به میدان آوردن «سرمایه‌های اجتماعی»؛ شیوه‌ مقابله با جنگ بیولوژیکی
کد خبر: 3886481
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

به میدان آوردن «سرمایه‌های اجتماعی»؛ شیوه‌ مقابله با جنگ بیولوژیکی

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری به میدان آوردن «سرمایه‌های اجتماعی» را بهترین شیوه‌ مقابله با جنگ بیولوژیکی دانست و گفت: سرمایه‌های اجتماعی می‌توانند به‌صورت تعاملی در این میدان حاضر شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با طرح سه موضوع بیوتروریسم، جنگ شناختی و رابطه‌ میان بیوتروریسم و جنگ‌های شناختی، گفت: بیوتروریسم نوعی روش تروریستی است که در آن به‌جای استفاده از سلاح‌های سرد و گرم، از سلاح‌های ویروسی و میکروبی استفاده می‌شود، مانند ویروس کرونا که امروز در کشور داریم و این مسئله ممکن است یک نوع بیوتروریسم ملی باشد، یعنی سلامت جسمی یک ملت را تحت هجوم یک میکروب یا ویروس قرار داده باشند.

وی با ذکر چند مثال از حملات بیولوژیک، افزود: با توجه به ممنوعیت استفاده از سلاح‌های بیولوژیک بر اساس پروتکل ژنو در سال ۱۹۲۵، بسیاری از این‌گونه حملات، هیچ‌گاه به‌صورت قطعی ثابت نشده‌اند؛ اما می‌توان به دو مورداشاره کرد، اول آلوده کردن اسب‌ها و گاوها در جنگ جهانی دوم توسط آلمان‌ها و دوم ارسال نامه‌های آغشته به سیاه‌زخم به دفاتر خبرگزاری‌ها و اعضای کنگره آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر.

حجت‌الاسلام طاهری ادامه داد: جنگ شناختی مدرن‌ترین جنگ روز دنیاست که در آن به‌جای اینکه جسم و بدن انسان‌ها ترور شود، فکر و ذهن و اعتقادات و باورهای آن‌ها مورد هجمه واقع می‌شود تا جایی که تمام افکار و اعتقادات و باورهای مردم را به‌طور کامل ترور کند و از بین ببرد و در نهایت باورهای جدید مطلوب خودش را به افکار عمومی مردم تلقین و تزریق نماید.

وی گفت: حمله‌ای که امروز دشمنان ایران یا دشمنان اسلام شروع کرده‌اند یک جنگ تلفیقی از نوع بیوتروریسم و جنگ شناختی است، به این معنا که با استفاده از سلاح میکروبی و ویروسی در قالب جنگ شناختی، افکار عمومی مردم را مورد هجمه قرار می‌دهند.

حجت‌الاسلام طاهری نحوه‌ رفتار در این شرایط را در قالب سه رویکرد انفعالی، تقابلی و تعاملی تبیین کرد؛ در رویکرد انفعالی، فرد یا سازمان مربوطه به‌سرعت تحت تأثیر جو غالب قرار می‌گیرد؛ در زمین‌بازی دشمن قدم برمی‌دارد؛ برای مقابله با مشکل، از راهکارهای ارائه‌شده توسط دشمن استفاده می‌کند و ابتکار و نوآوری ندارد.

وی ادامه داد: در حالت تقابلی، فرد یا سازمان مربوطه دارای شور و پویایی است، راهکارهای غیر خودش را به‌شدت نفی می‌کند، تشنج و درگیری داخلی ایجاد می‌کند و نمی‌تواند از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: در حالت تعاملی، فرد یا سازمان مربوطه شور و پویایی دارد‌، سعی می‌کند از هر ظرفیت و استعدادی در جای خودش استفاده کند، به‌شدت از تفرقه داخلی فاصله می‌گیرد و در مسیر اتحاد نیروها، قدم برمی‌دارد و به‌جای بازی در زمین دشمن، زمین‌بازی خودش را طراحی می‌کند.

حجت‌الاسلام طاهری به میدان آوردن «سرمایه‌های اجتماعی» را راه مقابله با جنگ بیولوژیکی دشمن دانست و افزود: شبکه روحانیون، هیئت‌های مذهبی، کانون‌های فرهنگی تبلیغی، جمعیت بانوان فرهیخته و سایر مجموعه‌های مردمی از جمله سرمایه‌های اجتماعی هستند که می‌توانند به‌صورت تعاملی در این میدان حاضر شوند و ایستادگی و مقابله کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به آنچه بیان شد، سازمان تبلیغات اسلامی مهم‌ترین نهادی است که می‌تواند با به میدان آوردن سرمایه‌های اجتماعی با دانشگاه علوم پزشکی، شبکه بهداشت و درمان، تعامل همدلانه و سازنده داشته باشد.

انتهای پیام
captcha