وزارت بهداشت از پیشنهادهای دقیق متخصصان استقبال می‌کند
کد خبر: 3888260
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
جهان‌پور در پاسخ به ایکنا:

وزارت بهداشت از پیشنهادهای دقیق متخصصان استقبال می‌کند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به نامه‌نگاری‌ گروه‌های مختلف پزشکی به رئیس جمهور، گفت: برخی از پیشنهادات دقیق نیست، اما از پیشنهادهای درست استقبال کرده و آنها را مدنظر قرار می‌دهیم.

کیانوش جهان پوربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت در ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران که امروز 11 فروردین‌ماه برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایکنا؛ مبنی بر نامه‌نگاری متخصصان مختلف در گروه‌های پزشکی به رئیس جمهور و بهره‌گیری از پیشنهادات آنها در وزارت بهداشت، اظهار کرد: در روزهای اخیر به دلیل اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد کارشناسان اپیدمیولوژی و نامه‌نگاران در کشور افزایش پیدا کرده است و سبب ماندن بیشتر افراد در خانه و داشتن وقت بیشتر برای نامه‌نگاری به افراد مختلف از جمله رئیس‌جمهور شده است.

وی افزود: برخی از موارد مطرح شده در نامه‌ها درست و دقیق نیست؛ با این حال ما همه آنها را به دیده احترام نگاه کرده، از پیشنهادات درست استقبال و آنها را مدنظر قرار می‌دهیم.

جهان‌پور همچنین در رابطه با اظهارنظرهای مختلف در رابطه با زمان پایان پاندمی کرونا در ایران و جهان نیز گفت: هیچ کسی در دنیا نمی‌تواند به طور دقیق پایان پاندمی کرونا را اعلام کند؛ اظهارنظرها گاهی ضد و نقیض است. در جهان مدل‌های مختلفی ارائه می‌شود که گرچه با کار کارشناسی تدوین می‌شوند اما همه آنها دقیق نیستند، ما نیز در گروه اپیدمیولوژی خود مدل‌های مختلفی را تدوین می‌کنیم و براساس آنها سیاست‌گذاری می‌کنیم. ما حتی بدبینانه‌ترین سناریوها را نیز در نظر می‌گیریم.
 
تنها مرجع ارائه آمار در استان‌ها دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند
 
وی در ادامه در رابطه با ارائه برخی آمارها درباره کرونا در استان‌های مختلف از سوی افراد غیرمسئول با واژگان غیرتخصصی مانند موارد مشکوک گفت: ارائه آمار مبتلایان قطعی اگر توسط هر دانشگاهی اعلام شود، مشکلی با آن وجود ندارد اما متأسفانه مرجع مشخصی در این زمینه در برخی استان‌ها وجود ندارد و برخی افراد به ارائه آمار علاقه دارند. اگر این افراد خیلی به ارائه آمار علاقه دارند حاضریم این میز یا تریبون را در اختیار آنها بگذاریم.
 
وی ادامه داد: در شرایط اپیدمی در یک منطقه همه موارد می‌توانند مشکوک باشند، مواردی که براساس تشخیص یا شک بالینی پزشک است هم مطرح می‌شود، این عددها در بسیاری مواقع متفاوت است و حتی در برخی استان‌ها در یک روز متناقض بوده و اگر این موارد توسط افرادی در بدنه دولت مطرح شود، تخلف بوده و قابل پیگیری است؛ افراد بیرون از دولت هم در این زمینه نشر اکاذیب کرده‌اند چرا که امکان دارد اطلاعی نداشته باشد که چه اقدامی انجام داده‌اند. این اعداد در بسیاری از مواقع غیردقیق و غیرمستند است.
 
جهان‌پور گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم که از درج این اعداد جلوگیری کنند. زیرا افرادی اطلاعات غلط یا نادرست در این زمینه می‌دهند یا کم نمایی و سیاه‌نمایی می‌کنند. دستگاه‌های مربوطه این موارد را پیگیری می‌کنند. خلأ قانونی در هیچ حوزه‌ای برای برخورد با متخلفان وجود ندارد و در هیچ جای دنیا در برخورد با ارائه آمار غیرتخصصی تعارف ندارند.
 
