نیازمند همراهی بیشتر مردم برای قطع زنجیره کرونا هستیم
کد خبر: 3888724
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

نیازمند همراهی بیشتر مردم برای قطع زنجیره کرونا هستیم

استاندار آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه نیازمند همراهی هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم و گروه‌های مرجع برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان هستیم، گفت: وضعیت امروز ما بازتابی از رفتار گذشته است و وضعیت هفته‌های آینده نیز نتیجه عملکرد امروز ما خواهد بود.

نیازمند همراهی بیشتر مردم برای قطع زنجیره کرونا هستیمبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدرضا پورمحمدی، استاندار، عصر روز پنج‌شنبه، 14 فروردین‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، گفت: پیشگیری از طریق آگاه‌سازی و آموزش، اصلی‌ترین اولویت در مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا و کاهش مبتلایان به این بیماری است.

وی تحقق این مهم را بدون همراهی و تلاش رسانه‌ها امکان‌پذیر ندانست و با قدردانی از تلاش رسانه‌های استان در عرصه مقابله با بیماری کرونا، افزود: ارزش زحمات و تلاش‌های جامعه رسانه‌ای استان کمتر از مدافعان سلامت نیست.

رسانه‌ها یاری‌گر دولت باشند

وی به تبعات احتمالی کرونا در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در این حوزه نیز می‌توانند یاری‌گر دولت باشند و امیدواریم در مدیریت آثار اجتماعی و اقتصادی این بیماری به مسئولان امر کمک کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایران از لحاظ تعداد مبتلایان، رتبه هفتم دنیا و آمریکا با وجود آن همه ادعا از نظر پیشرفت، در رتبه اول قرار دارد، افزود: استان آذربایجان‌شرقی نیز از نظر تعداد مطلق مبتلایان در رتبه نهم و از لحاظ نسبت مبتلایان به کل جمعیت، در رتبه 17 کشور است.

آماده‌سازی 4200 تخت بیمارستانی در آذربایجان‌شرقی

پورمحمدی، ادامه داد: 4200 تخت بیمارستانی استان برای بیماران کرونایی آماده شده است که در فاز اول دو هزار تخت تجهیز شده و تا امروز نیز 650 تخت اشغال شده که شامل یک سوم تخت‌های بیمارستانی است؛ بنابراین آمادگی مناسبی برای افزایش احتمالی بیماران کرونا در استان داریم.

غربالگری 82 درصد جمعیت استان

وی به آخرین وضعیت اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و همچنین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: در مجموع، بیش از 60 میلیون از جمعیت کشور و 82 درصد از مردم استان در کمتر از 15 روز تحت پوشش غربال‌گری سلامت قرار گرفته‌اند که این آمار در برخی از شهرهای استان بیش از 90 درصد است.

پورمحمدی افزود: با اجرای این طرح تاکنون بیش از 110 هزار نفر مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای به جز کرونا شناسایی و راهنمایی و مشاوره‌های لازم برای بیش از 77 هزار نفر از این افراد از طریق تماس تلفنی ارائه شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی از مشارکت مناسب مردم استان در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز قدردانی کرد و گفت: نمود همراهی مردم استان برای ریشه‌کن کردن بیماری کرونا در روز سیزده فروردین، ثابت شد و این روز به عنوان روزی تاریخی به ثبت رسید.

وی با اشاره به اجرای این طرح تا بیستم فرودین‌ماه اظهار کرد: تامین سلامت مردم را یکی از اصلی‌ترین وظایف خود می‌دانیم و بر همین اساس، اجرای این طرح با هدف ریشه‌کن کردن کرونا ادامه خواهد یافت.

پورمحمدی، با بیان اینکه نیازمند همراهی هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم و گروه‌های مرجع برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان هستیم، گفت: وضعیت امروز ما بازتابی از رفتار گذشته است و وضعیت هفته‌های آینده نیز نتیجه عملکرد امروز ما خواهد بود.

وی ادامه داد: افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر، نتیجه بی‌توجهی برخی افراد به توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا در روزهای پایانی سال گذشته است و با توجه به افزایش کند شیب ابتلا به این بیماری در استان، امیدواریم در آینده نزدیک و با کمترین تبعات منفی، بر این بیماری غلبه کنیم.

پورمحمدی، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تعلل در اعلام تعطیلی بازار و مراکز تجاری و محدود بودن اختیارات مدیران استانی در مواقع بحرانی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استانداران در تمامی جلسات، افزایش اختیارات استانی است؛ با این حال در مواقع بحرانی نیازمند یک مدیریت واحد هستیم و استانداران در این مواقع باید هماهنگ با ستاد ملی عمل کنند.

انتقاد از رفتار برخی رسانه‌ها و سیاسیون

استاندار آذربایجان‌شرقی، از رفتار و عملکرد برخی سیاسیون و رسانه‌ها در شرایط کنونی هم انتقاد کرد و افزود: باید دعواهای سیاسی را کنار بگذاریم و انرژی همه ما باید برای رفع بحران فعلی به کار گرفته شود.

وی تأکید کرد: امروز نیازمند همدلی و همکاری همه بخش‌ها برای غلبه بر بیماری کرونا هستیم و شایسته نیست که با برخی از اظهارات و مطالب خلاف واقع، زحمات تلاشگران این عرصه را نادیده گرفته و افکار عمومی را مشوش کنیم.

پورمحمدی، از اختصاص 10 میلیارد دلار تسهیلات دولتی به کسب‌وکارهایی که در اثر شیوع کرونا کم‌رونق و یا تعطیل شده‌اند خبر داد و افزود: واحدهایی که به بهانه کرونا به تعدیل نیرو می‌پردازند و یا با پر کردن انبارهای خود، اعلام تعطیلی خط تولید می‌کنند، مشمول حمایت‌های دولتی نمی شوند و با متخلفان برابر ضوابط و قوانین برخورد می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی، همچنین گفت: هیچ‌گونه مشکلی در ارتباط با تهیه اقلام ضروری و روزمره مردم نداریم.

شناسایی حدود ۵۰۰ نفر دستفروش

وی در ادامه با اشاره به آخرین اقدامات به منظور کمک به اقشار آسیب دیده و ضعیف به ویژه دستفروش‌ها به دنبال شیوع کرونا، اظهار کرد: متاسفانه اطلس کاملی در این خصوص نداریم، اما اجرای طرح ناموفق جمع‌آوری دستفروشان سبب شناسایی حدود ۵۰۰ نفر از این گروه شد و آن‌ها جزو اولین گروه‌هایی هستند که تحت پوشش و کمک‌های شهرداری قرار خواهند گرفت.

پورمحمدی، اضافه کرد: دولت نیز بسته کمکی ۲۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومانی برای حدود سه میلیون نفر (۰.۵ درصد پایین‌ترین دهک جامعه) در نظر گرفته است.

استاندار آذربایجان‌شرقی، گفت: از بیمه‌ها نیز خواهش می‌کنیم تا در صورت عقب افتادن پول بیمه خویش‌فرمایان، مانند کارفرمایان عادی فرصت دو الی سه ماهه به آنان بدهند.

انتهای پیام
captcha