سیستان از مستعدترین نقاط کرونایی کشور است
کد خبر: 3888767
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

سیستان از مستعدترین نقاط کرونایی کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: منطقه سیستان به‌دلیل طوفان‌های شدید شن و سوء تغذیه، به‌عنوان کانون سل ایران شناخته می‌شود و به‌دلیل آن‌که این بیماری ریه‌های افراد را درگیر و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، از مستعدترین نقاط کشور برای کروناست.

هادی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: کووید 19 ویروس بی‌رحمی است که نه سن و سال می‌شناسد، نه جنسیت و نه اقلیم؛ در هر منطقه‌ای می‌تواند گسترش پیدا کرده و هر بیماری را می‌تواند به کام مرگ بکشاند، با این‌حال برخی عوامل هستند که زمینه بروز آن را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: منطقه سیستان به‌دلیل طوفان‌های شدید شن و سوء تغذیه، به‌عنوان کانون سل ایران شناخته می‌شود و به‌دلیل آن‌که این بیماری ریه‌های افراد را درگیر و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، از مستعدترین نقاط کشور برای کروناست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل بیان کرد: به طور میانگین، سالانه 500 نفر در منطقه سیستان به بیماری سل مبتلا می‌شوند؛ بنابراین خطر کرونا افزایش می‌یابد، زیرا در صورتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده باشد، امکان بهبودی کاهش می‌یابد.

وی گفت: با توجه به بحث ریزگردها در منطقه سیستان و طوفان‌هایی که نفس مردم را بریده و خشکسالی بیش از ۲۰ سال که موجب شده تا روی تغذیه همشهریان سیستانی تاثیری سوء داشته باشد، همه این عوامل منجر شده تا واکنش شدیدتری نسبت به ویروس داشته باشیم؛ در واقع خطرات کرونا ویروس ما را نسبت به جاهای دیگر بیشتر تهدید می‌کند.

میرزایی اظهار کرد: منطقه سیستان از لحاظ ابتلا به کرونا، وضعیت خوبی داشت، اما پس از ورود مسافران به زابل، شیوع کرونا شدت گرفت، بطوری که شمار مبتلایان به این ویروس، چهار برابر شد.

وی گفت: متاسفانه بر اساس باور غلطی که در شبکه‌های اجتماعی شایع شده بود، مبنی بر اینکه با گرم شدن هوا این ویروس از بین می‌رود و در مناطق گرمسیری قابلیت انتقال ندارد، باعث شد تا هموطنان ما از سایر نقاط کشور به این منطقه سفر کنند و این مسئله، موجب گسترش ویروس کرونا شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل با بیان اینکه منطقه سیستان وارد مرحله بحران شده است، افزود: مردم ویروس کرونا را ساده فرض نکنند و برای کارهای غیرضروری به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند و به توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی توجه کنند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت سامانه salamat.gov.ir را اعلام کرده که همه افراد می‌توانند با ورود به این سامانه به یک‌سری سوالات پاسخ دهند؛ به این ترتیب، فرد دارای علامت به مراقب سلامت اعلام می‌کند و مراقبان سلامت و بهورزان نیز به محض دریافت آن، با فرد تماس گرفته و یا به منزل وی مراجعه می‌کنند و کارهای مراقبتی را انجام می‌دهند.

انتهای پیام
captcha