی و موارد مشکوک و آلوده را سریعاً از داخل خانه‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی هدایت کنیم و از طریق آگاهی‌بخشی به بیماران، آن‌ها را مطلع و ایزوله کردیم تا از آلوده شدن سایر افراد پیشگیری کنیم. علاوه بر این، در این برنامه افرادی را که با بیماران ارتباط نزدیک داشته شناسایی و بررسی کردبم و آموزش‌های لازم را درخصوص خودمراقبتی به آن‌ها دادیم.

وی ابراز کرد: با توجه به شروع تعطیلات نوروزی، در خروجی شهر‌ها اکیپ‌هایی جهت غربالگری مردم مستقر و افراد مشکوک تحت مراقبت و قرنطینه قرار می‌گیرند و ضمناً نقاهتگاه‌هایی برای بعد از ترخیص بیماران کرونا درنظر گرفته شده است.

وی در پایان با اشاره به فعالیت مراکز تحقیقاتی کشور جهت شناسایی بیشتر این ویروس ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با کمک‌های کارشناسانه شما و سایرین، نابودی این ویروس را در کشورمان، منطقه و کل جهان شاهد باشیم.
انتهای پیام
captcha