مسئولیت سنگین رسانه ملی در شرایط کنونی / برای رکود فکری دانش‌آموزان اندیشه کنیم
کد خبر: 3887282
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۶

مسئولیت سنگین رسانه ملی در شرایط کنونی / برای رکود فکری دانش‌آموزان اندیشه کنیم

داور ملی مسابقات قرآن اوقاف به مسئولیت سنگین رسانه در شرایط بحرانی جامعه اشاره کرد و گفت: رسانه ملی ممکن است برنامه‌هایی را برای عموم خانواده‌ها داشته باشد، اما رویکرد قابل توجهی به مقوله کودک و نوجوان ندارد.

مرتضی مختاری، داور ملی مسابقات اوقاف و امور خیریه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و قرنطینه خانگی اعضای خانواده تصریح کرد: نگاه به کرونا و قرنطینه باید از دو زوایه بحران و تهدید و از بُعد دیگر فرصت مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کنار انجام فعالیت‌ها برای قطع‌شدن زنجیره کرونا باید حواسمان به بروز استرس‌ها و نگرانی‌های روانی برخی از مردم باشد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد استرس و نگرانی بیش از حد خانواده‌ها خطرناک‌تر از ویروس کرونا است و برای مقابله با این اضطراب باید راهکارهایی اتخاذ کرد.

قرنطینه خانگی را تبدیل به فرصت کنیم

مختاری ادامه داد: اگر قرار باشد قرنطینه خانگی را تبدیل به فرصت کنیم لازم است طرحی اتخاذ شود تا خانواده از کنار هم بودن لذت ببرند و به اغنای عاطفی دست یابند، اما دقت کرد برای رسیدن به این اصل باید برنامه‌هایی در نظر گرفته شود که آموزش مختصر قرآن ویژه کودکان می‌تواند یکی از این راهکارها باشد.

این استاد دانشگاه بر لزوم دورهمی‌های اعضای خانواده تأکید کرد و افزود: از فرصت در خانه ماندن اعضای خانواده می‌توان در راستای ارتقای اطلاعات عمومی قرآنی و مطرح کردن معماهای قرآنی استفاده کرد. رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند؛ چراکه مسئولیت سنگینی برعهده آنان نهاده شده است. رسانه ملی ممکن است برنامه‌هایی را برای عموم خانواده‌ها داشته باشد، اما رویکردش به کودک و نوجوان چندان قابل توجه نیست و لازم است در این حوزه ورود جدی داشته باشد.

مختاری ایجاد رابطه تعاملی بین اعضای خانواده را حائز اهمیت برشمرد و اضافه کرد: پخش سریال‌های آموزنده بسیار خوب است، اما اگر برنامه‌ها در قالب مسابقات تلویزیونی مناسب گروه‌های سنی مختلف طراحی شود می‌تواند بسیار مثرثمر باشد. همچنین مدیر کانال‌هال فضای مجازی می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود مسابقاتی را برای اعضای خانواده در نظر گیرند.

ضرورت حفظ رابطه رسانه و خانواده

وی افزود: اگر رابطه و تعامل دو سویه بین رسانه و خانواده بیشتر باشد بی‌شک می‌توان بخش عمد‌ه‌ای از وقت دانش‌آموزان را پر کرد تا هم دانش‌آموزان اوقات فراغت را به درستی طی کرده و هم معرفت‌افزایی رشد پیدا کند. با توجه به اینکه تجمعات رو به تعطیلی است باید فکری شود تا این روابط بین رسانه و خانواده حفظ شود.

مختاری به برنامه‌های آموزشی شبکه 4 سیما اشاره کرد و افزود: فی‌نفسه اجرای این برنامه خوب است،‌ اما دارای ایرادهایی است؛ چرا که ساعات پخش آن خیلی مناسب محصلان نیست که برای این مهم نیز بهتر است تدبیری اخذ شود. همچنین رویکرد برنامه‌ها باید به سمت‌وسویی هدایت شود تا دعا و خدا نقش بسیار پررنگ‌تری در زندگی پیدا کند. اگر از این فرصت استفاده کرده و نیایش را به کودکان آموزش دهیم قطعاً اثرات مثبت آن را در سال‌های آینده خواهیم دید.

وی با اشاره به اینکه آموزش سوره‌های کوچک قرآن و بیان مفاهیم در قالب نقاشی و بازی باید اولویت خانواده‌ها باشد، اظهار کرد: تعمیق ارتباط کودکان و نوجوانان با خدای متعال از همین سنین قابل انجام است، به شرط آنکه خانواده‌ها غفلت نکرده و برای تفهیم مفاهیم به صورت صحیح و اصولی از کتب مفید و مربیان اهل فن استفاده کنند. بیماری کرونا از طرفی موضوع بسیار نگران‌کننده برای جامعه است، اما به همین میزان می‌تواند فرصت‌آفرین باشد.

پر کردن اوقاف فراغت دانش‌آموزان

مختاری با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن و پخش سخنرانی‌های کوتاه و تأثیرگذار اساتید اهل فن از سوی صدا و سیما، اضافه کرد: دانش‌آموزان در حال حاضر دچار رکود فکری شدند و برای خروج آنان از این رکود و تغییر فضای فعلی باید فکری کرد.

این استاد دانشگاه با تأکید براینکه پر کردن اوقاف فراغت دانش‌آموزان نیاز به برنامه‌ریزی اساسی دارد، اظهار کرد: باید قبول کرد کشور در برابر این بیماری تاحدی غافلگیر نیز شد و فرصتی نبود تا صاحبان فکر و تصمیم برای آن برنامه فرهنگی اتخاذ کنند. برای برون‌رفت از رکود فکری حال حاضر دانش‌آموزان و دانشجویان باید معرفی کتب مفید در حوزه قرآن، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم در دستور کار عوامل فرهنگی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه در همه عرصه‌های زندگی حائز اهمیت است و این مهم در شرایط فعلی از اهمیت بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: گروه‌های NGO می‌توانند وارد عمل شده و با حفظ موازین بهداشتی کتاب‌هایی را به صورت امانی و یا اهدایی در اختیار خانواده‌ها قرار دهند.

مختاری فرصت ایجاد شده تعطیلات به واسطه شیوع کرونا را بهترین زمان برای پرداختن به حفظ قرآن دانست و ادامه داد: شاید دانش‌آموزان در طول سال فرصت کافی برای حفظ نداشته باشند که تعطیلات می‌تواند این زمینه را فراهم کند. با استفاده از روش‌های درست و اصولی که دانش‌آموز را خسته نکرده و در عین حال تمام قواعد و قوانین حفظ رعایت شود می‌توان به تحقق فرمایش رهبری برای تربیت 10میلیون حافظ قرآن کمک کرد.

وی طراحی بازی‌های خانگی جهت استفاده بهینه از تعطیلات اجباری را گامی دیگر در سپری‌شدن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دیگر اعضای خانواده دانست و گفت: برخی از بازی‌ها به دلیل توسعه تکنولوژی منسوخ شده است که این فرصت می‌تواند به احیای بازی‌های بومی و محلی کمک کند.‌

انتهای پیام
captcha