اعتقاد استوار حضرت عباس(ع) ناشی از شناخت عمیق خداوند است
کد خبر: 3887972
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
معاون فرهنگی حوزه علمیه بانوان سمنان:

اعتقاد استوار حضرت عباس(ع) ناشی از شناخت عمیق خداوند است

معاون فرهنگی حوزه علمیه بانوان سمنان مهمترین ابعاد شخصیتی حضرت عباس(ع) را ایمان راسخ، باور و اعتقاد استوار ایشان برشمرد و گفت: این خصوصیات نشئت گرفته از شناخت عمیق ایشان به خداوند متعال است.

اعتقاد استوار حضرت عباس (ع)، نشات‌گرفته از شناخت عمیق به خداوند متعال است

مریم طنانی، معاون فرهنگی حوزه علمیه بانوان سمنان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از سمنان، از مهمترین ابعاد شخصیتی حضرت عباس(ع) را ایمان راسخ، باور و اعتقاد استوار ایشان دانست که نشئت گرفته از شناخت عمیق ایشان به خداوند متعال است.

وی با اشاره به اینکه این اعتقاد در ایشان به قدری مثال‌زدنی بود که در میان عرب به شهیدالعقیده شناخته می‌شوند، اظهار کرد: از مهمترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های اخلاقی  ولایت‌مداری و تبعیت از امام حسین(ع) است که ایشان را به الگویی بی‌نظیر در جامعه مسلمانان بدل ساخت و این نه به خاطر نسبت خونی و برادری حضرت با امام، بلکه ریشه در دین‌داری، بصیرت و استواری در باور دینی حضرت است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه بانوان سمنان با تأکید بر اینکه باب‌الحوائج به معنای درگاهی برای رسیدن به هر حاجات و برآورده شدن همه نیازها است، افزود: اینکه چرا به حضرت باب‌الحوائج دلایل زیادی را می‌توان برشمرد که از جمله جایگاه والای ایشان نزد خداوند متعال است زیرا ایشان در راه خدا و تبعیت از امام معصوم هیچ انحرافی نداشته و مطیع اوامر ایشان بودند.

طنانی ادامه داد: شدت علاقه و اطمینان امام حسین علیه السلام به برادر چنان بود که در هر پیشامد و مشکلی آن را با حضرت عباس علیه السلام در میان می‌گذاشتند و حضرت آن را مرتفع می‌نمود.

وی خصوصیاتی چون فداکاری، ایثار، فضیلت، شجاعت و دلیری، رشادت جسمی و روحی، زهد و تقوای الهی، فتوّت و جوانمردی را ناشی از بزرگواری و شایستگی حضرت برشمرد و گفت: بر این اساس و به دلیل برخورداری از فضایل بی‌شمار، وجود حضرت عباس علیه‌السلام سرشار از کنیه‌ها و القاب بسیار پسندیده‌ای گردید که باب‌الحوائج بودن یکی از آن‌هاست.

این مدرس حوزه در خصوص رمز کاشف‌الکرب بودن حضرت عباس(ع)، اظهار کرد: کاشف‌الکرب به معنای از بین برنده غم و اندوه است زیرا حضرت‌ به گونه‌ای بودند که امام حسین(ع) با دیدن چهره ایشان آرامش می‌یافتند و رمز آن ایثار و فداکاری مثال‌زدنی ایشان در عرصه کربلا و ظهر عاشوراست، که به خاطر تشنگی مولای خود و اصحاب ایشان با وجود اینکه در کنار رود فرات می‌توانستند از آب بنوشند، لب به آب نزده تا اول امام حسین(ع) از آب بنوشند و این سربلندی در آزمونی بزرگ بود که ایشان را به چنین مقامی رساند،که در هیچ حال از مولا و امام خویش غافل نبود.

طنانی در پاسخ به اینکه نظر ائمه معصومین(ع) در مورد حضرت چیست گفت: شاید در بین همه‌ سخنانی که معصومین علیهم‌السلام در باره حضرت عباس فرمودند، جملات و عبارات حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام، به گونه‌ای دیگر باشد آنجا که در عصر روز تاسوعا ،عبارت «بنفسی أنت» خود گویای عمق علاقه و احترامی‌ست که مولا ابا عبدالله علیه‌السلام نسبت به برادر بزرگوارش دارند بر زبان می‌آورد: «إرکـَب بـِـنفسی أنت تَلقاهُم وَ اسئَلهُم عمّا جائهُم؛ جانم به قربانت ! سوار بر اسب شو و نزد دشمن برو و از آنها بپرس برای چه به اینجا آمده‌اند.»

معاون فرهنگی حوزه علمیه بانوان سمنان با بیان اینکه همچنین در روز عاشورا، هنگامی که حضرت‌ ابا عبدالله‌الحسین علیه‌السلام بر بالین خونین برادر و در کنار نهر علقمه حاضر شدند و لحظه شهادت برادر خویش را مشاهده نمودند، خطاب به ایشان فرمودند: «جَزاکَ الله خیرا ً یا أخی ! لَقَد جاهَد تَ فی الله ِ حَق ّ جهاده ِ؛ برادرم! خداوند پاداش نیک ترا دهد، تو در راه خدا به طور کامل جهاد کردی.»

به گفته وی؛ امام صادق علیه‌السلام، حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام را به عنوان کسی معرفی می‌کند که از ایمان استوار و بینش نافذ برخوردار بوده و در راه امام بزرگوارش به جهاد برخاسته که در این راستا می‌فرماید: «عمویم؛ عباس، بصیرتی نافذ و ایمانی محکم داشت. او به همراه برادرش حسین علیه‌السلام جهاد کرد و به افتخار شهادت رسید» همچنین درباره اخلاص و ارزش جهاد حضرت عباس علیه‌السلام می‌فرماید: «شهادت می‌دهم و خدا را شاهد می‌گیرم که تو در راه جنگجویان بدر و مجاهدان راه خدا گام نهادی و در جهاد با دشمنان خدا، اخلاص ورزیدی و در نصرت اولیای خدا، خلوص نشان دادی و از دوستانش دفاع کردی... شهادت می‌دهم که تو هر چه در توان داشتی، انجام دادی».

طنانی به حدیثی از امام سجاد(ع) در مورد عموی بزرگوارشان اشاره کرد و افزود: «خداى مهربان در عوض دست‌هاى عباس عليه‌السلام دو بال به وى عطا كرد تا به‌وسيله آنها در بهشت با ملائكه پرواز نمايد. كما اينكه اين نعمت را نيز به جعفر‌بن‌ابى‌طالب عطا كرد. حضرت عباس عليه‌السّلام نزد خداوند مقام و منزلتى دارد كه فرداى قيامت جميع شهيدان براى آن غبطه می‌خورند.»

انتهای پیام
captcha