فرصت «بازآرایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی» در پی شیوع کرونا
کد خبر: 3887671
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
حجت‌الاسلام هادوی بیان کرد:

فرصت «بازآرایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی» در پی شیوع کرونا

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد تصریح کرد: تهدید ویروس کرونا در وهله نخست از دست دادن جمعی از عزیزان به ویژه تعدادی از کادر درمان کشور است که به خانواده‌های آن‌ها تسلیت می‌گویم، اما این ویروس فرصت‌هایی نیز ایجاد کرده که بنده از آن با عنوان «بازآرایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی» یاد می‌کنم.

حجت الاسلام هادوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد

حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر هادوی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد در پیام نوروزی خود، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو به مخاطبان ایکنا؛ به روایتی از امام موسی کاظم(ع) مبنی بر اینکه هر پدیده‌ای که چشمان شما با آن مواجه می‌شود، پند و اندرزی در آن نهفته است، اشاره و تصریح کرد: تمام پدیده‌ها شامل یک تهدید و یک فرصت هستند و امروز بلایی که به جامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا وارد شده، از این منظر قابل ارزیابی است.

وی افزود: تهدید ویروس کرونا در وهله نخست از دست دادن جمعی از عزیزان به ویژه تعدادی از کادر درمان کشور است که از همین جا به خانواده‌های آن‌ها تسلیت می‌گویم، اما این ویروس فرصت‌هایی نیز ایجاد کرده که بنده از آن با عنوان «بازآرایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی» یاد می‌کنم.

این مدرس حوزه و دانشگاه، خانواده‌پذیری به جای خانواده‌گریزی‌را اولین فرصت ایجادشده عنوان کرد و گفت: مشکلات جامعه باعث شده بود دورهمی‌های سنتی فراموش شود و شرایط امروز کشور فرصتی برای احیای آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، مواسات، برابری، توجه به هم‌نوع، رعایت حقوق دیگران و تاب‌آوری در برابر بی‌تابی و بی‌تحملی را از دیگر فرصت‌های ایجاد شده در پی شیوع کرونا دانست و در توضیح آن اظهار کرد: امروز هم دوری از خانواده‌ها را تحمل می‌کنیم و هم از لحاظ مصرف به قناعت روی آورده‌ایم و با کمترین امکانات سازگار شده و توقعی هم نداریم.

وی با بیان اینکه ایجاد فرصت برای سیر انفسی به جای سیر آفاقی در این شرایط فراهم شده، اظهار کرد: سنت همه ساله ما این بوده که به طبیعت می‌رفتیم و سیر آفاقی داشتیم، ولی امروز فرصتی برای خودشناسی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد افزود: از طرفی فرصت مناسبی برای کتابخوانی و فیلم دیدن در اختیار همه قرار گرفته است؛ از آنجا که سرانه مطالعه در کشور کم است و دیدن فیلم خوب عادت اکثریت مردم نیست، می‌توان از فرصت ایجادشده بهترین استفاده را داشت.

هادوی در ادامه، به بحث عدالت توزیعی به ویژه در بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: کمتر اتفاق می‌افتاد که فقیر و غنی از امکانات یکسان بهداشتی برخوردار باشند و از یک پروتکل مشترک درمانی بهره‌مند شوند، ولی امروز بیمارستان‌ها و امکانات در اختیار همه است و می‌توانند از امکانات بهداشتی استفاده کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه آینده‌نگرها معتقدند که این قرن به تدریج به سمت آن می‌رود که شغل‌ها در خانه تعریف شود، یادآور شد: رسانه‌های جمعی، فضای مجازی و اینترنت در این امر تأثیرگذار است که این اتفاق موجب کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه‌ها اجتماعی می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه به حکم عقل، شرع و قانون موظف به رجوع به اهل فن هستیم، اظهار کرد: امروز برای درمان بیماری فقط باید به متخصصان مراجعه کنیم و به لحاظ اجتماعی و کارهای قانونی نیز باید تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم؛ همانطور که مقام معظم رهبری نیز دستورات آن را لازم الاجرا بیان کردند. از سویی دیگر باید اعتماد عمومی در کشور مشهود باشد.

هادوی در پایان اظهار کرد: باید در مراودات به ویژه در رسانه‌ها و فضای مجازی بیشتر از امید گفته شود تا ناامیدی؛ همانطور که قرآن از «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» سخن می‌گوید؛ باید جلوه‌های این مسئله را برای یکدیگر بیان کنیم و خود و دیگران را طبق توصیه قرآن به صبر سفارش کنیم؛ «دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت * دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور».

انتهای پیام
captcha