پیشنهادات اسلام در شرایط شیوع بیماری / صله رحم هميشه دید و بازدید نیست
کد خبر: 3887286
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳

پیشنهادات اسلام در شرایط شیوع بیماری / صله رحم هميشه دید و بازدید نیست

امام جمعه موقت شیراز با تأکید بر اینکه تمام مسلمانان به لحاظ شرعی موظف به رعایت اصول بهداشتی هستند، گفت: صله رحم همیشه به معنای دید و بازدید نیست بلكه در شرایط كنونی که به سفارش علما و مراجع تقلید نیز باید به توصیه‌های بهداشتی توجه ویژه شود، صله رحم می‌تواند از طریق فضای مجازی، تصویری و یا صوتی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به شرایط شیوع كرونا گفت: اسلام به‌عنوان كامل‌ترین دین الهی از ابتدای ظهورش همواره بر علم‌آموزی و توجه به علوم مختلف تأكید داشته است.

وی افزود: توجه به علوم تجربی و پزشكی یكی از مواردی است كه در دین اسلام به خوبی مشاهده شده است و به همین دلیل دستورات دینی متقنی درباره رعایت بهداشت آمده است.

مرادی ادامه داد: از 1400 سال پیش كه علم پیشرفت چندانی نداشت، اسلام بر رعایت موازین بهداشتی تأكید داشته است چنانچه در روایت‌ها داریم كه اساس و شالوده اسلام بر روی بحث نظافت پایه‌گذاری شده است و شاهد این ادعا نیز دستوراتی است كه اسلام به مسلمانان سفارش داده است كه برای نظافت و وضو گرفتن و غسل چه مواردی را رعایت كنند.

تأكید اسلام بر آراستگی باطنی و ظاهری

امام جمعه موقت شیراز با یادآوری اینكه اسلام در كنار نظافت و آراستگی باطنی به آراستگی ظاهری هم توجه كرده است، گفت:‌ اسلام حتی برای غذا خوردن هم آدابی دارد كه متناسب با حفظ سلامتی انسان‌هاست و تحقیقات علمی این آداب را به اثبات رسانده است از جمله با آرامش غذا خوردن، لقمه كوچك برداشتن، به اندازه غذا خوردن و غیره.

وی یادآور شد: از این مباحث نتیجه می‌گیریم آنچه كه امروز در شرایط شیوع كرونا، متخصصان حوزه سلامت مردم را به رعایت موازین بهداشتی فراخوانده‌اند، همگی در دین مبین اسلام وجود داشته و منطبق با دستورات این دین آسمانی است پس تمام مسلمانان نیز به لحاظ شرعی موظف به رعایت اصول بهداشتی هستند.

مرادی در ادامه سخنان خود به وضعیت استرس و نگرانی ناشی از شیوع كرونا هم اشاره كرد و گفت: چنانچه امروز در كشورهای مختلف دنیا مشاهده می‌كنیم، مردمان و حتی رهبران كشورها كه راه گریزی از كرونا نمی‌بینند روی به بحث سلامت معنوی و ارتباط با خالق هستی آورده‌اند و دعاهای دسته جمعی را در برهه‌های مختلف انجام می‌دهند. دین اسلام به‌عنوان كامل‌ترین دین آسمانی در شرایط اضطراب و نگرانی دستوراتی دارد كه یكی از آن‌ها روی آوردن به دعا و اذكار و عبادت است.

وی با تأكید بر اینكه دعا در دستیابی به آرامش و سلامت معنوی نقش بی‌بدیلی دارد چنانچه بسیاری از روان‌شناسان مسلمان و غیرمسلمان به این مسئله اذعان دارند، گفت: دعا، ذكر خدا و عبادت در این شرایط می‌تواند به انسان آرامش ببخشد و راهی برای توسل به درگاه حضرت باریتعالی باشد.

پیشنهاداتی برای مراقبت‌های معنوی

مرادی در ادامه به تبیین برخی مراقبت‌های معنوی پرداخت و گفت: در روایت‌ها آمده است كه برای دفع بلایا و همچنین حفظ آرامش در شرایط این چنینی هر روز صبح و شب دست بر روی قلب گذاشته و 7 مرتبه سوره حمد قرائت شود. همچنین سفارش شده است كه هر روز صبح و غروب 5 مرتبه آیت‌الكرسی قرائت شود كه این كار 70 بركت داشته و یكی از بركات آن حفظ و حراست انسان از بلاها و حوادث است.

