بهترین فرصت برای چشیدن سه شراب قرآنی + فیلم
کد خبر: 3887160
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی/ 6

بهترین فرصت برای چشیدن سه شراب قرآنی + فیلم

پیشکسوت قرآنی کشورمان این روزهای در خانه ماندن را بهترین فرصت برای مؤانست با قرآن و چشیدن سه مزه «كَافُورًا»، «زَنْجَبِيلًا» و «شَرَابًا طَهُورًا» برشمرد.

به گزارش ایکنا؛ عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

محمد بنیادی، قاری و مدرس قرآن کریم در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این پیشکسوت قرآنی هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن که به بیان مفاهیمی از سوره مبارکه انسان، اختصاص یافته، منتشر شده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

عرضه سلام  و ادب. هدیه‌ای را امروز تقدیم شما می‌کنم و آن بیان نکاتی از سوره دهر، انسان و یا همان هل اتی است. این سوره به پنج تن آل عبا اختصاص دارد. چه خوب است در این ایام، سوره دهر را همراه با تدبر در آیات مطالعه و ثواب آن را به پنج تن هدیه کنیم. پنج تن، همان‌هایی هستند که حضرت آدم(ع)، خداوند را به آنها سوگند داد و باری تعالی توبه حضرت را پذیرفت.

در نظر دارم که معنای سه کلمه این سوره را «كَافُورًا»، «زَنْجَبِيلًا» و «شَرَابًا طَهُورًا» را بیان کنم، این سه واژه به ترتیب به معنای خنک‌کننده، گرم‌کننده و پاک‌کننده است.

«إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا»، انسان هنگامی که با قرآن مرتبط می‌شود، شرابی را می‌نوشد که طعم آن خنک‌کننده است، چرا خنک‌کننده است؟ زیرا دنیا، زندان مؤمن و بهشت کافر است. دنیایی پست‌تر از این دنیا نیست. باید گفت انسان سؤالاتی دارد که اگر جواب داده نشود، مضطر می‌شود. بنابر این انسان با مؤانست با قرآن به پاسخ‌ پرسش‌هایش می‌رسد و همین قرآن است که انسان را به آرامش می‌رساند. این آرامش موجب می‌شود که استرس انسان از بین برود به همین دلیل است که در آیه دوم سوره بقره می‌خوانیم «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ».

فردی که با قرآن مأنوس شد، نتیجه آن، واکسیناسیون او می‌شود و انسان، مصون از خطا و اشتباه می‌شود. بنابر این انسان زمانی به آرامش کامل می‌رسد که در این دنیا، ارتباطش را با قرآن (که طعمش کافور است) زیاد کند. «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یعنی قلب مطمئن با ذکر کثیر حاصل می‌شود.

برای انسانی که 114 سوره از قرآن را مداوم مطالعه می‌کند و پاسخ‌های سؤالاتش را از قرآن دریافت می‌کند، آن هنگام به طعم زنجبیلای قرآن می‌رسد. زمانی که انسان با تمام قرآن مأنوس می‌شود، می‎بیند مافوق عالم ماده، عالم معنایی است که عالم ماده در برابر آن صفر است. اینجاست که به واقعیت زندان بودن دنیا برای فرد مؤمن پی می‌برد.

«زنجبیلا» طعم دوم قرآن برای انسان عارف و سالک الی الله است. انسان زمانی که با قرآن مأنوس شد، دارای زندگی خوب، منش خوب، گفتار و کردار خوب و روش خوب می‌شود. طعم زنجبیلا، انسان را برتر از عالم ماده قرار می‌دهد و انسان را سلیمان‌صفت، ابراهیم‌صفت و یونس‌صفت می‌کند. انسان به درجاتی می‌رسد که انبیا و اوصیا، اکمل آن را داشته‌اند.

چنانکه در حالات بزرگانی چون امام خمینی(ره)، مرحوم آیت‌الله بهجت، علامه حسن‌زاده آملی، آیت الله العظمی جوادی آملی می‌بینیم. اینها زندگیشان در کجا حبس شده است؟ در خانه‌ای که دائماً در حال نوشتن و تحقیق بودند و هستند. این همان طعم زنجبیلای قرآن است. لذا انسان به درجه‌ای از معرفت می‌رسد که نمی‌تواند از قرآن مفارقت کند، چون انسان خودش را برای لقای حق آماده می‌کند و اینجاست که به «سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» می‌رسد که خود خداوند به انسان می‌رساند. انسان باید برای مأنوس شدن با قرآن و فهم آن تلاش کند تا به آن نتیجه برسد که خداوند او را به شهادت برساند و رمز شهید شدن این است که انسان به درجه‌ای می‌رسد که مثل علی بن ابیطالب(ع) در بستر پیامبر(ص) می‌خوابد و برای رضای خدا حرف می‌زند و... .

این ایام، بهترین فرصت برای تمرین چشیدن سه شراب قرآن کریم است. یکی مأنوس شدن با قرآن و چشیدن مزه «کافورا» و دیگری رشد با قرآن و رسیدن به شراب زنجبیل و نهایت این مسیر، رسیدن به لقاء الله و رسیدن به خداوند سبحان و نوشیدن «شَرَابًا طَهُورًا» است که خود خداوند به انسان می‌رساند. موفق باشید. التماس دعا.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

خانه های نورانی// روزهای «در خانه بمانید» و تمرین مؤانست با قرآن + فیلم

انتهای پیام
captcha