طمع و حرص، روز‌های بحرانی زندگی را آزاردهنده‌تر می‌کند
کد خبر: 3888067
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
یک روانشناس حوزوی:

طمع و حرص، روز‌های بحرانی زندگی را آزاردهنده‌تر می‌کند

یک روانشناس حوزوی گفت: خصلت طمع و حرص، روزهای بحرانی زندگی را آزاردهنده‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مهدی عباسی آغوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به تبعات طمع و حرص عنوان کرد: در شرایط مقابله با ویروس کرونا، یکی از موضوعات مهم، کنار گذاشتن طمع و حرص برای دست‌یابی به آرامش است.
این روانشناس حوزوی افزود: خصلت طمع و حرص، روز‌های بحرانی زندگی را آزاردهنده‌تر می‌کند، اینکه بخواهیم بیش از آن چه داریم به دست بیاوریم و چنین امکاناتی را تغییر دهیم و چنین وسیله‌ای را بخریم و فکر کردن به آن می‌تواند آرامش را سلب کند.
وی تصریح کرد: راهکارهایی در بعد علمی و عملی و رفتاری برای کنار گذاشتن حرص و طمع وجود دارد، یکی از راهکارها این است که آرزو‌های بلند دنیوی را از خود دور کنیم و به جای آن برنامه‌ریزی کنیم که اگر نیاز ضروری من و خانواده باشد ایرادی ندارد، اما بدانیم که این آرزو‌های بلند طمع و حرص را افزایش می‌دهد.
عباسی آغوی بیان کرد: شکر کردن خداوند در زبان کمک می‌کند ما از حرص و طمع پرهیز کنیم، چون به آن چه داریم تشکر می‌کنیم و حرص کمتری می‌خوریم و نیاز نمی‌بینم به سمت ثروت و مال بیشتری برویم.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سر زدن به اموات و رفتن به گلزار شهدا و عبور از مقابر عزیزان برای تعدیل حرص و طمع خوب است، امام کاظم می‌فرماید قَالَ علیه‌السلام عِنْدَ قَبْرٍ حَضَرَهُ: إِنَّ شَیئاً هَذَا آخِرُهُ لَحَقِیقٌ أَنْ یزْهَدَ فِی أَوَّلِهِ وَ إِنَّ شَیئاً هَذَا أَوَّلُهُ لَحَقِیقٌ أَنْ یخَافَ آخِرُهُ یعنی به‌راستى، چیزى که پایانش این باشد سزاست که از ابتدایش مورد بی ‏علاقگى قرار گیرد و چیزی که ابتدایش این است سزاست که از پایانش بیمناک باشند.
این روانشناس حوزوی تصریح کرد: در این روزهایی که نمی‌توانیم زیاد به اموات سری بزنیم برای اموات فکری کنیم و خیرات بفرستیم، همچنین سعی کنیم برای مال دنیا بی قراری نکنیم، بی قراری کردن حرص و طمع را افزایش می‌دهد.
وی گفت: نگوییم این امکانات را در زندگی نداریم و کبمود‌های خود را تکرار کنیم بلکه به آن چه داریم توجه کنیم، امام کاظم‌(ع) در این باره می‌فرماید؛ «ان اصبرکم علی البلا فی الدنیا، صبورترین فرد در مشکلات کسی است که زاهد‌ترین باشد».
عباسی آغوی عنوان کرد: باید زندگی اهل زهد را مطالعه کنیم و از حال آن‌ها عبرت بگیریم؛ عزت ز قناعت و خواری با طمع است، با عزت خود بساز و خواری مطلب.

انتهای پیام
captcha