کرونا و معاملاتی با سود سلامتی مردم
کد خبر: 3888869
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
فقیهانه/ ۳

کرونا و معاملاتی با سود سلامتی مردم

این روزها که به دوران کرونایی از آن یاد می‌کنیم و مردم خانه‌نشینی را تجربه می‌کنند و نگران تأمين كالاهای اساسی و برخی اقلام خاص هستند؛ زمان مناسبی است که به احکام اسلام درخصوص محتکران و میزان سود فروش کالاها بپردازيم.

احكام معاملات در ايام شيوع كرونا

از آنجا که عمل به احکام دینی یکی از پایه‌های ایمان است و در آیات قرآن کریم ایمان و عمل به همراه هم آمده‌اند، لذا فراگیری تکالیف شرعی به ویژه اموری که همه روزه با آن سر و کار داریم یک ضرورت و وظیفه دینی محسوب می‌شود که ضامن سعادت، جلب رحمت الهی است و کامیابی دنیوی و اخروی را به همراه خواهد داشت.

در شرایط کنونی کشور و ایام کرونایی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين علیرضا محمدی‌نژاد، از اساتید و کارشناسان دینی به تشریح احکام مسائل شرعی مرتبط با ویروس کرونا خواهد پرداخت که بخش اول این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم.


بیشر بخوانید:


حجت‌الاسلام محمدی‌نژاد، مدیر مؤسسه جامعة‌الاحکام، در گفت‌وگو با ايكنا از قزوين، اظهار کرد: وقتی اعلام می‌کنند که کالایی ضروری و مورد نیاز برای مردم است، کسی حق ندارد آن را انبار کند و یا از توزیع آن جلوگیری کند تا با این کار قیمت آن کالا افزایش پیدا کرده و بتواند با قیمتی بالاتر کالای خود را بفروشد. اگر این کالای ضروری به دست مردم نرسد و آنها با خطر و یا ضرر جانی مواجه شوند در این صورت آن شخص محتکر گناهی نابخشودنی مرتکب شده است.

مدیر مؤسسه جامعة‌الاحکام با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور که به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم در نگرانی به سر می‌برند و با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، عده ای سودجو و فرصت طلب جان و مال و سلامتی مردم را دستخوش اقدامات خود قرار داده و خیانت می‌کنند، گفت: این افراد با غش در معامله و تقلب در فروش محصولات خود از جمله مواد ضدعفونی کننده محصولی را در اختیار مردم قرار می‌دهند که کیفیت لازم را ندارد.

وی ادامه داد: این گونه اقدامات و دست بردن در کیفیت کالاها به ویژه در شرایط فعلی کشور اگر موجب به خطر افتادن جان مردم شود قطعاً حرام است و اگر خسارت مالی و جانی از این اقدام به کسی وارد شود آن شخص مدیون است و باید ضامن سلامت مردم شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احکام مربوط به سود فروش کالاها عنوان کرد: مستحب است اگر کسی چیزی می‌فروشد سودی که از فروش کالای خود به دست می‌آورد به حدی باشد که مخارج زندگی‌اش با آن تأمین شود. در شرایط فعلی که مردم از یک سو با ویروس کرونا مواجه و از سوی دیگر با مشکلات اقتصادی روبرو هستند بهتر آن است که افراد نسبت به میزان سود خود از فروش کالاها مراعات لازم را داشته باشند.

اين كارشناس علوم دينی اضافه کرد: شاید سوال شود که چقدر باید از فروش کالا سود ببرم، در پاسخ باید گفت که ضروری است مراقب باشیم سود فروش ما در حدی باشد که مردم به سختی نیفتند. اگر کسی میزان سودش از فروش محصولات به گونه‌ای باشد که مردم به سختی افتاده و اجحافی در حق آن‌ها شود در این صورت باید این‌گونه معاملات را معاملات ظالمانه بدانیم.

حجت‌الاسلام محمدی‌نژاد در پایان با تأکید بر اینکه در حال حاضر که برخی کالاها مثل ماسک و یا مواد ضدعفونی کننده محدود است، کسی حق ندارد این کالاها را به هر قیمتی که دوست داشت بفروشد، تصریح کرد: این اقدام ظلم در حق مردم است و این‌گونه معاملات ظالمانه به منزله بردن لقمه حرام در سفره خود و خانواده‌اش محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha