وظایف طلبکاران و بدهکاران در ایام شیوع کرونا
کد خبر: 3887416
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۹
فقیهانه/ ۲

وظایف طلبکاران و بدهکاران در ایام شیوع کرونا

در روزهایی که به دوران کرونایی از آن یاد می‌کنیم و مردم به دلیل جلوگيری از شيوع كرونا، خانه‌نشینی را تجربه می‌کنند؛ نگرانی بزرگی ميان بدهكاران وجود دارد؛ زمان مناسبی است که به احکام اسلام با نگاه به رعایت حال يكديگر بپردازيم و در آنجا پاسخ «وظایف طلبکاران و بدهکاران در زمانه شیوع کرونا» را بیابیم.

وظایف طلبکاران و بدهکاران در وانفسای شیوع کرونا

به گزارش ايكنا از قزوين، از آنجا که عمل به احکام دینی یکی از پایه‌های ایمان است و در آیات قرآن کریم ایمان و عمل به همراه هم آمده‌اند، لذا فراگیری تکالیف شرعی به ویژه اموری که همه روزه با آن سر و کار داریم یک ضرورت و وظیفه دینی برای عمل محسوب می‌شود، عملی که ضامن سعادت، جلب رحمت الهی است و کامیابی دنیوی و اخروی را به همراه خواهد داشت.

به انگیزه شرایط کنونی کشور و ایام کرونایی، در چند قسمت حجت‌الاسلام‌والمسلمين علیرضا محمدی‌نژاد از اساتید و کارشناسان دینی به تشریح احکام مسائل شرعی مرتبط با ویروس کرونا خواهد پرداخت.

حجت‌الاسلام محمدی‌نژاد در گفت‌وگو با ايكنا از قزوين، اظهار کرد: از این روزها باید به عنوان روزهایی که در حال امتحان الهی هستیم، یاد کنیم و همه ما باید پایبندی خویش را به احکام و دستورات خداوند نشان دهیم.

وی با اشاره به احکام طلبکاران و بدهکاران بعد از شیوع کرونا، بیان کرد: در شرایط فعلی کشور شاهد تعطیلی و یا نیمه تعطیل شدن برخی از مشاغل به دلیل شیوع ویروس کرونا هستیم. صاحبان این مشاغل به دلیل عدم فروش و کسب معمول، دچار کسری بودجه و درآمد شده‌اند؛ از این رو ممکن است در پرداخت بدهی‌های خود با مشکل مواجه شوند، در این دوران پسندیده و مستحب است طلبکاران با آن‌ها مدارا کنند.

وی تصریح کرد: اگر طلبکاری ببیند بدهکارش چیزی بیش از احتیاجات زندگی خود برای پرداخت ندارد، در این حالت واجب است که با او مدارا کند و در وقت مناسب دیگری بدهی خویش را از وی طلب کند.

این کارشناس امور دینی با اشاره به وظایف بدهکاران توانمند، اظهار کرد: اگر کسی بدهی دارد در صورتی که طلبکارش خواهان بازپرداخت آن است و وی قادر به پرداخت طلب خویش است در این صورت باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

مدیر مؤسسه جامعة‌الاحکام در پایان هر گونه کوتاهی بدهکاران توانمند در پرداخت بدهی را گناه دانست و تأکید کرد: آن دسته از کسبه محترم که به لحاظ مادی مشکل پرداخت بدهی خود را ندارند؛ باید نسبت به پرداخت هرچه سریع‌تر دیون خویش اقدام کند.

انتهای پیام
captcha