مراجعه ۳۴ هزار نفر به بخش دیجیتال کتابخانه آیت‌الله‌ بروجردی
کد خبر: 3887705
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
در پی آغاز پویش تشویق به خانه‌نشینی رخ داد:

مراجعه ۳۴ هزار نفر به بخش دیجیتال کتابخانه آیت‌الله‌ بروجردی

مدیر کتابخانه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (مسجد اعظم) از مراجعه بیش از ۳۴ هزار نفر از محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به بخش کتابخانه دیجیتال این کتابخانه در راستای حمایت از پویش تشویق به خانه‌نشینی خبر داد.

اسماعیل راهنورد، مدیر کتابخانه بزرگ آیت‌الله‌العظمی بروجردی (مسجد اعظم) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهارکرد: درپی شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی از مراکز تجمع از جمله کتابخانه‌ها بنابر مصوبه ستاد بحران کرونا، تعطیل شدند. کتابخانه آیت‌الله بروجردی نیز در این راستا از ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۸ خدمات حضوری به مراجعان را متوقف و تعطیل شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه چند سالی است کتابخانه آیت‌الله بروجردی به صورت جدی و مطابق با استانداردهای کتابخانه‌ای اقدام به پیاده‌سازی کتابخانه دیجیتال کرده است، با وجود تعطیلی محیط فیزیکی این کتابخانه به دلیل شیوع بیماری کرونا، مجموعه کتابخانه تلاش کرده‌اند تا حداکثر خدمات غیر حضوری را برای مخاطبان و پژوهشگران داشته باشند.

راهنورد بیان کرد: اگر چه بخش قابل توجهی از این خدمات در زمان فعالیت پیش از تعطیلی وجود داشت و کاربران می‌توانستند بدون مراجعه به کتابخانه و از هر نقطه دنیا از این خدمات استفاده کنند، اما زمانی که این اتفاق رخ داد، گستره خدمات غیرحضوری و دیجیتال کتابخانه متناسب با زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری و امکانات لازم تا حد ممکن گسترش و ارتقاء یافت و کارشناسان این کتابخانه به صورت خدمات از راه دور شرایط ارائه خدمات غیرحضوری و دیجیتال را فراهم کرده‌اند.

تجمیع بیش از ۷۰ هزار منبع دیجیتال

مدیر کتابخانه آیت‌الله‌العظمی بروجردی اظهارکرد: کتابخانه دیجیتال این مجموعه در حال حاضر شامل بیش از هفتاد هزار منبع دیجیتال می‌باشد. در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۶۷ هزار کاربر به این کتابخانه دیجیتال مراجعه و از منابع آن استفاده کرده‌اند که ۳۴۲۲۴ مراجعه آن مربوط به بازه زمانی ۹ اسفند ۱۳۹۸ تا ۷ فروردین ۱۳۹۹ یعنی ایام تعطیلی کتابخانه به دلیل شیوع بیماری کرونا می‌باشد که رقمی قابل ملاحظه است.

وی به منابع متعدد مجموعه کتابخانه دیجیتال اشاره کرد و گفت: پایان نامه‌های دیجیتال حوزوی و دانشگاهی بیش از ۸۰۰۰ عنوان، مجموعه تصاویر نسخ خطی (۷۹۳۱ نسخه)، مجموعه تصاویر کتاب‌های چاپ سنگی (۶۳۲۰ عنوان) و چاپ سربی (۲۹۱۸ عنوان)، مجموعه منابع کتابشناسی آیت الله بروجردی حدود ۴۰۰۰ عنوان) و سایر منابع چاپی و نشریات بیش از (۴۰.۰۰۰ عنوان) در قالب دیجیتال برای مخاطبان قابل جستجو و مشاهده است.

راهنورد افزود: کتابخانه دیجیتال آیت‌الله‌العظمی بروجردی در ایام تعطیلی کتابخانه مورد استقبال و استفاده پژوهشگران و مخاطبان قرار گرفته و کلیه مخاطبان و پژوهشگران عضو و غیر عضو این کتابخانه بدون محدودیت می‌توانند از هر نقطه دنیا، با مراجعه به پرتال کتابخانه (www.blib.ir) و جستجو در نرم افزار آن که در صفحه اصلی پرتال قرار گرفته است، به تمامی منابع دیجیتال از جمله متن کامل پایان نامه‌ها و تصاویر نسخ خطی به صورت آزاد و رایگان (بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور) مشاهده و دسترسی داشته باشند.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha