اصول خانه‎‌نشینی در مواقع بحران / مدیریت تفکر برای کاهش استرس
کد خبر: 3886511
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
فردوسی بیان کرد:

اصول خانه‎‌نشینی در مواقع بحران / مدیریت تفکر برای کاهش استرس

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اصول خانه ‎ماندن در مواقع بحران و روش‌های کنترل ترس و اضطراب، گفت: اگر ترس با ناآگاهی همراه شود، عملکرد انسان را مختل می‌کند و آسیب‌های روانی متعددی بر جا می‌گذارد؛ لذا باید تفکراتمان را مدیریت کنیم.

سیما فردوسی‌، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به روش‌های کنترل ترس و اضطراب در پیشگیری از ابتلا به کرونا، گفت: بشر هر زمانی که با پدیده ناشناخته‌ای که حیاتش را به خطر می‌اندازد روبه‌رو می‌شود ترس و اضطراب وجودش را فرامی‌گیرد. این ترس و اضطراب تا سطحی طبیعی است و به دلیل این است که ما را به انجام اقداماتی وادار کند، زیرا اگر این ترس نباشد، کاری از پیش نمی‌رود؛ بنابراین نباید نگران این مسئله باشیم.

وی افزود: در حقیقت میزانی از نگرانی جامعه در مواجهه با بحران ضروری است، زیرا باعث می‌شود که بتوانیم هرچه بهتر با بحران مقابله کنیم، اما اگر ترس با ناآگاهی همراه شود، عملکرد انسان را مختل می‌کند و آسیب‌های روانی متعددی بر جا می‌گذارد؛ لذا باید تفکراتمان را در این زمینه مدیریت کنیم. اضطراب زمانی اوج می‌گیرد که ما نمی‌توانیم تفکر خود را مدیریت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: اگر بر روی یک مسئله نگران‌کننده تمرکز کنیم و برای خودمان در ذهن پیش‌بینی‌های ناراحت‌کننده داشته باشیم، قطعاً اضطرابمان هم بالا می‌رود، اما اگر سعی کنیم که اخبار موثق و اطلاعات وزارت بهداشت را گوش و عمل کنیم، آرام خواهیم شد و می‌توانیم میزان ترسمان را کم کنیم.

فردوسی‌ بیان کرد: باید از شنیدن اخبار کذب در فضای مجازی و از سوی افرادی که برای افزایش اضطراب جامعه می‌کوشند امتناع کنیم. نباید بر روی موارد نگران‌کننده متمرکز شویم و همیشه بهداشت را رعایت کنیم. البته بهداشت همواره در کشور مورد توجه بوده است، اما در حال حاضر باید بهداشت را بیشتر رعایت کنیم تا به ویروس کرونا گرفتار نشویم.

 

ترس‌های غیرطبیعی

 
وی در مورد ترس‌های غیر طبیعی هم گفت: اگر ترس و اضطراب به حدی شد که در انجام کار‌های روزمره اختلال ایجاد شد و مشکل خواب پیدا کردید و نتوانستید به راحتی استراحت کنید و مدام وسواس فکری پیدا کردید و همچنین مسائل خطرناک در ذهنتان پدیدار شد، نشان می‌دهد که کمیت ترس و اضطراب در ذهن شما بالا رفته است؛ لذا باید سعی کنیم به خودمان تسلط داشته باشیم و گرفتار ترس‌های بیهوده نشویم و میزان اضطرابمان را با پیگیری از سوی مراجع آگاه کاهش دهیم.

این روانشناس مطرح کشور مهمترین مسئله در کاهش اضطراب را رعایت بهداشت در سطح بالا دانست و افزود: این کار می‌تواند سطح اضطراب و ترس را کاهش دهد. ما باید ببینیم که چگونه پیشگیری کنیم و رعایت بهداشت را انجام دهیم. صحبت و پیگیری کردن در مورد آمار کشته‌شدگان و فوتی‌ها دردی از ما دوا نمی‌کند، بلکه باید خودمان سعی کنیم که اخبارمان را از یک منبع موثق دریافت کنیم. قطعا آنچه که از رسانه‌های مورد تایید کشور مانند صدا و سیما و وزارت بهداشت پخش می‌شود درست است و لذا باید به آن‌ها توجه کنیم که گرفتار ترس‌های بیهوده نشویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: مسئله دیگر نحوه واکنش پدر و مادر‌ها با این بیماری است. شایعات امروز بر این ترس و اضطراب‌ها دامن زده است. تفکرات ما موجب احساسات ما و احساسات ما موجب شکل‌گیری رفتار در ما می‌شود؛ لذا باید حواس و تفکر خود را درست مدیریت کنیم و ذهن خود را بیش از حد درگیر این ویروس نکنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر نکات بهداشتی رعایت شود در کنار آن باید سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کرد، گفت: سیستم ایمنی بدن با ویتامین‌ها تقویت و با ترس و اضطراب مدیریت می‌شود. وقتی که انسان اضطراب دارد هورمون‌های استرس‌زا ترشح و باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود. لذا ضروری است ترس و اضطراب خود را مدیریت کنیم تا بتوانیم قوی‌تر با این ویروس مبارزه کنیم و آن را شکست دهیم.

 

اصول در خانه‎ ماندن

 
فردوسی با اشاره به اصول در خانه ‎ماندن در مواقع بحران، ابراز کرد: اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید فعال باشید و بیکار نمانید. تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید. برای قدم زدن و پیاده‌روی به مکان‌های خلوت یا طبیعت بروید و خود را به مدت طولانی در منزل حبس نکنید. با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانی‌ها به بهتر شدن حال شما کمک می‌کند، اما صحبت‌های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید. سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید. از روش‌هایی که قبلاً برای کاهش اضطراب و استرس مؤثر بوده استفاده کنید. برای مثال، روش‌های آرام‌سازی و ریلکسیشن را به کار ببرید. خود را سرگرم کنید، فیلم تماشا کنید یا هر فعالیت لذت‌بخشی که شما را آرام می‌کند. اگر احساس می‌کنید، تحت فشار زیادی قرار دارید یا انجام کار‌های روزمره برای شما سخت شده، با پزشک، روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید.
انتهای پیام
captcha