وی یكی دیگر از اقداماتی كه به انسان قوت قلب می‌دهد را گفتن ذكر «بسم الله الرحمن الرحیم؛ لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» بعد از اقامه نماز صبح و مغرب برشمرد و گفت: علاوه بر این‌ها یكسری دستورات اخلاقی و رفتاری هم می‌توانیم انجام دهیم تا بتوانیم آرامش را در خانه حفظ كنیم.

مرادی بیان كرد: یكی از اقداماتی كه در این ایام موجب می‌شود كه از استرس انسان كاسته شود، توجه به همسر است و در روایت‌ها آمده است كه ثواب یك ساعت هم‌صحبتی با همسر از سر آرامش از اعتكاف در مسجد بیشتر است.

از كودكان غافل نشویم

امام جمعه موقت شیراز همچنین از اهمیت توجه به كودكان در این شرایط سخن گفت و تأكید كرد: كودكان انرژی بالایی دارند و باید حتماً در خانه سرگرم شوند و خوب است كه والدین با آن‌ها بازی كنند و كانون خانواده خود را گرم نگه دارند. یكی از مواردی كه در روایت‌ها برای آن ثواب شمرده شده است، نگاه به قرآن كریم است كه حتی اگر خوانده نشود، باز هم نگاه كردن به صفحات این كتاب آسمانی هم دارای ثواب بوده و هم به انسان آرامش می‌بخشد.

مرادی ادامه داد: ثواب دیگر نگاه به پدر و مادر از روی محبت و علاقه است همچنین نگاه محبت‌آمیز زن و شوهر نیز به همدیگر دارای اهمیت فراوانی است چنانچه پیامبر مكرم اسلام(ص) فرمودند نگاه محبت‌آمیز به همسر برای طرفین هم عبادت است و هم باعث آمرزش گناهان می‌شود.

امام جمعه موقت شیراز گفت: علاوه بر این‌ها برای سرگرم شدن در این شرایط می‌توان به مطالعه كردن و استفاده مناسب از فضای مجازی روی آورد كه هر كدام به سهم خود می‌تواند مفید باشد.

صله رحم به‌صورت صوتی و تصویری

وی همچنین به بحث صله رحم در شرایط شیوع كرونا اشاره كرد و گفت: صله رحم همیشه به معنای دید و بازدید نیست بلكه با پیشرفت علم و تكنولوژی و به خصوص در شرایط كنونی كه امكان دید و بازدید نیست و به سفارش علما و مراجع تقلید نیز باید به توصیه‌های بهداشتی توجه ویژه شود، صله رحم می‌تواند از طریق فضای مجازی، تصویری و یا صوتی باشد.

مرادی با بیان اینكه از نظر علمی ثابت شده است كسانی كه روابط اجتماعی بیشتری دارند، از سلامت بیشتر هم برخوردار بوده و طول عمر بیشتری دارند، گفت: صله رحم از طریق صوت یا تصویری و یا فضای مجازی در این شرایط همان اجر و پاداش دید و بازدید را دارد.

امام جمعه موقت شیراز همچنین برای سرگرم كردن خانواده پیشنهاداتی نظیر برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و یا نقالی و قصه‌گویی و فكاهی‌های مشروع و غیره داد و گفت: یكی از مواردی كه در این شرایط نباید از آن غافل شویم بحث اقامه نماز اول وقت است به خصوص كه اكنون اكثریت مردم در خانه بیكار هستند و حتی نماز را هم می‌توان در خانه به‌صورت جماعت و خانوادگی اقامه كرد.

اقامه نمازهای نافله و غفیله از دیگر پیشنهاداتی بود كه مرادی به آن‌ها اشاره كرد و گفت: اقامه نماز شب هم موجب رفع هم و غم و هم نورانیت قلب و طول عمر انسان می‌شود كه اگر كسی نتوانست آن را قبل از اذان صبح اقامه كند، بعد از طلوع آفتاب یا قبل و یا بعد از ظهر هم می‌تواند قضای آن را به جا آورد.

انتهای پیام
captcha