استان‌های سیل‌زده را از یاد نبریم / سه اقدام ضروری مسئولان در قبال سیل
کد خبر: 3887478
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
گزارش ایکنا از 11 استان سیل‌زده

استان‌های سیل‌زده را از یاد نبریم / سه اقدام ضروری مسئولان در قبال سیل

در کوران شیوع کرونا، جاری شدن سیل در 11 استان کشور خساراتی را به منازل مسکونی، مسیرهای مواصلاتی، زراعت و دامپروری وارد کرده که نیازمند اقدام فوری مسئولان است؛ با توجه به برخی پیش‌بینی‌ها از احتمال وقوع سیلاب‌های دیگر در سال جاری، تشکیل ستادی ملی برای مقابله با سیل، اعطای وام به کشاورزان و دامداران خسارت‌دیده و مشخص کردن درگاه‌های واحد برای کمک مردمی به سیل‌زدگان ضروری به نظر می‌رسد.

در حال تکمیل/////استان‌های سیل‌زده را از یاد نبریم / سه اقدام ضروری مسئولان در قبال سیلبه گزارش ایکنا، این روزها و همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و جهان، سیلاب‌های فصلی نیز سر به طغیان نهاده‌اند و در این گیرودار خساراتی را به 11 استان کشورمان وارد کرده‌اند. اگرچه میزان تخریب این سیلاب‌ها به قدرت و وسعت سیلاب‌های بهار 98 نیست، اما در استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، سمنان و کرمان، خساراتی را به دام، طیور، زمین کشاورزی و منازل مسکونی وارد کرده و به نظر می‌رسد بیشترین خسارات به استان‌های کرمان، هرمزگان و بوشهر وارد آمده است.

این استان‌ها که تعداد مبتلایان و متوفیان کرونا در آن‌ها در قیاس با سایر استان‌ها بسیار کمتر بود حالا درگیر سیل شده‌اند و اگر طی ماه‌های آینده خسارات کشاورزی و دامداری آن‌ها با کمک دولت و مردم جبران نشود، شرایط اقتصادی بسیار سختی را در روزهای پساکرونا تجربه خواهند کرد.

14 نفر جان باختند

درباره آمار مجروحان و جان‌باختگان نیز مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور روز گذشته اظهار کرد: سیلاب‌های اخیر موجب مصدومیت ۲۷ نفر شد که ۲۱ نفر از آن‌ها به مراکز درمانی اعزام و ۵ نفر دیگر نیز در محل به صورت سرپایی درمان شدند. همچنین متأسفانه تاکنون ۱۴ نفر (بندرعباس ۲ نفر، لارستان ۱ نفر، بندر کنگان ۱ نفر، قم ۳ نفر، مهرگان ۶نفر و قصر قند۱ نفر) جان خود را از دست داده‌اند.

استان‌های سیل‌زده را از یاد نبریم / سه اقدام ضروری مسئولان در قبال سیل

سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز از انسداد موقت محورهای فرعی در برخی شهرستان‌های جنوب کشور از جمله در ریگان، کهنوج و فنوج خبر داد و گفت: بر اثر سیل در شهرستان رودان هرمزگان یک نفر مفقود شده است که تلاش‌ها برای یافتن این فرد ادامه دارد.

خسارات سیل در لامرد

شهرستان لامرد در استان فارس یکی از مناطقی است که خسارات زیادی را در سیل فروردین 99 متحمل شده و خسارت برآورد شده توسط کارشناسان اداره جهاد کشاورزی این شهرستان بیش از 32 میلیارد تومان است.

در حال تکمیل/////استان‌های سیل‌زده را از یاد نبریم / سه اقدام ضروری مسئولان در قبال سیل

محمدصادق فانی، مدیر جهاد کشاورزی لامرد، در این باره به خبرگزاری‌ها گفت: در پی جاری شدن سیل در سطح شهرستان، هزار و 831 هکتار از اراضی کشت‌شده گندم آبی به میزان ۴۰ درصد، ۴۸۵ هکتار محصولات جالیزی به میزان ۸۰ درصد، ۳۹۵ هکتار محصول کلزا به میزان ۴۰ درصد، هزار و 730 هکتار گندم دیم به میزان ۵۰ درصد و ۷۲۰ هکتار جو به میزان ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند.

خسارات سیل در بوشهر

استان بوشهر که طی هفته‌های اخیر با مدیریت خوب مسئولان استان و همکاری مردمانش، کمترین میزان ابتلا به کرونا را در کارنامه ثبت کرده است، در هفته گذشته از جاری شدن سیل در امان نماند.

محمدتقی منوچهری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر، روز گذشته به خبرگزاری‌ها گفت: جاری شدن سیل و بارش تگرگ در استان بوشهر، بیش از 36 میلیارد تومان به اراضی و محصولات کشاورزی خسارت وارد کرد. محصولات، اراضی و دام‌هایی که در اثر سیل و تگرگ خسارت به آن‌ها واردشده است، تحت پوشش بیمه نبودند.

وی از وارد شدن خسارت به ۳۰۰ هکتار نخیلات شهرستان جم خبر داد و تصریح کرد: در جریان وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی به گرده‌افشانی نخیلات جم به حجم ۳۰۰ هکتار خسارت وارد شد که تولید محصول نخیلات را مختل کرد.

