چگونه در ایام کرونایی اعیاد شعبانیه را جشن بگیریم؟
کد خبر: 3887866
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰

چگونه در ایام کرونایی اعیاد شعبانیه را جشن بگیریم؟

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین گفت: با توجه به شیوع کرونا و حضور مردم در منزل می‌توان به گونه‌ای دیگر این اعیاد را جشن گرفت؛ در روایت آمده است که در روزهای عید لباس‌های تمیز و مرتب بر تن کنید. در این روزها مادران و پدران می‌توانند با پخت غذای مورد علاقه اعضای خانواده و یا تماشای یک فیلم طنز لحظات شادی را برای اعضای خانواده رقم بزنند.

چگونه در ایام کرونایی اعیاد شعبانیه را جشن بگیریم؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن دهقان‌نژاد، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «شعبان ماه من است» و این ماه فضیلت‌های بی‌شماری دارد.

شعبان ماه استغفار است

وی در ادامه گفت: شعبان ماه استغفار است و دعاها در این ماه مورد اجابت واقع می‌شود، همچنین روایت‌های متعددی در خصوص این ماه نقل شده است؛ پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند «برای جلب محبت پیامبر و پروردگار خود ماه شعبان را روزه بدارید».

دهقان‌نژاد بیان کرد: روزه عملی مستحبی است؛ هر کسی برای محبت به پیامبر (ص) و تقرب به خداوند متعال روزه بدارد از فرصتی که خداوند متعال به انسان‌ها داده استفاده می‌کند، پروردگار زمینه رحمت را در ماه شعبان ایجاد کرده است تا بندگان از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه روزه روح انسان را صیقل می‌دهد، عنوان کرد: روایت‌های متعددی از امام صادق (ع) در خصوص این ماه نقل شده است، در یکی از روایات امام صادق (ع) می‌فرمایند «هر کسی که در این ماه روزه بدارد مورد رحمت خاص پرودگار متعال واقع می‌شود».

این مسئول خاطرنشان کرد: از فضایل این ماه در کتاب بحارالانوار از پیامبر نقل شده است: «شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است، حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حق آن را می‌شناسند، آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌شود و در آن بهشت آذین بسته می‌شود و این ماه را شعبان نامیده‌اند، زیرا در آن ارزاق مؤمنان تقسیم می‌شود و آن ماهی است که عمل در آن چند برابر می‌شود و کار نیکو هفتاد برابر ثمره می‌دهد».

وی ادامه داد: در روزهای نخست ماه شعبان اعیادی همچون میلاد سیدالشهداء امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، امام سجاد (ع) و در نیمه ماه نیز میلاد منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) قرار دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین با اشاره به اینکه نیمه شعبان بسیار گرامی و دارای ارزش فراوانی است، خاطرنشان کرد: از حضرت صادق (ع) روایت است که می‌فرماید از حضرت باقر (ع) از فضیلت و برتری شب نیمه شعبان سؤال شد فرمود: آن شب برترین شب‌ها بعد از لیلة‌القدر است و در آن شب است که خداوند فضل خود را به بندگان عطا می‌فرماید و آن‌ها را به کرم خود می‌آمرزد.

وی افزود: ماه شعبان زمینه و مقدمه‌ای برای ورود به ماه میهمانی خداست؛ در این ماه به روزه‌داری بسیار تأکید شده است و در روایت از امام صادق (ع) آمده است: «هر کس 2 روز از ماه شعبان را روزه بگیرد مورد رحمت الهی واقع می‌شود». پیامبر گرامی اسلام نیز بر این امر تأکید دارند.

دهقان‌نژاد گفت: در کتب «اقبال‌الأعمال» از سید بن طاووس و «المقربات» از جواد ملکی تبریزی مفصل به فضیلت‌های ماه شعبان اشاره شده است؛ در کتاب مفاتیح‌الجنان که در منازل همه وجود دارد قسمتی به اعمال این ماه شعبان اختصاص داده شده و در آن دعاهای این ماه آمده است.

وی بیان کرد: علاوه بر روزه‌داری از دیگر اعمال این ماه می‌توان صدقه دادن و قرائت صلوات شعبانیه اشاره کرد؛ امام صادق (ع) نیز فرمودند «کسی که در ماه شعبان انفاق کند خداوند متعال او را تربیت می‌کند». با توجه به این روایت فرد در مسیر صحیح الهی قرار می‌گیرد و عاقبت‌به‌خیر می‌شود.

فعالیت گروه‌های جهادی مصداق انفاق در شعبان

این مسئول تصریح کرد: انفاق صرفاً مادی نیست و افراد حتی با یک عمل می‌توانند انفاق داشته باشند، این روزها مشاهده می‌کنیم که گروه‌های جهادی برای جلوگیری از شیوع کرونا وارد میدان شدند و کارهایی از قبیل تولید ماسک و ضدعفونی کردن معابر را انجام می‌دهند که این موارد از جمله مصادیق انفاق است.

صلوات شعبانیه و حرکت به سمت ولایت

وی در اشاره به صلوات شعباینه بیان کرد: این صلوات بعد از نماز و یا بین دو نماز قرائت می‌شود که در آن بر پیامبر گرامی اسلام (ص) درود می‌فرستیم؛ این صلوات نکات کلیدی دارد و با دقت و ظرافت ما را به ولایت رهنمون می‌کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین گفت: ماه شعبان فرصتی است تا خود را در برابر پروردگار خاضع و خاشع کنیم تا از برکات این ماه استفاده کنیم. تلاوت قرآن کریم و استغفار در این ماه ثواب بسیاری دارد و امام صادق (ع) فرمودند «کسی که استغفار کند ملائکه برایش دعا می‌کنند و دعای ملائکه مورد اجابت قرار گرفته می‌شود».

والدین در این روزها بچه‌ها را فراموش نکنند 

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا و حضور مردم در منزل می‌توان به گونه‌ای دیگر این اعیاد را جشن گرفت؛ در روایت آمده است که در روزهای عید لباس‌های تمیز و مرتب بر تن کنید. در این روزها مادران و پدران می‌توانند با پخت غذای مورد علاقه اعضای خانواده و یا تماشای یک فیلم طنز لحظات شادی را برای اعضای خانواده رقم بزنند.

دهقان‌نژاد بیان کرد: والدین در این روزها بچه‌ها را فراموش نکنند و برای تفریح فرزندان در منزل نیز برنامه‌ریزی داشته باشند؛ همچنین خانواده‌ها با برقراری پیوند عمیق عاطفی می‌توانند از این فرصت برای محبت به خانواده و استحکام پایه‌های آن استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha