بحران كرونا؛ فرصتی برای خودسازی/ «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» وعده خداوند در سختی‌ها
کد خبر: 3887081
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰

بحران كرونا؛ فرصتی برای خودسازی/ «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» وعده خداوند در سختی‌ها

گرچه در شرايط پيچيده جنگ بيولوژيک راه‌های كسب آرامش و نشاط معنوی اجتماعی سلب و حرم‌های مطهر اهل بيت(ع) بسته شد، اما از آنجايی كه يكی از سنت‌های الهی همراه بودن سختی با راحتی است «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً»، می‌توان راه‌های خودسازی را در اين ابتلا احصاء کرد.

پس از پيروزی انقلاب اسلامی و درهم شكستن هيمنه قدرت استكبار جهانی، جنگ سخت توسط دشمن بر كشور تحميل شد. با دفاع مقدس مردم ايران اسلامی و محقق نشدن اهداف از پيش تعيين شده، فاز جنگ نرم كليد خورد و با تمام قدرت در عرصه رسانه‌ای و مجازی پيگيری شد. با قدرت يافتن و تسلط انقلاب اسلامی در منطقه و تأثير گفتمان انقلاب در منطقه، جنگ پيچيده بيولوژیک سلامت مردم را نشانه رفت و علاوه بر آن نقاط فرهنگی و مذهبی هم مورد هدف قرار گرفت و به تعطيلی كشيده شد. اما در تمام شرايط سخت جنگ تحميلی، جنگ نرم، تحريم‌های خارجی و جنگ اقتصادی، مردم مؤمن و خداجوی با تحمل مشكلات و مقاومت در برابر سختی‌ها توانستند پيروز ميدان باشند.

گرچه در شرايط پيچيده جنگ بيولوژيک راه‌های كسب آرامش و نشاط نيز سلب شد. حرم‌های مطهر اهل بيت(ع) جهت مقابله با شيوع بيشتر بيماری تعطيل شد، مراسم‌های معنوی، نمازهای جمعه و جماعت و فعاليت‌های فرهنگی متوقف شد. ديدار با خانواده و صله رحم نيز محدود شد. اما از آنجايی كه يكی از سنت‌های الهی همراه بودن سختی با راحتی است «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً»، می‌توان راه‌های رشد و خودسازی را در اين ابتلا احصاء کرد:

1- در مناجات شعبانيه آمده است: «اِلهی هَب لی کَمالَ الاِنقِطاعِ اِلیکَ» وقتی همه راه‌های مادی بسته می‌شود، فقط اميد و تضرع به خدا نجات‌دهنده بشر است. رهبر معظم انقلاب پس از شيوع كرونا در كشور فرمودند: «قرآن کریم به ما دستور می‌دهد: قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ؛ در یک جای دیگر: وَ أَنِیبُوا إِلی‌ رَبِّکُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ؛ در یک جای دیگر: وَاذْکُرْ رَبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعًا وَخِیفَةً؛ و موارد متعددی در قرآن هست که ما را دستور می‌دهند در مقابل حوادث گوناگون -فرق نمی‌کند، چه حوادث طبیعی از این قبیل، چه حوادث گوناگون دیگری که پیش می‌آید برای کشور، برای ملت، برای اشخاص خودمان- دست توسل بلند کنیم به خدای متعال و از خداوند متعال بخواهیم.» (سخنان رهبری در مراسم روز درختكاری 98/12/15)
 
سختی‌ها و شدایدی که خداوند تبارک و تعالی در دنیا برای انسان پیش می‌آورد و حتی نعمت‌هایی هم که در دنیا برای انسان به دست می‌آید؛ برای این است که استعدادهای باطنی بروز کند و از قوه به فعلیت برسد. روح انسان نیز در کوران حوادث و ناملایمات و مبارزه با وسوسه شیطان نیرومند می‌شود و با جهاد نفس رشد می‌کند. خداوند در آیه 155 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ و قطعا شما را به چيزى از قبيل ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جان‌ها و محصولات مى‏آزماييم و مژده ده شكيبايان را.»

باید این سختی‌ها پیش بیاید و در زمینه این سختی‌هاست که آن صبرها، مقاومت‌ها، پختگی‌ها، کمال‌ها برای انسان پیدا می‌شود، آن وقت این نوید و بشارت الهی شامل حال او می‌شود.

2- كسب آمادگی برای زمان ظهور: بايد بينديشيم كه چه آمادگی‌هايی بايد در خود ايجاد كنيم تا آماده زمان ظهور شویم. زمان حاضر مانند مراحل قبل از عمليات در جنگ تحميلی است كه فرمانده، خبر از عمليات قريب‌الوقوع می‌دهد و رزمندگان را تمرينات سخت می‌دهد تا آماده دفاع و جهاد شوند.

پس بياييم از لحاظ جسمی و روحی خود را آماده زمان ظهور گردانيم تا شايد اين تلاش، رضايت فرمانده را جلب كند و جزو پيشتازان لشكر امام موعود شویم.«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»

زهرا نجفی‌منش
انتهای پیام
captcha