جهان‌پور در مورد سخنان رئیس قوه قضاییه در مورد رویکرد ضدفساد وزارت بهداشت نیز گفت: رویکرد وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با فساد روشن بوده و قوه قضاییه نیز همراهی خوبی در برخورد با عواملی که در امر توزیع و واردات مشکلاتی ایجاد کرده بودند، داشته است.

تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی تا بیست فروردین

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: برخی افراد با کلمه «اجتماعی» مشکل دارند و از آن با عنوان فاصله‌گذاری فیزیکی نام می‌برند، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از روز نخست شناسایی بیماری کووید19 و رهگیری آن به نوعی آغاز شد. این کار با تعطیلی مدارس و محدودیت‌ها در تعطیلی سینماها و تجمع‌های مذهبی اجرایی شد، فاصله‌گذاری اجتماعی به هیچ عنوان رویکرد جدیدی نیست و از ابتدای کار در مورد کرونا اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: اجرای این اقدام نیازمند مشارکت نیروهای مختلف از جمله نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است. چیزی به نام تأخیر در فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد و ارزیابی خطر به صورت مستمر انجام شده است. فقط با تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین مواجه هستیم و تمدید آن براساس ارزیابی خطر است.

جهان‌پور در رابطه با افزایش مصرف آب در کشور در پی توصیه به بهداشت فردی اظهار کرد: مصرف آب به خودی خود در پیشگیری از کرونا تأثیری ندارد و افزایش مصرف به نگرانی‌ها و اضطراب‌های وسواس‌گونه باز می‌گردد که منجر به استفاده مازاد بر نیاز از آب شده است. توصیه وزارت بهداشت فقط شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون برای ۲۰ ثانیه است که این امر نمی‌تواند مصرف آب را افزایش دهد.
 
استخدام 9 هزار همکار بسیج ملی کرونا/ برخورد با افراد ترک خدمت کرده

جهان‌پور در ادامه با بیان اینکه جزئیات استخدام پرستاران باید توسط معاون توسعه وزارت بهداشت مطرح شود، گفت: با دستور رئیس جمهور استخدام ۹ هزار نفر از افرادی که با بسیج ملی مقابله با کرونا همکاری داشتند مطرح شده که شامل بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر پرستار خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از افراد نیز ممکن است ترک کار کرده باشند که این موارد هم مطابق مقررات بررسی شده و با آنها برخورد می‌شود. این کار مانند ترک سنگر برای سرباز فراری است. البته این موارد بسیار محدود بوده و در مقایسه با خدمات وسیع پرستاران و جامعه پزشکی عدد قابل توجهی نیست.

پذیرش بیماران غیراورژانسی فعلا انجام نمی‌شود

سخنگوی ستاد فرماندهی مدیریت کرونا در کشور همچنین در رابطه با پذیرش بیماران غیراورژانس در مراکز درمانی نیز اظهار کرد: با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی تا روزهای آینده پذیرش مجدد بیماران غیراورژانسی امکان پذیر نیست، هر زمانی که ارزیابی وضعیت به سمتی باشد که این امکان وجود داشته باشد، معاونت درمان آن را ابلاغ می‌کند.

جهان‌پور همچنین در رابطه با کیت‌های تشخیصی کووید 19 که اخیرا از سوی وزارت دفاع رونمایی شده است، نیز گفت: این کیت‌ها پس از تأیید نهایی سازمان غذا و دارو، کیت‌های تشخیصی می‌تواند به تولید انبوه برسد، ظرفیت تولید آنها نیز بیش از ۸۰ هزار کیت در هفته است. این کیت‌ها حساسیت کیت‌های جهانی را دارا هستند. 
انتهای پیام
captcha