منوچهری با بیان اینکه به ۸۱۰ هکتار اراضی کشاورزی، باغات مرکبات و زیتون شهرستان جم خسارت وارد شد، یادآوری کرد: در بارش‌های اخیر به ۸۱۳ هکتار از اراضی گندم و محصولات گوجه‌فرنگی شهرستان جم نیز خسارت وارد شد.

آخرین وضعیت کرمان

نواحی جنوبی استان کرمان که همواره محرومیت‌های اقتصادی و فرهنگی را متحمل شده‌اند، این روزها بیشتر از بقیه نقاط کرمان درگیر سیل شده‌اند و رنج شرایط سخت زندگی برای آنان دوچندان شده است. برخی فعالان جهادی که در روزهای اخیر به طور میدانی در کرمان فعالیت کرده‌اند، از کند بودن وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان و ناکافی بودن امکانات خبر می‌دهند.

ناصر بهروز، مسئول بسیج دانشجویی استان کرمان، درباره آخرین وضعیت استان کرمان به ایکنا گفت: بحمدالله ظرفیت‌های استانداری، راهداری و سپاه 41 ثارالله به طور کامل به میدان آمده و روند امدادرسانی در مناطق سیل‌زده شتاب گرفته است. بیشترین خسارت‌ها به راه‌های مواصلاتی، زمین‌های کشاورزی و دام مردم وارد شده است.

در حال تکمیل/////استان‌های سیل‌زده را از یاد نبریم / سه اقدام ضروری مسئولان در قبال سیل

این فعال جهادی در ادامه اظهار کرد: بیشترین میزان خسارات سیل، در منطقه جازموریان واقع در جنوب استان کرمان دیده می‌شود. در برخی روستاها تا حد 80 درصد به منازل مسکونی، زراعت و دام خسارت وارد شده که لازم است مسئولان توجه ویژه‌ای برای جبران آن‌ها داشته باشند. در دو سه روز اخیر فعالان جهادی سعی کرده‌اند نیازهای فوری سیل‌زدگان را مرتفع کنند.

وی همچنین به فعالیت‌های ضدکرونایی بسیجی‌ها در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: فعالان جهادی و بسیجیان طی هفته گذشته به تولید و توزیع روزانه 10 هزار ماسک در استان کرمان و ضدعفونی کردن معابر و سطوح شهرها اقدام کرده‌‌اند.

کمک گیلانی‌ها به کرمانی‌ها

یکی از باشکوه‌ترین صحنه‌های انسانی در جریان سیلاب‌های اخیر، کمک مردم گیلان به کرمان است؛ گیلانیان که خود تا سر حد مرگ با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و کمبود امکانات درمانی و بهداشتی، رمق آن‌ها را گرفته است، از مهربانی و توجه به هم‌وطنان کرمانی خود غافل نشدند و کمک‌های خود را روانه دیار شهیدسلیمانی کردند.

فرمانده سپاه قدس گیلان روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفت: دو دستگاه کامیون حامل کمک‌های مردمی گیلانیان به ارزش یک میلیارد ریال به مناطق سیل‌ زده استان کرمان ارسال شد، مردم گیلان نشان دادند که همواره در سخت‌ ترین شرایط نیز در کنار مردم کشور هستند و کمک‌های این خطه به کرمان ارسال شد.

سردار محمد عبدالله پور ادامه داد: این محموله ریال شامل هزار و ۱۰۰ کیلوگرم برنج، هزار و ۳۰۰ بسته آب معدنی، مواد خوراکی و پوشاک در مدت ۴۸ ساعت توسط پایگاه‌های بسیج جمع‌‌آوری شده است.

سه اقدام ضروری و فوری درباره سیل

در این شرایط خاص که کرونا از یک سو و سیلاب‌ها از سوی دیگر، تعدادی از شهرها و روستاهای کشور را درگیر کرده است، به نظر می‌رسد دست کم سه اقدام از سوی مسئولان دارای ضرورت و فوریت باشد:

1- اختصاص بودجه و امکانات لازم برای بازگشایی سریع مسیرهای مواصلاتی و جبران خسارت‌های زیرساختی، همچنین اختصاص وام کشاورزی و دامداری برای آن دسته از زراعت‌پیشگان و دامدارانی که در سیل متحمل خسارت شده‌اند.

2- با توجه به پیش‌بینی برخی کارشناسان درباره احتمال بارش‌های سنگین و جاری شدن سیل در هفته‌های آینده، ضرورت دارد که دولت، ستادی ملی(همچون ستاد ملی مبارزه با کرونا) یا قرارگاه‌هایی استانی با اختیارات کامل برای پیشگیری از وقوع یا دست کم کاهش خسارات سیل در سال جاری تشکیل دهد.

3- انتظار از مسئولان این است که درگاه‌های رسمی و راه‌های کمک به سیل‌زدگان را به طور شفاف و صریح تبیین کننند تا مردم نوع‌دوست و نیکوکار کشورمان بتوانند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به سیل‌زدگان اهدا کنند؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر وحدت رویه‌ای برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha